رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد بابیان اینکه مطالعات نشان‌دهنده رابطه بین کمبود ویتامین دی و ابتلای به کرونا است، گفت: ویتامین دی از عفونت حادتنفسی جلوگیری می‌کند.

تأثیر کمبود ویتامین دی در ابتلا به کرونا

به گزارش قدس آنلاین، زهرا اباصلتی اظهار کرد: ویتامین دی به عنوان ویتامین محلول در چربی دارای نقش‌های متعددی در بدن از جمله شرکت در متابولیسم کلسیم و فسفر در سلامت استخوان و تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها از جمله بیماری‌های تنفسی است.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد‬ با اشاره به اینکه کمبود ویتامین دی در بروز بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی‌-عروقی، دیابت و بیماری‌های خودایمنی دیده شده است، گفت: نتایج مطالعات انجام شده نشان داده است که احتمالاً بین کمبود ویتامین دی در بدن و ابتلای شدید به کووید ۱۹ رابطه‌ای وجود دارد.

وی اظهار کرد: ویتامین دی، نقشی اساسی در تقویت واکنش‌های ایمنی بدن دارد و از آنجا که در حال حاضر معمولاً مواد غذایی مورد استفاده جامعه از ویتامین دی کافی برخوردار نیست، افراد برای تأمین ویتامین دی، وابسته به اشعه ماورا بنفش خورشید هستند.

اباصلتی با اشاره به اینکه مکمل‌های غذایی نیز می‌توانند سطح ویتامین دی بدن را افزایش دهند، بیان کرد: محققان تاکید می‌کنند که ویتامین دی و مکمل‌های آن می‌تواند از عفونت‌های حاد تنفسی جلوگیری کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بررسی داده‌های ثبت شده از بیماران در مراکز درمانی نشان دهنده کمبود قابل توجه سطح ویتامین دی در بدن آنها بوده است.

وی گفت: این سطح کمبود در ۸۴.۶ درصد از مبتلایان بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) و ۵۷.۱ درصد از مبتلایان کووید ۱۹ در دیگر بخش‌های بیمارستانی، دستکم بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده است. همچنین نکته دیگر اینکه ۱۰۰ درصد بیماران بخش مراقبت‌های ویژه که سنی کمتر از ۷۵ سال داشتند نیز دچار کمبود ویتامین دی بودند.

اباصلتی گفت: ویتامین دی در خیلی از غذاها به مقدار لازم وجود ندارد و خیلی از مردم به دلیل آنکه در همه روزه در محل کارشان داخل فضای بسته هستند شرایط دریافت ویتامین د از نور آفتاب را ندارند. بنابراین کمبود ویتامین د یک معضل بهداشتی جهانی است.

وی توصیه کرد: اگر احساس می‌کنید کمبود دریافت ویتامین دی دارید از پزشک خود بخواهید آزمایش بررسی سطح سرمی ویتامین دی را برای شما درخواست کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه تاکید کرد، قبل از اینکه برای خرید مکمل هزینه کنید می‌توانید ۴ روش زیر را برای دریافت این ویتامین به کار ببندید:

۱‌-‬ پنجره منزل یا محل کار یا ماشین را باز کنید. باز کردن پنجره می‌تواند به دریافت نور خورشید کمک کند. مدت زمان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برای دریافت ویتامین د کافی است و اگر بیشتر از این زمان در معرض نور آفتاب هستید از ضد افتاب با spf ۱۵ و عینک ضد آفتاب استفاده کنید.

۲‌- مقداری از گوشت مصرفی خود را با ماهی جایگزین کنید. ماهی چرب مانند ماهی تن و سالمون و خال مخالی بهترین منبع طبیعی ویتامین دی هستند. سعی کنید در هفته یک یا دو بار برای دریافت ویتامین دی از ماهی استفاده نمائید.

۳‌- تخم مرغ کامل بخورید. درحالی‬ که خیلی‌ها امروز شنیده‌اند که تخم مرغ برای قلب مضر است اما این عقیده از نظر علمی ثابت نشده است. زرده تخم مرغ حاوی ویتامین دی است. اما مقدار ویتامین دی موجود در زرده تخم مرغ برای نیاز بدن کافی نیست.

۴‌-‬ در ظهر پیاده روی کنید. بین دریافت ویتامین دی از پوست و ایمنی پوستی یک تعادل وجود دارد. خیلی از مردم از ترس آسیب نور خورشید به پوست یا در معرض نور خورشید قرار نمی‌گرفتند یا از ضد آفتاب استفاده می‌کردند. یک بررسی در انگلیس نشان داده که کمتر از ۱۵ دقیقه در معرض نور خورشید در میانه روز برای دریافت مقدار مورد نیاز ویتامین دی برای سلامتی در بدن کافی است.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها