کتاب که تمام شد و چشم برداشتم حضور خورشید را در اتاق حس کردم. تقریباً تمامِ بعد از نیمه شب تا طلوع آفتاب را به خواندن «ابوعلی کجاست؟» گذراندم. هرچقدر کتابی که ۲۴ساعت گذشته تمام کردم سیر و قلم آزاردهنده¬ای داشت، این کتاب از نظر کشش، روانی نوشتار و سیر داستان جزو بهترین¬هایی بود، که خوانده¬ام.

ایستاده در وسط میدان جنگ

محمد علی‌بخشی/

کتاب که تمام شد و چشم برداشتم حضور خورشید را در اتاق حس کردم. تقریباً تمامِ بعد از نیمه شب تا طلوع آفتاب را به خواندن «ابوعلی کجاست؟» گذراندم. هرچقدر کتابی که ۲۴ساعت گذشته تمام کردم سیر و قلم آزاردهنده¬ای داشت، این کتاب از نظر کشش، روانی نوشتار و سیر داستان جزو بهترین¬هایی بود، که خوانده¬ام.

برای نویسندگی کتاب باید به نوید نوروزی تبریک گفت. از چند سال پیش که در جلسات بچه¬های فعال فرهنگی اهواز می¬دیدمش، از حُسن اخلاقش خوشم می¬آمد اما واقعاً گمان نمی¬کردم چنین قلم خوبی داشته باشد.

از نظر محتوا، به نظرم جای صحبت زیادی دارد اما به اختصار و با کمی اغراق، شاید داستان نگارش و تحقیق کتاب بتواند به عنوان داستانی مجزا چاپ شود. ده ساعت مصاحبه با شهید مرتضی عطایی درباره شهید مصطفی صدرزاده که بعد از شهادت شهید عطایی، تغییر کاربری پیدا کرد و شد داستان زندگی ابوعلی.

وقتی گزاره بالا را در زمینه قضاوت ذهنی¬ام می¬گذارم، به نظرم خیلی نمی¬شود بابت نقاط در نیامده کتاب، به محقق خرده گرفت. ترجیح می¬دهم به محمدمهدی رحیمی بابت انتخاب خوبش تبریک بگویم. نقطه مثبت ماجرا این¬جاست که محققان تاریخ شفاهی اغلب وقتی راوی¬اش، روایت¬کننده سوژه¬ای غیر از خود باشد به سراغ زندگی خود راوی نمی¬روند اما رحیمی اینجا به نحو خوبی عمل و ابوعلی را در تاریخ ثبت کرده است.

شاید اگر به عنوان کسی که قبل از چاپ کتاب می¬توانست اظهار نظر کند، بودم، پیشنهادم گرفتن مصاحبه بیشتر از اطرافیان و اصطلاحاً دو دوربینه کردن داستان بود. به عنوان مثال در کتاب نه تنها شخصیت خود ابوعلی به صورت کامل درنیامده بلکه شخصیت افراد دیگری مثل همسر شهید مهجور مانده است. با اضافه کردن یک دوربین دیگر در خلال کتاب یا حتی در پاورقی می¬شد وقایع و شخصیت¬ها را از تاری دربیاوریم.

اما دیگر نکته¬ای که به نظرم قابل تقدیر می¬رسید، آوردن مختصات و اطلاعات دقیق با حفظ لحن یک سرباز است. به¬گونه¬ای که خواننده خودش را در میدان جنگ حس می¬کند و خبری از اتوکشیدگی کلاسیک بعضی روایت¬های تاریخ شفاهی نیست.

در  آخر معتقدم در این کتاب با راوی، مصاحبه¬کننده و تدوین¬گر قوی طرف هستیم که توانستند در عین این¬که اصل مصاحبه در رابطه با شهید دیگری بود، چنین کتابی را از زیر چاپ بیرون بیاورند.

گفتنی است کتاب «ابوعلی کجاست؟» حاصل ۱۰ ساعت گفت‌وگو با مرتضی عطایی (ابوعلی) از رزمندگان لشکر فاطمیون است که به همت انتشارات «راه یار» منتشر شده است. این مصاحبه‌ها در مرداد ۹۵ در شهر مشهد ضبط شد تا در کتاب خاطرات شهید مصطفی صدرزاده استفاده شود، اما با شهادت او فرصتی برای چاپ خاطرات ابوعلی پیش آمد.

ماجراهای نبرد رزمندگان لشگر فاطمیون در عملیاتهای شاخص و خاطرات شهید عطایی از شهادت همرزمانش در مقابله با نیروهای تکفیری، سبب شده تا «ابوعلی کجاست» مخاطب را برای نخستین بار به دل سنگر نیروهای مقاومت در سوریه ببرد و دقایقی با حسوحال رزمندگان در روزهای سخت نبرد همراه شود.

گفتنی است علاقمندان برای تهیه این کتاب که جزو کتاب‌های پرفروش ماه‌های اخیر انتشارات «راه یار» بوده، علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند به سایت Ammaryar.ir مراجعه کنند. نسخه الکترونیکی «ابوعلی کجاست» نیز از طریق سایت و برنامه کتابخوان «طاقچه» در دسترس است.

برچسب‌ها