در حالی که استان خراسان رضوی و به ویژه مشهد از نظر فراگیری کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفته و بسیاری از فعالیت‌های روزانه با محدودیت‌های جدی مواجه شده است برخی هیئت‌های ورزشی در تصمیماتی جسورانه اقدام به برگزاری مسابقات هفتگی می‌کنند.

قدس آنلاین: در حالی که استان خراسان رضوی و به ویژه مشهد از نظر فراگیری کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفته و بسیاری از فعالیت‌های روزانه با محدودیت‌های جدی مواجه شده است برخی هیئت‌های ورزشی در تصمیماتی جسورانه اقدام به برگزاری مسابقات هفتگی می‌کنند. یکی از این رشته‌های ورزشی مسابقات پرش با اسب است که در کمال تعجب چند هفته ای است در مشهد برگزار می‌شود و سبب مشکلات جدی شده است.

این مسابقات البته بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود اما برای شرکت کنندگان در این شرایط موجب مشکلاتی شده به طوری که طبق آخرین گزارش‌ها در پی انجام مسابقات هفته‌های گذشته تعدادی از کارگران و شرکت کنندگان در همین مسابقات گرفتار کرونا شده اند.

*جابه جایی‌های بدون پروتکل

اما مشکل کجاست؟ واقعیت این است که با توجه به اینکه هر باشگاه هر هفته میزبان چند باشگاه دیگر است تعدادی از سوارکاران برای مسابقات باید اسب‌های خود را بین دو باشگاه منتقل کنند و در این بین حداقل چهار نفر درگیر این جابه جایی اسب‌ها خواهند بود. با توجه به تعداد سوارکارانی که در هر دوره برای مسابقات می‌پرند شاهد تجمع تعداد زیادی در یک باشگاه هستیم. همین جا به جایی‌ها بدون در نظر گرفتن رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب انتقال ویروس شده و امروز شاهد این هستیم که تعدادی از کارگران و عوامل اجرایی با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

*بازی خطرناک

تعدادی از باشگاهداران با بیان اینکه واقعاً دلیل برگزاری مسابقاتی که در چنین شرایطی ضرورتی هم ندارد را نمی‌دانند می‌گویند: بارها به هیئت تذکر داده ایم برگزاری مسابقات با وجود کرونا و وضعیت قرمز بازی با جان سوارکاران و کارگران است ولی همچنان شاهد این هستیم که چند هفته است در شرایط قرمز مسابقات را برگزار می‌کنند. در اینکه تعطیلی باشگاه‌ها و مسابقات در چنین روزهای طولانی باعث ضررها و زیان‌های مالی عمده ای می‌شود شکی نیست. ولی بازی با جان کارگران بی‌دفاع که عمدتاً از قشر ضعیف هستند و به مخاطره افتادن سلامتی سوارکاران باید قبل از هر مسئله مالی مورد توجه قرار گیرد.

*توصیه‌های مهم فدراسیون

در سایت فدراسیون سوارکاری آمده است تا اطلاع ثانوی مسابقات بدون تماشاچی و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و ستاد مبارزه با کرونا و فدراسیون پزشکی ورزشی پس از کسب مجوز موردی هر مسابقه از ارگان‌های مربوطه هر استان براساس بخشنامه‌های ارسالی برگزار خواهد شد. بدیهی است در صورت عدم صدور مجوز ستاد مبارزه با کرونا و فدراسیون پزشکی ورزشی بابت هر رویداد سوارکاری برای حفظ سلامتی خانواده بزرگ سوارکاری مسابقه مذکور کنسل خواهد شد.

آیا در مسابقاتی که هر هفته در مشهد برگزار می‌شود تمام پروتکل‌های بهداشتی در وضعیت قرمز با دقت و وسواس رعایت می‌شود؟ آیا برگزاری این مسابقات در چنین شرایطی واجب است یا بحث‌های دیگری در این میان مطرح است؟ آیا هیئت سوارکاری سلامتی سوارکاران، کارگران و عوامل برگزاری را تضمین می‌کند؟

برچسب‌ها