کرمان- بهار امسال اگرچه با بارش‌های مناسب آغاز شد و افزایش بارندگی قابل‌توجهی را در سطح استان شاهد بودیم اما به دلیل خشک‌سالی‌های مکرر دو دهه اخیر هنوز در ذخایر آبی استان تراز منفی است و هنوز با پدیده خشک‌سالی و بحران کمبود آب در استان مواجه هستیم.

کرمان تشنه مدیریت آب/بارندگی های بهاره عطش تابستانه را رفع نکرد

قدس آنلاین-گروه استان ها:متأسفانه کم‌آبی در کرمان به حدی است که فشار افت آب در خانه‌ها کاملاً محسوس بوده و حتی در مقطعی مناطقی از شهر با تانکر آب‌رسانی می‌شد.  

به علت فشار کم  به برخی خانه‌ها آب نمی‌رسد و در برخی مناطق شاهد کدورت آب هستیم و این وضع در محلات حاشیه‌نشین بدتر است زیرا انشعاب‌های غیرمجاز در آن‌ها زیاد است و باید با گالن منتظر رسیدن تانکرهای آب‌رسانی باشند.

بنابر اظهارات کارشناسان تا زمانی که برای تأمین آب به منابع زیرزمینی وابسته هستیم همین مشکل وجود دارد و این مشکل روزبه‌روز و سال‌به‌سال بدتر هم خواهد شد.

آمارها حاکی از آن است که فشار زیاد به منابع زیرزمینی آب در استان کرمان موجب شده تا به یک میلیارد مترمکعب بیلان منفی آب در استان برسیم یعنی هرسال حجم ذخیره آب در منابع زیرزمینی استان کرمان یک میلیارد مترمکعب کمتر می‌شود .

مشکلات تأمین آب

مدیرکل آب و فاضلاب استان کرمان  در پاسخ به نخستین سؤال مبنی بر اینکه چه باید کرد و این روند تا کجا ادامه دارد بیان می‌کند: تأمین آب باید به سمت تأمین آب از طریق آب‌های سطحی می‌رفت اما متأسفانه بزرگ‌ترین مرکز استانی در کشور هستیم که آب شرب خود را از آب‌های زیرسطحی تأمین می‌کند این در حالی است که مراکز استان‌ها آب موردنیاز خود را از سدها تأمین می‌کنند ضمن این‌که در استان تنها مقداری از نیاز آب شرب شهرهای بافت و سیرجان از آب سد تأمین می‌شود.

وی اذعان می‌کند: برخی از افراد اظهار می‌کنند کرمان با کمبود آب شرب مواجه نیست که این مسئله صحیح نیست زیرا میزان مصرف آب شرب هر فرد و میزان خروجی آب از چاه‌ها کاملاً مشخص است بنابراین با علم به این‌که ۲۳۰ هزار واحد مسکونی در کرمان وجود دارد نیاز آبی آن‌ها و مناطق حاشیه قابل‌محاسبه است و به‌راحتی می‌توانیم با فرمول‌های جهانی میزان مصرف و میزان خروجی را تعیین کنیم و درنهایت مشخص خواهد شد که کرمان به سه هزار لیتر بر ثانیه آب نیاز دارد و نیازی به فرافکنی نیست زیرا سرانه آب قابل‌بررسی است.

هدر رفت آب

مدیرکل آب و فاضلاب استان کرمان اظهار می‌کند: متأسفانه به‌صورت میانگین بین ۲۶ تا ۲۸ درصد هدر رفت آب در استان کرمان داریم که در مناطق مختلف متغیر است اما هدر رفت آب در کرمان ۲۰ درصد است ضمن این‌که هدر رفت ۱۵ درصدی در دنیا معمول است.

وی ادامه می‌دهد: هدررفته آب به دو صورت فیزیکی یا غیر فیزیکی اتفاق می‌افتد در هدر رفت فیزیکی مثلاً لوله آب دچار ترکیدگی می‌شود و در هدر رفت غیر فیزیکی می‌توان به حاشیه‌نشینی اشاره کرد زیرا همه حاشیه‌نشین‌ها از آب استفاده می‌کنند و کنتور هم ندارند و پولی بابت این مصرف آب پرداخت نمی‌شوند بنابراین می‌توان گفت هدر رفت آب در شهر کرمان بین ۱۸ تا ۲۰ درصد است.

وضعیت قرمز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان بابیان اینکه از ۸۳ شهر استان کرمان ۱۳ شهر ازجمله چترود، منوجان، رفسنجان، زرند، کاظم‌آباد، کرمان، ریگان، هنزا، بم، بروات و جیرفت در وضعیت قرمز قرار دارند  بیان می‌کند: در حال حاضر قطعی آب در سطح شهر کرمان نداریم اما واقعیت این است که در کرمان ۲۳۰ هزار واحد مسکونی دارد که هرکدام از واحدها یک کولر دارند که به‌طور متوسط ۲۰ لیتر آب در ساعت مصرف می‌کنند و موجب کاهش آب مخازن می‌شود.

آب‌رسانی با تانکر

وی در خصوص قطعی آب برخی مناطق شهر کرمان نیز توضیح می‌دهد: طی چند روز اخیر به دلیل افت فشار آب، علاوه بر آپارتمان‌ها در مناطق حاشیه‌نشینی با حدود ۱۲ دستگاه تانکر سیار کار آب‌رسانی انجام‌شده است.

طاهری بیان می‌کند:  در تابستان امسال کل منابع آبی ما در ۲۴ ساعت در حال بهره‌برداری است و بیش از ۱۰۰ حلقه چاه، آب شهر کرمان را تأمین می‌کند ضمن اینکه شاهد یکسری حوادثی که از عهده ما خارج است هستیم.

یکی از مواردی که مصرف آب را افزایش داده افزایش جمعیت است همچنین حداقل ۳ تا ۵ درصد افزایش مصرف آب ناشی از بیماری کرونا است که امسال برافزایش مصرف آب تأثیر گذاشته است

وی یادآور می‌شود: یکی از مواردی که مصرف آب را افزایش داده افزایش جمعیت است همچنین حداقل ۳ تا ۵ درصد افزایش مصرف آب ناشی از بیماری کرونا است که امسال برافزایش مصرف آب تأثیر گذاشته است.

مدیرعامل آبفای استان کرمان گفت: در حال حاضر پنج هزار ۶۴۲ روستا داریم که بیش از دو هزار و ۷۰۰ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد که از این آمار هزار و ۸۷۱ روستا دارای شبکه آب آشامیدنی هستند و دو هزار و ۷۵۲ روستای زیر ۲۰ خانوار وجود دارند که از این تعداد ۴۹۸ روستا از شبکه آب آشامیدنی برخوردارند.

طاهری بیان می کند: آب‌رسانی به ۵۱۲ روستا انجام می‌شود ضمن اینکه سال گذشته ۸۱۲ روستا به‌وسیله تانکر آب‌رسانی می‌شده که هم‌اکنون به دلیل بارندگی‌هایی که انجام‌شده حدود ۳۰۰ روستا از این آمار کم شده‌اند.

مدیرعامل آبفای استان کرمان یادآور می شود: روستاهای فاقد آب آشامیدنی بالای ۲۰ خانوار حدود ۷۶۰ روستا می‌باشد و متأسفانه روستاهای فاقد آب زیر ۲۰ خانوار دو هزار و ۲۷۴ مورد هستند.

برچسب‌ها