رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد گفت: قیمت گیلاس به دلیل عرضه کم‌تر و کیفیت بالاتر، افزایش یافته ‌است. قیمت هلو را نیز نمی‌توان گران دانست، زیرا هلو سردرختی توسط واسطه به قیمت سه تا پنج هزارتومان خریداری و با قیمت هفت هزار و ۵۰۰ تا هشت هزار تومان برای فروشنده تمام می‌شود.

قیمت میوه‌های تابستانه در مشهد چقدر است؟

به گزارش قدس آنلاین، حیدر ساکن‌برجی در خصوص قیمت میوه‌های تابستانه در بازار، اظهار کرد: به طور میانگین قیمت آلبالو ممتاز ۱۶هزار تومان و درجه یک ۱۵هزار تومان، آلو زرد ممتاز ۹ هزار تومان، درجه یک هشت هزار تومان و درجه دو هفت هزار تومان، آلو سیاه ممتاز ۱۳هزار تومان، درجه یک ۱۱هزار تومان و درجه دو هفت هزار تومان و انبه ممتاز ۳۷ هزار تومان، درجه یک ۳۰ هزار تومان و درجه دو ۲۰ هزار تومان است.

وی افزود: قیمت میانگین انگور ممتاز ۹ هزار تومان، درجه یک هشت هزار تومان و درجه دو سه هزار تومان، خربزه ممتاز چهار هزار تومان، درجه یک سه هزار تومان و درجه دو ۲ هزار تومان، زردآلو ممتاز ۲۰ هزار تومان و درجه یک ۱۸هزار تومان، شلیل ممتاز ۱۵هزار تومان، درجه یک ۱۳هزار تومان و درجه دو ۱۲ هزارتومان و طالبی ممتاز پنج هزار تومان، درجه یک چهار هزار تومان و درجه دو ۲ هزار تومان است.

ساکن‌برجی ادامه داد: همچنین به طور میانگین گیلاس ممتاز به قیمت ۲۳ هزار تومان، درجه یک ۲۰ هزار تومان و درجه دو ۱۶هزار تومان، موز ممتاز ۱۳هزار و ۳۰۰ تومان، درجه یک ۱۳هزار تومان و درجه دو ۱۰هزار تومان، هلو ممتاز هشت هزار تومان، درجه یک هفت هزار تومان و درجه دو پنج هزار تومان و هندوانه ممتاز دو هزار تومان و درجه یک هزار و ۵۰۰ تومان در میدان به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد در خصوص گرانی اخیر موز، گفت: موز وارداتی بوده و براساس ارزش دلار محاسبه می‌شود، به همین دلیل این میوه قیمت پایه‌ای بالایی دارد و پس از وارد شدن، بهترین و سالم‌ترین موز با قیمت ۱۷هزار  و ۳۰۰ تومان و سایر موزها با قیمت ۱۰ یا ۱۳ هزار تومان نیز به صورت عمده در میدان به فروش می‌رسد. به راحتی اجازه ثبت سفارش برای واردات موز داده نمی‌شود، تنها کسانی که از قبل ثبت سفارش داشته‌اند، می‌توانند موز وارد کنند، بنابراین موز قطعا بسیار گران‌تر از قیمت فعلی خواهد شد.

وی اضافه کرد: با سیاستی که بانک مرکزی در پیش گرفته، امکان توقف صادرات موز وجود دارد، زیرا کد تخصیص ارز به موز اختصاص داده نمی‌شود و بیان می‌شود که کالاهای ضروری‌تری برای تخصیص ارز وجود دارد. اگر این روند ادامه پیدا کند، در آینده چیزی به عنوان واردات موز وجود نخواهد داشت.

ساکن‌برجی با اشاره به گرانی اخیر گیلاس، تصریح کرد: مقدار گیلاس در بازار کم شده و تنها در اطراف مشهد در مناطقی چون زشک وجود دارد که گیلاس در این مناطق نیز از کیفیت بالایی برخوردار بوده و صادراتی است، بنابراین قیمت آن به دلیل عرضه کم‌تر و کیفیت بالاتر، افزایش یافته ‌است.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد در خصوص افزایش قیمت هلو، عنوان کرد: هلو با کیفیت خوب، با قیمت هفت هزار تومان و سایر هلوها با قیمت سه تا پنج هزارتومان در میدان به فروش می‌رسد که به دلیل بسته‌بندی‌های شکیلی که در بازار انجام می‌شود، افزایش قیمت خواهد داشت. قیمت هلو را نمی‌توان گران دانست، زیرا هلو سردرختی توسط واسطه به قیمت سه تا پنج هزارتومان خریداری می‌شود و حدود دو تا سه هزار تومان هزینه دارد که هزینه حمل‌ونقل نیز به آن اضافه می‌شود، یعنی قیمت هلو برای فروشنده هفت هزار و ۵۰۰ تا هشت هزار تومان خواهد بود.

وی افزود: علت اینکه قیمت هلو پیش از این ارزان‌تر بوده، وجود خرده‌باغ‌ها و چکنه‌باغ‌ها بود که میوه خود را می‌فروختند و چون قیمت تمام‌شده برای آن‌ها مناسب‌تر بود، با قیمت ارزان‌تری در بازار به فروش می‌رسید.

ساکن‌برجی در خصوص لزوم رعایت قوانین برای صادرکننندگان، گفت: امیدواریم سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود، بلندمدت باشد، زیرا سیاست‌هایی که در حال حاضر در بخش واردات و صادرات میوه وجود دارد، درست نیست، به طور مثال مشوق‌های زیردرختی برای صادرکنندگان گذاشتند و پس از صادرکردن، جلوی آن‌ها برای استفاده از این مشوق‌ها را گرفتند که این موضوع به ورشکستگی بسیاری از صادرکنندگان منجر خواهد شد.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد ادامه داد: از مسئولان درخواست داریم به حقوقی که قبلا طبق قانون به صادرکنندگان داده ‌شده، توجه کنند تا صادرکنندگان بتوانند در ارزآوری و صادرات محصولات کشاورزی که محصولات پایه‌ای و اساسی هستند، موفق عمل کنند، زیرا اگر صادرات انجام نشود، فاجعه‌ای در بحث اشتغال، ارزآوری و کشاورزی اتفاق می‌افتد که با سیاست‌هایی که بانک مرکزی در بحث کشاورزی در نظر گرفته، آینده مبهمی تصور می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها