زنجان- در سال ۱۳۹۵ عنوان می‌شد مدت انتظار خانه‌دار شدن در ایران ۱۲ سال است و تلاش می‌شود تا سال ۱۴۰۵ این عدد به هشت سال کاهش یابد حال بسیاری از کارشناسان اقتصادی رسیدن مدت انتظار خانه‌دار شدن به ۲۵ سال سخن می‌گویند.

مدت خانه‌دار شدن هر ایرانی چقدر است؟ رابطه مسکن با هنجارهای اجتماعی

قدس آنلاین- گروه استان ها: مسئولان وزارت راه و شهرسازی طی سال‌های اخیر همواره تحلیل می‌کردند که با توجه به دو نیم  میلیون مسکن خالی در کشور، عرضه به‌اندازه کافی وجود دارد و هرساله اعلام می‌کردند که رشد قیمت مسکن حدود نرخ تورم یا پایین‌تر از آن قرار می‌گیرد.

بااین‌حال اوضاع آن‌طور که مدیران این دفتر انتظارش را داشتند پیش نرفت و از آذرماه سال ۱۳۹۶ روند رشد افسارگسیخته قیمت مسکن آغاز شد تا نهایتاً به قیمت‌های نجومی امروز رسید.

محاسبات جدید بر اساس قیمت‌های بهمن‌ماه ۱۳۹۸ نشان می‌دهد مدت انتظار خانه‌دار شدن در ایران به حدود ۲۵ سال رسیده است .

ریشه گرانی‌ها کجاست

در همین راستا بسیاری از کارشناسان اقتصادی افزایش دستمزد کارگر و رشد بی‌رویه قیمت مصالح ساختمانی را دلیل گران شدن مسکن می‌دانند.

علی مصدق مسئول یکی از مشاوران املاک در این رابطه به ما می‌گوید: افزایش قیمت در بخش مسکن سود سرشار و غیرمنتظره را برای برخی افراد به وجود آورده است و اگر تا چهار سال قبل قیمت مسکن برخی افراد چنگی به دل نمی‌زد، امروز همان مسکن موجب فخر آن‌ها به سایر افراد جامعه شده است.


وی فضای مجازی را نیز عاملی برای رشد ناعادلانه قیمت مسکن می‌داند و می‌افزاید: تنها کافی است به آگهی‌هایی که در فضای مجازی و برخی سایت‌ها منتشر می‌شود، نگاهی انداخت و به وضعیت گرانی مسکن در زنجان پی برد، آگهی‌هایی که گاهی قیمت مسکن را به سه برابر افزایش داده‌اند.

تقاضا برای خرید اراضی مشاع

وی بابیان اینکه گرانی مسکن موجب شده تا بسیاری از مردم به خرید زمین‌ها و حتی اراضی کشاورزی روی بیاورند ابراز می‌کند: در حال حاضر مردم زمین‌هایی را خریداری می‌کنند که حتی قابلیت تفکیک و یا تعیین حد و حدود هم ندارد.

مصدق بابیان اینکه در حال حاضر بسیاری از خریدها در بازار حالت هیجانی دارد می‌افزاید: بسیاری از مردم به دلیل اینکه خواهان حفظ سرمایه خود هستند تمامی دارایی خود را در بازار مسکن و ارز و طلا سرمایه‌گذاری کرده و این هجوم برای خرید خود به تلاطم قیمت‌ها دامن می‌زند.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت مصالح و سایر ملزومات حداقل سه برابر افزایش‌یافته است بیان می‌کند: تمامی این موضوعات دست‌به‌دست هم می‌دهد تا قیمت مسکن افزایش انفجاری داشته باشد.

تخلف مشاوران املاک

در همین راستا رئیس اتاق اصناف زنجان با اشاره به فعالیت افزون بر یک هزار بنگاه مشاور  املاک در استان زنجان اظهار کرد: تعداد زیادی از این مشاور املاک‌ها پروانه فعالیت ندارند که به‌زودی این بنگاه‌ها پلمپ می‌شوند. 

سید محمود موسوی بابیان اینکه در سه‌ماهه نخست سال جاری تعداد ۹۸ مشاور املاک با دستور شورای تأمین استان پلمپ شده است می‌افزاید: این تعداد بنگاه مشاور املاک با قیمت‌گذاری‌های بسیار بالا در زمینه ملک و اجاره‌بها برای دریافت کمیسیون بیشتر باعث افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها شدند.

موسوی از افزایش نظارت بر فعالیت بنگاه مشاور املاک در زنجان تأکید کرد و یادآور می‌شود:  با متخلفان برخورد جدی انجام می‌شود، چراکه افرادی با گران کردن مسکن باعث می‌شوند بازار زمین و مسکن ناآرام شود.

رئیس اتاق اصناف زنجان، بر لزوم ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک در استان تأکید کرد و گفت: برخی از افراد به علت نبود شغل ثابت اقدام به راه‌اندازی بنگاه مسکن می‌کنند.

رابطه مسکن با هنجارهای اجتماعی

عادل سجودی جامعه‌شناس حوزه آسیب‌های اجتماعی دراین‌باره می‌گوید: نیاز به مسکن یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشری است و طبق اصل ۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، داشتن مسکن مناسب حق هر فرد و خانواده ایرانی است.


وی تأکید دارد: بخش مسکن از سویی رابطه‌ای مستقیم با رفاه و امنیت روانی و اقتصادی شهروندان دارد و از دیگر سو، دارای ارتباطاتی چند سویه با بخش‌های مختلف اقتصاد خرد و کلان است.

وی متذکر می‌شود: مسئله  مسکن در نگاه نخست موضوعی اقتصادی به نظر می‌رسد اما با واکاوی مفهوم آن می‌توان به رابطه مسکن با انواع ناهنجاری‌های اجتماعی و بزهکاری پی برد.

وی معتقد است: وقتی مسکن برای همه افراد یک جامعه در دسترس نباشد، حاشیه‌نشینی و بد مسکنی نخستین پیامد آن است که خود منشأ بالقوه شیوع همه آسیب‌های اجتماعی است که می‌توان برای یک جامعه متصور شد.

این جامعه‌شناس تأکید می‌کند: برای افزایش توان خانوارها در دستیابی به مسکن، باید با اتکا بر سیاست‌های دقیق و حفظ انضباط پولی از افزایش بی‌دلیل و بی‌برنامه نقدینگی سرگردان جلوگیری کرد. با ایجاد تعادل در نقدینگی، می‌توان حد متعادلی از تقاضای مصرفی و تقاضای سرمایه‌ای را در کنار یکدیگر حفظ کرد و به این وسیله ضمن پرهیز از حبابی شدن بازار، به تعادل در بازار عرضه و تقاضای مسکن دست‌یافت.

برچسب‌ها