با نزدیک شدن مجلس دهم به آخرین روزهای کاری خود و کم بودن فرصت رسیدگی به موضوعات و طرح‌های مختلف، بسیاری از آن طرح‌ها در نوبت بررسی متوقف یا مسکوت ماند و برخی از آن‌ها نیز در مسیر رفت‌وبرگشت بین شورای نگهبان و مجلس برای اصلاح ایرادها به‌نوعی نیمه‌کاره رها شد.

طرح شفافیت آرا، قانون تجارت و اعاده اموال نامشروع مسئولان جزو اولویت‌هاست

قدس آنلاین: با نزدیک شدن مجلس دهم به آخرین روزهای کاری خود و کم بودن فرصت رسیدگی به موضوعات و طرح‌های مختلف، بسیاری از آن طرح‌ها در نوبت بررسی متوقف یا مسکوت ماند و برخی از آن‌ها نیز در مسیر رفت‌وبرگشت بین شورای نگهبان و مجلس برای اصلاح ایرادها به‌نوعی نیمه‌کاره رها شد. بسیاری از منتخبان مجلس یازدهم که برخی از آنان نیز نمایندگان دوره قبلی مجلس بودند، بررسی و به جریان انداختن دوباره چنین موضوعاتی را ضروری دانستند که در همین زمینه می‌توان به در دستور کار قرار گرفتن و به جریان افتادن مجدد طرح شفافیت آرا یا طرح سوت‌زنی اشاره کرد.

حتی سید مصطفی میرسلیم، نماینده فعلی مردم تهران نیز در انتهای مجلس قبل با انتشار پیامی نوشت: اقدام‌های غیرکارشناسی و شتاب‌زده آخرین روزهای مجلس دهم به‌دقت رصد شده و پس از افتتاح ‌مجلس یازدهم مجدد بررسی خواهد شد: گسترش بی‌رویه ‌مناطق آزاد، ‌حذف صفرها و تغییر نام پول ملی، تشکیل مجدد ‌وزارت بازرگانی برای چراغ سبز دادن به واردات!

البته جدا از پیگیری و توجه شخصی یا گروهی تعدادی از نمایندگان به طرح‌های نیمه‌کاره یا مسکوت مانده، معاونت قوانین مجلس نیز با اتمام دوره دهم، به‌نوعی لیست طرح و لوایح معوق یا طرح و لوایحی که ضرورت پیگیری آن‌ها وجود دارد را به مجلس یازدهم ارائه می‌دهد.

طرح‌های مسکوت مانده و اولویت‌دار دوره پیش در دستور کار قرار بگیرند

در همین راستا، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با قدس درباره بررسی و در جریان قرار گرفتن موضوعات و طرح‌های نیمه‌کاره مانده مهمی که مجلس یازدهم می‌تواند روی آن‌ها تمرکز کند، اظهار کرد: طرح شفافیت آرا که در حال حاضر در دستور کار مجلس قرارگرفته و در کمیسیون در حال بررسی است، از جمله موضوعات اساسی است که امیدواریم هرچه سریع‌تر به آن رسیدگی شود و حتماً در دستور بررسی صحن قرار خواهد گرفت. مهم‌تر از آن این است که پس از تصویب طرح نیز برای اجرایی شدن و نظارت بر اجرای صحیح آن اقدام‌های لازم صورت گیرد.

نماینده مردم فریمان در مجلس در ادامه گفت: همچنین طرح‌های مهم و اولویت‌داری که در دوره قبلی مجلس مسکوت مانده یا از دور بررسی خارج‌شده باید دوباره در دستور کار قرار بگیرند، البته برخی از این طرح‌ها اعاده‌های شورای نگهبان به مجلس است. وقتی مصوبه‌ای از سمت مجلس به شورای نگهبان ارسال و پس از بررسی در شورا دوباره اعاده می‌شود، قطعاً زمینه و امکان لازم برای بررسی مجدد آن در کمیسیون‌های تخصصی مجلس وجود خواهد داشت.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین افزود: از طرح‌های مهم قبلی علاوه بر طرح شفافیت، بحث قانون تجارت است که از شورای نگهبان دوباره به مجلس برگشته و به نظرم ضرورت دارد مجلس یازدهم درباره آن نظر و اقدام کارشناسی لازم را انجام دهد. جدا از آن، در طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان نیز بررسی و اعمال برخی مواد مانند ماده ۲۹ قانون ششم برنامه توسعه اهمیت دارد که در آن ماده درباره مدیران دستگاه‌های اجرایی بحث شده است. درنهایت، باید درباره برخی از طرح‌ها که مسکوت مانده یک بازنگری مجدد صورت گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها