در شرایطی که وضعیت شیوع کرونا در برخی شهرهای بزرگ کشورمان به‌ ویژه پایتخت، قرمز است، اما گروه‌های تولید فیلم و سریال همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. از فیلم‌برداری فیلم‌ سینمایی «گشت ارشاد ۳» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید سهیلی که همچنان در تهران ادامه دارد بگیرید تا شرایط سخت تصویربرداری دو سریال تلویزیونی «نجلا» و «صفر بیست و یک» در لوکیشن‌های پایتخت.

ماسک، صدا، دوربین... حرکت

قدس آنلاین:  در شرایطی که وضعیت شیوع کرونا در برخی شهرهای بزرگ کشورمان به‌ ویژه پایتخت، قرمز است، اما گروه‌های تولید فیلم و سریال همچنان به کار خود ادامه می‌دهند. از فیلم‌برداری فیلم‌ سینمایی «گشت ارشاد ۳» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید سهیلی که همچنان در تهران ادامه دارد بگیرید تا شرایط سخت تصویربرداری دو سریال تلویزیونی «نجلا» و «صفر بیست و یک» در لوکیشن‌های پایتخت.

با وجود ادامه فعالیت بسیاری از اصناف با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط فعلی، پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی که شنیده‌هایی مبنی بر توقف آن‌ها وجود داشت و اسفند ماه سال گذشته هم گروه‌هایی که در مرحله پیش‌تولید یا فیلم‌برداری قرار داشتند، پروژه‌هایشان را به صورت موقت تعطیل کردند، از ابتدای امسال کارشان را ادامه می‌دهند و با وجود فراگیری موج دوم کرونا، از خاکریز تولید عقب‌نشینی نکرده‌اند. مهدی فرجی، تهیه‌کننده سریال تلویزیونی «صفر بیست و یک» که این روزها در خیابان‌های تهران فیلم‌برداری می‌شود، با اشاره به شرایط سخت فیلم‌برداری در روزهای کرونایی و پیشرفت ۲۰درصدی این سریال، می‌گوید: به دنبال افزایش دوباره ویروس کرونا ما نیز بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی تأکید کردیم و الزام کردیم به جز زمان تصویربرداری و وقتی که بازیگران جلو دوربین هستند، باید در همه شرایط همه عوامل از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کنند.

همزمان با ادامه تصویربرداری و از سرگیری پروژه‌های دیگر در تلویزیون، سریال «نجلا» هم به تازگی جلو دوربین رفته تا خودش را برای پخش در اربعین امسال آماده کند. سریالی با محوریت فرهنگ عاشورا و در قالب ملودرام اجتماعی دینی، ارزشی و عاشقانه‌ای در رثای امام‌حسین(ع) که سعید سعدی تهیه‌کننده آن است و اظهار امیدواری کرده کار در زمان خودش به سرانجام می‌رسد و در ایام اربعین از شبکه سه‌سیما پخش خواهد شد.

* نمی‌توان آنتن تلویزیون را خالی گذاشت

سعدی با بیان اینکه یک ماه از تصویربرداری سریال «نجلا» می‌گذرد، به خبرنگار ما می‌گوید: به هر حال باید کارها را در همین شرایط سخت پیش برد. ما تمام موارد بهداشتی را رعایت کردیم تا مشکلی پیش نیاید، ولی کار را باید انجام داد، اگرچه شرایط بسیار دشوار است.

وی با بیان اینکه تمام سعی ما بر این است که این سریال به پخش در ایام اربعین برسد، از ادامه فیلم‌برداری این مجموعه تلویزیونی خبر می‌دهد و با  اشاره به ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی از سوی صداوسیما، خاطرنشان می‌کند: رعایت فاصله فیزیکی در حد امکان، استفاده از ماسک، ضدعفونی کردن محیط کار با الکل و سنجش دمای بدن افراد، از مواردی است که در این ابلاغیه آمده و ما رعایت می‌کنیم.

این تهیه‌کننده سینما و تلویزیون می‌گوید: باید با وضعیت پیش آمده کنار بیایم و همه موارد بهداشتی را رعایت کنیم. نمی‌شود همه‌جا را تعطیل کرد، ضمن اینکه تولیدات صدا و سیما در شرایط سخت هم باید انجام شود، چون نمی‌توان آنتن را برای مخاطب چند ده میلیونی خالی گذاشت. همه باید کمک کنیم تا مشکلی پیش نیاید و گروه‌های تولیدی هم به قوت خود ادامه فعالیت بدهند.

سعدی درباره اینکه باید تعداد بازیگران یا لوکیشن‌های فیلم‌برداری محدود شود، خاطرنشان می‌کند: تا حد امکان باید فضا و شرایط بهداشتی را فراهم کرد، چون اگر عوامل کار به کرونا مبتلا شوند، معضل بزرگی پیش می‌آید و علاوه بر اینکه سلامتی این عزیزان به خطر می‌افتد، پروژه هم مجبور به تعطیلی موقت می‌شود.

وی یادآور می‌شود: در حال حاضر تیم‌های تولید استرس بالایی برای انجام کار دارند، ولی متأسفانه این هنرمندان چند ماه بیکار بوده‌اند و مشکلات معیشتی هم دارند و راه افتادن پروژه‌های تولیدی به رفع مشکلات اقتصادی آن‌ها کمک می‌کند. همه سعی ما بر این است که تولید با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.

* ضرورت ساخت سریال‌های مناسبتی

محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده سریال «نفوذ» که موضوعش درباره تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال ۵۸ است و فیلم‌برداری آن به تازگی پایان یافته است، درباره اینکه ساخت فیلم و سریال در شرایط فعلی کار درستی است، به خبرنگار ما می‌گوید: بخشی از این پروژه‌ها تعهداتی است که زمان پخش دارد و به دلیل خالی بودن آنتن، تولید سریال‌های تلویزیونی مناسبتی را نمی‌توان تعطیل کرد. به هر حال این ریسک را هنرمندان به جان می‌خرند که در این شرایط  کار کنند.

وی تأکید می‌کند: در حال حاضر  در ساخت پروژه‌های تلویزیونی تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود. اگرچه سخت است، اما خالی بودن شبکه‌ها و کنداکتور تلویزیون از برنامه‌های جدید هم خوب نیست. بسیاری از سریال‌های در دست ساخت، مناسبتی هستند و برای پخش در ماه‌های محرم و صفر آماده می‌شوند. ضمن اینکه در این شرایط تنها امید و سرگرمی مردم، برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون است.

علی‌اکبری درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی حین انجام کار توضیح می‌دهد: تا آنجا که من اطلاع دارم و در چند پروژه تلویزیونی دیدم، تمام موارد بهداشتی رعایت می‌شود از قبیل ماسک زدن،   تب‌سنجی افراد و ضدعفونی با الکل و حتی تیم‌های پزشکی هم سر صحنه مستقر هستند که اگر موردی پیش آمد، فوراً بررسی کنند.

وی در پاسخ به اینکه اگر یکی از عوامل صحنه به کرونا مبتلا شده باشد، کار به مدت دو هفته تعطیل خواهد شد، می‌گوید: اگر شیوع بیش از دو نفر باشد، پروژه به مدت دو هفته تعطیل می‌شود و همه عوامل چکاپ می‌شوند و تست کرونا می‌دهند، ولی اگر در حد یک نفر باشد، فقط همان شخص از صحنه خارج می‌شود، اگر بازیگر باشد صحنه‌های دیگر را فیلم‌برداری می‌کنند تا دو هفته قرنطینه او تمام شود.

* پروژه‌های سینمایی موقتاً تعطیل شود

این تهیه‌کننده سینما و تلویزیون خاطرنشان می‌کند: تمام عوامل پشت صحنه ماسک دارند به جز بازیگران که جلو دوربین ماسکشان را برمی‌دارند. مدیریت سیمافیلم هم تأکید زیادی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد و پیگیر ماجراست. ضمن اینکه جان هنرمندان عزیز است و خودشان هم بسیار رعایت می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: منطقی این است که در این شرایط سریالی نسازیم، ولی نمی‌توانیم آنتن خالی داشته باشیم به ویژه در مورد سریال‌های مناسبتی که باید به سرانجام برسد. تا آنجا که اطلاع دارم سریال جدیدی در سازمان صدا و سیما شروع نشده و اولویت با اتمام سریال‌های نیمه‌تمام است.

علی‌اکبری تأکید می‌کند: ساخت فیلم‌های سینمایی باید تعطیل شود، چون با تعطیلی موقت و عقب افتادن ساخت آن‌ها، اتفاق خاصی نمی‌افتد. ضمن اینکه اکنون هم بسیاری از سالن‌های سینمایی تعطیل هستند و تولیدات سال‌های گذشته هم در صف اکران قرار دارند. تولید فیلم‌های سینمایی می‌تواند مدتی تعطیل شود تا از وضعیت قرمز و نارنجی شیوع بیماری کرونا خارج شویم.

وی درباره  حمایت مالی از فیلم‌سازانی که بیکار شده‌اند، یادآور می‌شود: تا جایی که من اطلاع دارم برای سینماگران بودجه نسبتاً خوبی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأمین شده و در اختیار صندوق اعتباری هنر قرار گرفته است. این صندوق هم با توجه به شرایط هنرمندان، مبالغی را برای تأمین نیازهای اولیه توزیع می‌کند. امیدواریم این مبالغ بییشتر باشد و هنرمندان از تنگنای اقتصادی خارج شوند، ولی مطلع هستم بودجه خوبی به صندوق اعتباری هنر تخصیص یافته است.

برچسب‌ها