عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس جزئیات طرح یک فوریتی تامین کالاهای اساسی را تشریح و تاکید کرد: در این طرح قرار است به دهک‌های پائین جامعه و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی کارت خرید کالا تعلق گیرد.

جزئیات طرح تامین کالاهای اساسی/ارائه کارت خرید کالا به دهک‌های پائین

به گزارش قدس آنلاین، یک فوریت طرح کالاهای اساسی صبح امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید.

در مقدمه توجیهی این طرح آمده است: شرایط اقتصادی کشور موجب بروز مشکلات فراوانی برای دهک‌های پایین درآمدی جهت گذران زندگی و دسترسی به کالاهای اساسی شده است. با توجه به پیش‌بینی منابع قابل توجه در بودجه سال جاری، برای کاستی از فشار اقتصادی بر مردم متاسفانه این منابع به صورت عادلانه توزیع نمی‌شود و بسیاری از این کالاها با وجود اینکه با ارز ترجیحی تامین شده اما با قیمت گزاف در بازار آزاد به فروش می‌رسد.

در ماده واحده این طرح آمده است: به منظور حمایت هدفمند و مؤثر از مصرف کنندگان و اقشار محروم، دولت مکلف است با استفاده از ظرفیت‌ها و منابع پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال جاری به ویژه منابع جدول تبصره 14 ظرف مدت دو ماه از تاریخ مصوبه این قانون، تمهیدات لازم برای تضمین دسترسی دهک‌های پایین درآمدی به کالاها و اقلام اساسی و دارو را در قالب اعطای کارت الکترونیک به سرپرست خانوارهای مشمول فراهم کند. استفاده از این کارت‌ها برای خرید دارو و نیز کالاهای اساسی از مراکز توزیع دارای کد اقتصادی و از طریق دستگاه کارتخوان انجام می‌شود.

محسن زنگنه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره این طرح گفت: جزئیات یک فوریت طرح کالاهای اساسی در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: این طرح مربوط به خانواده‌های محروم و دهک‌های پایین جامعه بوده و ممکن است افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز شامل شود که قرار است از طریق کارت‌های بانکی خرید کالاهای اساسی برای آنها شارژ شود و بتوانند کالاهای اساسی همچون برنج، روغن، گوشت و ... را خریداری کنند.

نماینده مردم محلات در مجلس خاطرنشان کرد: طرح تأمین کالاهای اساسی دارای هفت الی  هشت صفحه است و ما در مرحله مذاکره با بانک مرکزی و دولت هستیم تا تأمین منابع صورت بگیرد.

زنگنه تاکید کرد: ما در حال مذاکره با بانک مرکزی هستیم تا بستر فنی کار را تأمین کنند چون هدف ما این است که به هیچ عنوان آن مباحثی که در دفعات قبل پیش آمد در توزیع کالاهای اساسی مجدداً تکرار نشود و با استفاده از آخرین فناوری‌های سیستم‌های پرداخت بتوانیم با شارژ کالا در کارت‌ها مسئولان را در خرید کالاهای اساسی یاری کنیم.

زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است اجرای این طرح سبب افزایش پیش از پیش کالاهای اساسی شود، گفت: خیر، چرا که ما معتقدیم هم‌اکنون نیز قیمت کالاهای اساسی بالا است و اقشار بسیار زیادی در جامعه در تأمین کالاهای اساسی دچار مشکلات معیشتی هستند و مجلس بنا دارد با اجرایی کردن این طرح در شرایط تورم از اقشار کم درآمد حمایت کند. 

وی افزود: بالاخره اقشاری در جامعه وجود دارند که ما به این اقشار یارانه نقدی، یارانه معیشتی، سهام عدالت و ... می‌دهیم و حمایت مالی می‌کنیم و ما می‌خواهیم یک بخشی از حمایت‌ها را در قالب کالاهای اساسی و نه پول در اختیار این قشر قرار ‌دهیم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها