رئیس شورای شهر مشهد گفت: یکی از اعضای شورا آماری تهیه کرده که نشان می‌دهد ۸۰۰ ارتباط فامیلی را در فضای شهرداری داریم که از گذشته وجود داشته است.

وجود ۸۰۰ ارتباط فامیلی در شهرداری مشهد

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا حیدری در رابطه با استعفای برخی مدیران شهرداری اظهار کرد: در فضای کاری و مدیریتی سازمان، مجموعه‌هایی می‌آیند، تلاش و فعالیت می‌کنند و اقدامات ارزشمندی از خود بجای می‌گذارند، اما گاهی شرایط به گونی پیش می‌رود که  فضا را به دلایل مختلف عوامل درون سازمانی یا برون سازمانی مناسب برای کار نمی‌بینند. در حوزه معاونت برنامه‌ریزی منابع هم این اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: یکی از کارآمدترین، قوی‌ترین و موثرترین حوزه‌هایی که در این دوره از مدیریت شهری اثرگذار بر فضای شهر بوده حوزه معاونت برنامه‌ریزی است که با مدیریت این دوستان، مشهد در اصلاح فرآیندها، شهر الکترونیک، هوشمندسازی و... در کل کشور یکی از شهرهای برتر است.  
رئیس شورای شهر مشهد بیان کرد: مراجع نظارتی در فرایند کارها و پیگیری ماموریت‌هایی که داشتند، در حوزه منابع انسانی و بکار گیری نیرو ورود پیدا کردند و ایراداتی گرفتند به برخی از اقدامات و تصمیم‌هایی که در این حوزه انجام شده،  چه در حوزه تبدیل وضعیت و چه در حوزه بکارگیری نیرو، این گزارش‌ها تبدیل به یک پرونده در محاکم قضایی شده است.
حیدری تصریح کرد: اولین نکته این است که این مشکل تمام شهرداری‌های کشور است. کلا مشکل نیروی انسانی توسط وزارت کشور تعیین تکلیف نگردیده است و همه گرفتار این موضوع هستند. ضمن اینکه این موضوع از رویه‌های ۲۰ ساله شهرداری بوده  و در مدیریت‌های گذشته نیز این رویه‌ها ادامه داشته است،  اصلاح این فرآیندها با نگاه تعاملی باید انجام شود نه با نگاه کیفری، ولی دستگاه نظارتی و ضابطینی هستند که این اعتقاد را ندارند.
وی تصریح کرد: ما معتقدیم رویه‌های گذشته رویه‌های معیوبی است و باید اصلاح شود اما در عین حال فضای کار مدیریت شهری هم  بسیار سخت و پرزحمت است،  در اداره شهر با سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت و با این حجم نیروی انسانی احتمال دارد یکسری خطاهایی هم پیش بیاید، اما نوع مواجهه با این تخلفات مهم است،  برخی از دستگاه‌ها و نهادها این موضوع را در مسیر دیگری پیش بردند،  مدیرانی که فداکاری کردند، وقتی در مواجهه با این شرایط قرار می‌گیرند و با چنین پرونده‌هایی مواجه می‌شوند، ترجیح می‌دهند در این جایگاه‌ها نباشند و این هزینه‌ها را نپردازند و به سمت کناره‌گیری می‌روند.
رئیس شورای شهر مشهد افزود: این موارد را باید در فضای پیشگیرانه، تعاملی و اصلاحی حل کرد،  آن هم در این شرایط که کشور در شرایط خاصی است و مشکلات اقتصادی جدی دارد. انسجام و همدلی در سیستم مدیریت استان باید تقویت شود این نوع مواجهه‌ها می‌تواند مدیران را بی‌انگیزه کند و قدرت ریسک آنها را بگیرد.

شورای پنجم را با ۱۵ هزار نیرو تحویل گرفتیم
 
حیدری با تاکید بر اینکه ما هیچ وقت از تخلف و کار خلاف حمایت نمی‌کنیم، اما با نوع مواجهه بحث داریم، گفت: رویه‌هایی در گذشته بوده، دو دهه ادامه داشته و بکارگیری شده است. در شورای اول ۵۰۰۰ نیرو در شهرداری بودند و ما شورای پنجم را ما با ۱۵ هزار نیرو تحویل گرفتیم. این افزایش نیرو در دوره‌های گذشته  برحسب توسعه کار اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: ورود به رویکردهایی که از منظر برخی دستگاه‌ها معتقدند کارشان قانونی است و تکلیف‌شان چنین برخوردهایی است، این آثار را به دنبال دارد که برخی از مدیران ترجیح می‌دهند در این فضای پرخطر کار مدیریتی نکنند.
 رئیس شورای شهر مشهد در مورد انتصابات فامیلی در شهرداری بیان کرد: انتصابات فامیلی در گذشته هم بوده است. یکی از اعضای شورا آماری تهیه کرده که نشان می‌دهد ۸۰۰ ارتباط فامیلی را در فضای شهرداری داریم که از گذشته وجود داشته است.  

نظام به کارگیری نیرو در شهرداری نظام معیوبی است
 
وی ادامه داد: متاسفانه نظام بکارگیری نیروی ما در شهرداری نظام معیوبی است،  چندین سال است وزارت کشور اجازه برگزاری آزمون را نداده که براساس یک چارچوبی بتوان نیرو گرفت. از یک طرف در بکارگیری نیرو هم الزاماتی پیش می‌آید، مثلا مدیریت شهری با یک رویکردی می‌آید. شعارها و برنامه‌هایی دارد و طبیعتاً باید نیروهایی را در سطح مدیریت بکار گیرد که به این برنامه‌ها باور داشته باشد.
 حیدری با اشاره به اینکه انتصاب فامیلی در گذشته هم بوده است، یادآور شد: انتصاب فامیلی در این دوره اگر بوده در حداقل بوده است. این موارد کاملا جنبه موقتی دارد؛ یعنی هیچ‌کدام از افراد استخدام شهرداری نمی‌شوند، بلکه نیروهایی در قالب حجمی و شرکتی برای دوره‌ای معین هستند. این تلقی که آنها استخدام شهرداری شدند، صحت ندارد. معتقدم باید از این موضوع پرهیز کنیم اما اگر اتفاق افتاده نسبت به گذشته میزانش بسیار کمتر است و اصلا قابل قیاس نیست. این لیست ۸۰۰ نفره نسبت‌های فامیلی الان وجود دارد و اگر ملاحظات خاصی نبود ما این لیست را منتشر می‌کردیم.
 رئیس شورای شهر مشهد تصریح کرد: لازم به ذکر است که ورود برخی مدیران هم اجتناب ناپذیر است و در همه دستگاه‌ها مرسوم است؛ مخصوصا دستگاه‌هایی که نظام انتخابی دارد. البته این موضوع  نافی این نیست که یکسری کم‌دقتی‌ها و خطاهایی صورت گرفته است، اما معتقدم با مدیریت شهری که دارد آنقدر فداکارانه خدمت و در این شرایط بحرانی شهر را مدیریت می‌کند، باید نوع مواجهه‌مان طور دیگری باشد که همراه با اصلاح رویه‌ها باشد، کار و فعالیت متوقف نشود و تاثیرگذار در ادامه فرآیند کار نباشد. البته نگاه تعاملی با دستگاه قضائی برای حل موضوع شکل گرفته است که امیدواریم نتیجه‌بخش باشد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها