ماجرا تقریباً از دو ماه پیش شروع شد که رسانه‌ها اعلام کردند برادرزاده رئیس جمهور آمریکا قصد دارد کتابی با عنوان «خاطرات مری ترامپ» به چاپ برساند. کتابی که طبق گفته «مری ترامپ» قرار بود ابعاد جدیدی از زندگی رئیس جمهور آمریکا، فسادهای مالی او و... را افشا کند.

تقدیم به خطرناک‌ترین مرد دنیا!

محمد تربت‌زاده

ماجرا تقریباً از دو ماه پیش شروع شد که رسانه‌ها اعلام کردند برادرزاده رئیس جمهور آمریکا قصد دارد کتابی با عنوان «خاطرات مری ترامپ» به چاپ برساند. کتابی که طبق گفته «مری ترامپ» قرار بود ابعاد جدیدی از زندگی رئیس جمهور آمریکا، فسادهای مالی او و... را افشا کند.

این کتاب از همان زمان تبدیل به یکی از سوژه‌های داغ فضای مجازی و همچنین فضای رسانه‌ای آمریکا شد و بسیاری از فعالان سیاسی از این اقدام برادرزاده ترامپ حمایت کردند. از آن‌طرف بسیاری از طرفداران رئیس جمهور آمریکا هم، برادرزاده او را به سوءاستفاده‌ از موفقیت عمویش متهم کردند. با وجود تمام حواشی اما این کتاب دو روز پیش به چاپ رسید و در عرض یک روز، با فروش بیش از یک میلیون نسخه، رکورد جدیدی در بازار نشر آمریکا به جا گذاشت و تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب سایت «آمازون» شد.

تلاش کاخ سفید برای جلوگیری از انتشار کتاب

همان دو ماه پیش که زمزمه‌هایی از انتشار کتاب جدید علیه رئیس جمهور آمریکا، آن‌هم توسط برادرزاده‌اش به گوش می‌رسید، شاخک‌های کاخ سفید تیز شد و تصمیم گرفت علیه برادرزاده ترامپ در یکی از دادگاه‌های آمریکا شکایت کند تا جلو انتشار کتاب او را بگیرد.

آن زمان یکی دیگر از برادرهای ترامپ به نام «رابرت» مسئول رسیدگی به پرونده شکایت از برادرزاده‌اش شد. روزنامه نیویورک تایمز هم در یک مصاحبه با آقای رابرت ترامپ از او پرسیده بود کاخ سفید با چه رویکردی قصد شکایت از مری ترامپ را دارد که با این پاسخ روبه‌رو شده بود: «کتاب مذکور یک توافق‌نامه عدم افشای اطلاعات که مری ترامپ سال‌ها پیش در جریان تقسیم ارث با آن‌ها امضا کرده است را نقض می‌کند».

رابرت ترامپ همچنین درباره حواشی این کتاب گفته بود: «تلاش مری برای مبالغه و تحریف در روابط خانوادگی ما پس از این همه سال و برای منافع مالی خودش، اهانت و بی عدالتی به یاد و خاطره برادرم، فرد و والدین عزیزمان است».

مردی که سلامت دنیا را تهدید می‌کند

«سایمون و شوستر» نام انتشاراتی است که به برادرزاده ترامپ قولِ چاپ شدن کتابش را داده بود. انتشاراتی که چندی پیش هم کتاب جنجالی جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آقای ترامپ را برخلاف تلاش دولت وی برای ممانعت از انتشار آن با حکم دادگاه، به چاپ رساند. در آن پرونده، ناشر با استناد به متمم یک قانون اساسی که آزادی بیان را تضمین می‌کند از حق انتشار دفاع کرده بود.

آمازون هم بنابر قولی که سایمون و شوستر داده بود، از همان زمان شروع به پیش فروش کتاب کرد. در توضیحات این کتاب در وب‌سایت آمازون عنوان شده نویسنده توضیح خواهد داد که عمویش چگونه «به مردی تبدیل شد که حالا سلامت، امنیت اقتصادی و بافت اجتماعی دنیا را تهدید می‌کند».

در ادامه این توضیحات می‌خوانیم: «نویسنده در این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه وقایع خاص و ساختار کلی خانواده، مرد آسیب دیده‌ای را که امروز در کاخ سفید نشسته است خلق کردند، از جمله رابطه عجیب و مضری که میان فرد ترامپ و دو پسر بزرگش فرد جونیور و دونالد وجود داشت».

اعتیاد به الکل

با وجود تمام تلاش‌های دولت برای جلوگیری از انتشار این کتاب، آن‌هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این کتاب حدود دو روز پیش به طور گسترده چاپ و در سرتاسر دنیا توزیع شد.

در مورد نویسنده این کتاب هم فقط همین‌قدر اطلاعات داریم که مری ترامپ ۵۵ ساله فرزند فرد ترامپ جونیور، برادر بزرگ دونالد ترامپ است که در ۱۹۸۱ و در سن ۴۲ سالگی درگذشت. فرد، از اعتیاد به الکل رنج می‌برد و دست آخر هم به علت حمله قلبی ناشی از مصرف بیش از اندازه مشروبات الکلی، خیلی زود از دنیا رفت.

اگر خاطرتان باشد ترامپ مدت‌ها پیش در یکی از سخنرانی‌هایش اعلام کرده بود مشکلات شخصی برادرش محرک تلاش‌های او در دولت برای مقابله با بلای اعتیاد به مواد مخدر بوده است.

بالا کشیدن ثروت برادر بزرگ

«بسیار زیاد و ناکافی؛ چگونه خانواده من خطرناک‌ترین مرد دنیا را پدید آورد؟» این عنوان کتاب مری ترامپ است که درحال حاضر تبدیل به داغ‌ترین سوژه فضای مجازی شده است.

مری ترامپ که درحال حاضر یک روان‌شناس است در این کتاب حسابی به عمویش حمله کرده است. او در بخش اول کتاب توضیح می‌دهد دونالد ترامپ به همراه خواهرش پیش از مرگ برادر بزرگ‌تر، او را فریب داده‌ و اموالش را صاحب شده‌اند!

آن طور که مری ترامپ در کتاب خود نوشته، ترامپ و خواهرش اجازه نداده‌اند سهم چندانی از اموال پدر به فرزندانش برسد. او همچنین در بخش دیگری از کتابش گفته دونالد ترامپ به فردی پول داده تا به جای او در آزمون اس‌ای‌تی شرکت کند. آزمونی که یکی از پیش‌نیازهای ورود افراد به دانشگاه در ایالات متحده به شمار می‌رود. مری ترامپ به همینجا بسنده نکرده و روی یکی از حساس‌ترین موضوعات این روزهای جامعه آمریکا یعنی «بحران نژادپرستی» هم دست گذاشته است. او در بخشی از کتاب توضیح می‌دهد دونالد ترامپ یک نژادپرست است و همیشه در جمع‌های خصوصی از الفاظ نژادپرستانه استفاده می‌کند!

هیولای ترسناک بیدار می‌شود!

خانم مری ترامپ همچنین در بخشی از کتابش هم درباره ویژگی‌های شخصیتی رئیس‌جمهور آمریکا نوشته است: «ترامپ در نوجوانی و جوانی تحت تأثیر فِرد ترامپ سینیور، پدرش قرار داشت. پدربزرگم با پدرم که پسر ارشد او بود، رفتاری سختگیرانه داشت و قصد داشت پس از او اداره شرکت خانوادگی فعال در زمینه ساختمان‌سازی و املاک را بر عهده بگیرد؛ اما به این دلیل که پدرم در اداره شرکت ناتوان نشان داد، پدربزرگم چاره‌ای نداشت مگر اینکه شرکت را به پسر دومش، دونالد بسپارد و این بدترین اتفاق ممکن بود؛ چراکه در اواخر دهه ۸۰ وضعیت کسب‌وکار ما به وخامت گرایید و فرد ترامپ مجبور شد در کارهای شرکت دخالت کند، اما دیگر دیر شده بود و هیولای ترسناک دونالد ترامپ دیگر بیدار و آزاد شده بود».

برادرزاده ترامپ درباره مشکلات روانی رئیس جمهور آمریکا هم در کتابش نوشته: پدربزرگ «سلطه‌گر» او پدرش «فرد» را تحقیر و مسخره می‌کرده در حالی که عمویش دونالد که هفت سال کوچک‌تر بوده و آن تحقیرها را می‌دیده، دروغ می‌گفته تا مورد ستایش قرار بگیرد.

مری ترامپ فضای خانواده او را پر از «هوسرانی، خیانت و دعواهای برادر و خواهری» توصیف کرده و نتیجه گرفته «کج‌رفتاری» دونالد ترامپ در همین فضا شکل گرفته است.

در بخشی از کتاب ماری ترامپ دراین‌باره می‌خوانیم: «آسیب‌شناسی دونالد آن قدر پیچیده و رفتارهایش اغلب آن قدر ناموجه است که برای تشخیص کامل آن باید مجموعه‌ای از آزمایش‌های روان‌شناختی و عصب‌شناختی روی او انجام داد، چیزی که قطعاً او هرگز تن به آن نمی‌دهد».

یک فرد خودشیفته

مری ترامپ که دکترای روان‌شناسی بالینی دارد، پس از فروش بیش از یک میلیون نسخه از کتابش در مصاحبه جدیدش، درباره دلیل انتخاب چنین عنوانی برای کتاب خود توضیح داده است: «برای عمویم دونالد هیچ‌وقت هیچ‌چیز کافی نیست. او تمام خصوصیات یک فرد خودشیفته را در خود دارد. خودبینی و خودشیفتگی او چیزی بسیار شکننده است و می‌خواهد این ویژگی هر ‌لحظه از سوی خود یا اطرافیانش تقویت شود. اما واقعیت این است که او در عمق وجودش آن چیزی نیست که ادعا و تظاهر می‌کند و خودش هم به آن واقف است».

مری ترامپ همچنین درباره دلایل انتشار این کتاب و اسنادی که پیش از انتشار کتاب در اختیار رسانه‌ها قرار داد، می‌گوید: «اسناد مالیاتی را در اختیار روزنامه نیویورک‌تایمز قرار دادم و این روزنامه گزارش مفصل چندصفحه‌ای درباره طرح‌ها و اقدامات مالیاتی مشکوک دونالد ترامپ در دهه ۱۹۹۰ از جمله موارد واضح و روشن تقلب به‌منظور افزایش ثروتی که از والدینش به ارث برده بود، منتشر کرد». برادرزاده ترامپ می‌گوید در ماه‌های ابتدایی ریاست‌جمهوری ترامپ قصد چنین کارهایی را نداشت و حتی با اکراه تماس خبرنگاران برای گفت‌وگو درباره سوابق خانوادگی ترامپ را پاسخ می‌داد؛ اما ناهنجاری‌های ترامپ و اقدام‌های عجیب‌وغریب و گاه ترسناک او در مقام ریاست‌جمهوری، مری را متقاعد کرد که باید اقدام به افشاگری درباره دونالد کند.

«مری» تهوع‌آور است!

رئیس جمهور آمریکا پس از فروش بیش از یک میلیون نسخه از این کتاب، در سلسله توییت‌هایی، برادرزاده‌اش را حسابی مورد انتقاد قرار داد.

رئیس جمهور آمریکا در انتقادهای توییتری خود از مری ترامپ به عنوان برادرزاده‌ای یاد کرد که به ندرت در جمع‌های خانوادگی دیده می‌شد. ترامپ نوشت: او چیز اندکی درباره والدین شگفت‌انگیز من (که نتوانستند او را تحمل کنند) می‌داند و چیزهایی می‌گوید که صحت ندارد و توافق‌نامه عدم افشا را نقض کرد.

ترامپ همچنین درباره برادرزاده‌اش نوشته است: «او با فاش کردن اظهارنامه مالیاتی من قوانین را زیر پا گذاشت. او تهوع‌آور است».

با وجود تمام این حواشی، برخی از کارشناس‌ها احتمال می‌دهند این کتاب و افشاگری‌های خانوادگی‌ای که در آن ذکر شده، موقعیت دونالد ترامپ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری را متزلزل‌تر ‌می‌کند. اما از آن‌طرف بخشی از تحلیلگران هم با نگاهی به واکنش‌ها به انتشار کتاب‌های خاطرات مقام‌های پیشین کاخ سفید، به این نتیجه رسیده‌اند که این افشاگری‌ها اغلب از سوی نخبگان و رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته اما افکار عمومی چندان توجهی به آن نکردند. با این‌حال باید منتظر بمانیم تا ببینیم این کتاب تأثیری بر نظرسنجی‌های آینده درباره سرنوشت انتخابات می‌گذارد یا خیر.

برچسب‌ها