در حالی ۲۰ تن مرغ منجمد در یک کشتارگاه مشهد با بسته‌بندی عربی کشف و با دستور دادستانی مشهد توقیف شد که احتمال می‌رود در سایه عدم‌نظارت کافی شبکه دامپزشکی مربوط، محموله برای قاچاق و سودجویی‌های وابسته در محل نگهداری می‌شده است.

بوی قاچاق می آید!

قدس آنلاین: سه‌شنبه گذشته اطلاعاتی از سوی شهروندان به تحریریه روزنامه قدس منتقل شد که از نگهداری حجم عظیم مرغ یخ زده در یک کشتارگاه شناخته‌شده در حاشیه شهر مشهد حکایت داشت. تا به اینجای کار هیچ چیز مشکوکی دیده نمی‌شد، اما زمانی ماجرا حساس می‌شد که این شهروند مدعی بود محموله‌ها با نام و نشان یکی از کشورهای عربی در محل نگهداری می‌شوند!

**گزارش مردمی و دستور قاطع دادستانی

با توجه به حساسیت ماجرا و اینکه واردات مرغ از کشورهای دیگر آن هم به ایران که خود قطب تولید مرغ است، بعید به نظر می‌رسد و باید پشت پرده چیز دیگری باشد، موضوع به اطلاع دادستانی مرکز استان رسید و در پی آن مقام‌قضایی از کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت استان خواست هر چه سریع‌تر و پیش از آنکه محموله مورد اشاره از محل خارج شود، در کشتارگاه حاضر و ماجرا مورد بررسی قرار بگیرد و گزارش آن را هم به دستگاه قضایی ارسال کنند.

کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی، از یک طرف و ما هم همزمان با آن‌ها راهی محل شدیم. ساعتی بعد تیم نظارتی وارد کشتارگاه مذکور شدند و طبق اطلاعات داده شده به سراغ سردخانه محل نگهداری محموله بسته‌بندی ‌شده رفتند.

به محض ورود به نخستین سردخانه مشاهده شد حجم زیادی مرغ یخ زده در گوشه‌ای از آن نگهداری و روی هم چیده شده است.

**کشف مرغ بی‌هویت ساخت یک کشور عربی!

با دستور کارشناسان اعزامی یکی از بسته‌بندی‌ها پایین آورده و روی زمین گذاشته شد و در کمال تعجب وقتی مشخصات روی بسته‌بندی بررسی گردید معلوم شد مرغ‌ها با هویت و مشخصات یک کشور عربی تولید و بسته‌بندی شده‌اند.

هر کجای بسته‌بندی مشاهده و بالا و پایین شد هیچ مشخصه‌ای از تولید مرغ در ایران دیده نمی‌شد و از شناسنامه کالا خبری نبود، به طوری که اگر یک بسته از این محصول در شهر عرضه می‌شد هر خریداری احساس می‌کرد محصول در کشور عربی تولید شده است.

بررسی تمامی جوانب کار حاکی از آن بود که حتی تاریخ تولید محصول هم به میلادی و برخی واژه‌ها هم به عربی روی کارتن و حتی مرغ‌های بسته‌بندی شده داخل آن درج شده بود.

**آیا پای قاچاق مرغ به میان خواهد آمد!

کارشناسان سازمان صمت خراسان‌رضوی، در ادامه به سراغ مسئول کشتارگاه شناخته‌شده رفته و تحقیقات میدانی خود را گسترش دادند. بررسی‌ها حاکی از آن بود که این محموله ۲۰ تن حجم دارد. برخی از افراد حاضر در محل مدعی بودند این محموله بی‌هویت و بی‌نام و نشان صادر می‌شود! اما هیچ سندی برای صادرات قانونی آن ارائه نکردند. ماجرا آن‌قدر مشکوک بود که این احتمال هم می‌رفت این محموله‌ها از کشور عربی به صورت غیرقانونی وارد ایران شده باشند.

با توجه به ابهام‌های فراوان، موضوع به اطلاع مقام‌قضایی در دادستانی مرکز استان رسید و محموله ۲۰تنی مرغ‌های عربی برای بررسی تمامی جوانب کار در محل توقیف شد.

**دامپزشکی پاسخ ابهام‌ها را نداد

در ادامه برای دریافت پاسخ دقیق و روشن شدن ماجرا که آیا ۲۰ تن مرغ بسته‌بندی شده با نام یک کشور عربی در این کشتارگاه چه می‌کند و آیا محموله‌ای با این شیوه وارد کشور شده است، از شریعتی، مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی درخواست کردیم در این رابطه و برای رفع ابهام‌های موجود، برای شفاف‌سازی پاسخگوی رسانه باشد، اما تا زمان تنظیم این گزارش خبری از پاسخ نشد.

اما این ماجرا از زوایای دیگری هم جای بررسی و نکات ابهام‌آلود فراوانی دارد که دستگاه قضایی و نظارتی باید آن‌ها را هم مورد بررسی قرار دهند، آن هم این است که اگر فرضیه کشتار و بسته‌بندی این محموله در مشهد آن هم با نام یک برند عربی درست باشد، می‌توان متصور بود که مرغ‌ها به صورت سازمان یافته‌ای از کشور قاچاق می‌شده است؛ چرا که هیچ مشخصاتی از محل تولید و تأییدیه‌های دامپزشکی روی آن دیده نمی‌شد. در مقابل، آن مرغی که نهاده دولتی برای تولید آن اختصاص و از جیب مردم هزینه شده آن سوی مرزها چند برابر قیمت فروخته و سودش به جیب عاملان اصلی این اقدام می‌رود.

احتمال فرار مالیاتی و همچنین عدم‌بازگشت ارز به کشور هم می‌رود. حال باید منتظر ماند تا مشخص شود پشت پرده ماجرا چه بوده، اما از هر سمت (چه صادرات و چه واردات) به موضوع نگاه می‌شود، ابهام‌های جدی در آن وجود دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها