رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی گفت: در هنگام ثبت‌نام اخد هرگونه وجه به غیر از بیمه و کتاب ممنوع است و به شدت روی این قضیه حساس هستیم. اگر مدرسه‌ای از دانش‌آموزی به صورت غیرداوطلبانه و به اجبار از آنان مبلغی دریافت کرده است حتما به اداره ارزیابی آموزش‌وپرورش استان گزارش دهند.

۶۳۰ تذکر و ۱۱ اخطار کتبی به مدیران مدارس مشهد

به گزارش قدس آنلاین، مجتبی خیاط‌افشار امروز در جریان بازدید سرزده از برخی مدارس مشهد و نظارت بر فرایند ثبت‌نام دانش‌آموزان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر در فصل ثبت‌نام حضور داریم. یک خانواده دغدغه دارد که دانش‌آموزش را ثبت‌نام کرده و نوع، شکل، میزان فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدرسه نیز برایش با اهمیت است. با توجه به وضعیت شیوع کرونا و کاهش زمان رسیدگی، نکته‌ای که هم اکنون اهمیت بالایی دارد، برنامه‌ریزی مدارس برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در اسرع وقت است تا بدون ایجاد ازدحام این فرایند شکل گیرد.

وی افزود: مدارس تقریبا تا اواسط مرداد باید تکلیف ثبت‌نام دانش‌آموزان را مشخص کنند تا در اوایل شهریورماه، نیروی انسانی مطابق با ظرفیت دانش‌آموزان را در اختیار آنان قرار دهیم. به همین دلیل اولویت‌مان در بازدید از مدارس در خصوص اطلاع‌رسانی، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی جهت مراجعه اولیا به مدرسه و یک ثبت‌نام آرام و بی‌دغدغه برای خانواده‌ها است.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: در سال گذشته در زمان مشابه ثبت‌نام مدارس هنوز آغاز نشده بود، در حالی که در حال حاضر بخش زیادی از ثبت‌نام‌ها آغاز شده و به عنوان مثال در دوره ابتدایی ۸۷ درصد و در دوره متوسطه اول بیش از ۸۰ درصد ثبت‌نام‌ها انجام شده است، در دوره متوسطه دوم به دلیل فرم‌های هدایت تحصیلی که در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند، ثبت‌نام این مدارس کمتر از ده درصد انجام شده، اما تا ۲۰ روز آینده ثبت‌نام این مدارس هم به بیش از ۸۰ درصد افزایش خواهد یافت.

پیش‌بینی افزایش ۵۰ هزار نفری دانش‌آموزان خراسان رضوی

افشار یادآور شد: پیش‌بینی می‌کنیم در سال تحصیلی جاری جمعیت دانش‌آموزی افزایش یابد. در سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز را ثبت‌نام کردیم و احتمال می‌دهیم در سال جاری رشدی ۵۰ هزار نفری در تعداد ثبت‌نام کننده‌ها داشته باشیم.

مدارس در ۲۰ روز آینده باید هر روز فرایند ثبت‌نام را انجام دهند

وی در مورد تمهیدات در نظر گرفته شده برای ثبت‌نام دانش آموزان در مدارس با توجه به وضعیت شیوع کرونا خاطرنشان کرد: از آن جا که مدارس ۱۵ روز زودتر بازگشایی می‌شود، باید تا اوایل شهریور تکلیف ثبت‌نامی‌ها را مشخص کنیم. برنامه‌ریزی ما، اطلاع‌رسانی گسترده به اولیا برای ثبت‌نام به موقع است. به مدارس مقطع متوسطه اول و دوم که قانونا روزهای دوشنبه و چهارشنبه ثبت‌نام انجام می‌دادند، بخش‌نامه کردیم که در ۲۰ روز آینده باید هر روز به غیر از پنجشنبه فرایند ثبت‌نام را انجام دهند تا بتوانیم از ازدحام جلوگیری کنیم.

افشار گفت: انتظار می‌رود که در تمامی مدارس پروتکل‌های بهداشتی را برای خانواده‌ها رعایت کنند،  برای آغاز سال تحصیلی سه سناریو در نظر گرفته شده است. اگر همچنان وضعیت قرمز باشد، مدارس باز هم در فضای مجازی به آموزش خواهند پرداخت. سامانه شاد، شبکه‌ای مناسب در این قضیه بوده است،  اگر وضعیت کرونا در استان به زرد و یا نارنجی تبدیل شود، وضعیت حضور دانش‌آموزان در مدارس به صورت یک روز در میان یا یک هفته در میان خواهد بود. پنجشنبه‌ها نیز به مجموعه روزهای آموزشی اضافه خواهد شد. دروسی که نیاز به حضور دانش‌آموزان در مدرسه دارد نیز در اولویت قرار دارد.

وی در خصوص بازرسی از نحوه ثبت‌نام در مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌شهر تصریح کرد: جمعیت حاشیه شهر در حال افزایش است. مدارس حاشیه شهر نیز ظرفیتی دارد و برای ما نگرانی ایجاد کرده است. از اسفندماه از مدارس خواسته‌ایم که ظرفیت خود و پیش‌بینی افزایش جمعیت را اعلام کنند. نسبت به احداث مکان‌های جدید با سازمان نوسازی هماهنگی‌های لازم را انجام دهند. در سال جاری تحویل واحدهای آموزشی اداره نوسازی در مدارس حاشیه شهر افزایش یافته است. مجبوریم در حاشیه شهر ظرفیت کلاس‌ها را افزایش دهیم، اما با تدارکات خوبی که دیده شده حداکثر ظرفیت مدارس ۳۵ نفر است. دوران کرونایی کار را کمی سخت کرده است. اگر وضعیت هم سفید باشد نمی‌توانیم بیشتر از گنجایش مدارس و کلاس‌ها ثبت‌نام کنیم.

بخش‌نامه‌های ثبت‌نام مدارس باید به صورت دقیقی اطلاع‌رسانی شود

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی با اشاره به گلایه یکی از اولیا نسبت به زمان اطلاع‌رسانی ثبت‌نام از سوی مدارس بیان کرد: اطلاع‌رسانی باید دقیق‌تر صورت گیرد. بخشی از گله‌مندی اولیا ناآگاهی آنان نسبت به بخش‌نامه‌ها و نصب آنان در مکانی نامناسب بود. بنر اطلاع‌رسانی محدوده‌ها و جزییات ثبت‌نام‌ها باید به صورت بزرگ و در محلی مناسب نصب شود.

افشار در مورد شکایت برخی از اولیا نسبت به‌ ثبت‌نام‌های خارج از محدوده گفت: شکایت‌های زیادی در این خصوص انجام می‌گیرد و از ما در خواست دارند تا در مدارس ثبت‌نام‌شان کنیم، اما پس از بررسی‌ها متوجه می‌شویم که خانواده در محدوده مدرسه موردنظر قرار ندارد.

وی در خصوص نحوه مشخص شدن محدوده ثبت‌نام برای دانش‌آموزان گفت: محدوده را مدارس با همکاری آموزش‌وپرورش تعیین می‌کند. محدوده ثبت‌نام باید به شکلی باشد که تمام ناحیه را پوشش دهد. اگر محدوده مدرسه‌ای را کوچک‌تر کنیم، به ناچار مجبوریم محدوده مدرسه دیگری را بزرگ‌تر کنیم.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی با اشاره به گلایه یکی دیگر از اولیا نسبت به عدم اطلاع‌رسانی دقیق مدارس نسبت به زمان ثبت‌نام و پایان مهلت آن، اظهار کرد: مهلت ثبت‌نام نداریم. در بخش‌نامه ثبت‌نام تاکید شده که مهلت ثبت‌نام تا پایان مرداد است، اگر مدرسه‌ای ظرفیت داشته باشد می‌تواند در شهریور ماه  هم ثبت‌نام کند. هرساله در بخش‌نامه پیش‌بینی می‌کنیم که ده درصد ظرفیت مدرسه را خالی نگه‌دارند. همچنین کسانی که مستاجر هستند هرچه زودتر باید مکان جدید خود را مشخص کنند.

اخد وجه در قبال ثبت‌نام ممنوع است

افشار در خصوص اخد وجه از اولیا در زمان ثبت‌نام تاکید کرد: در سال جاری به شدت با این موضوع مقابله کرده‌ایم و خواهیم کرد. در هنگام ثبت‌نام اخد هرگونه وجه به غیر از بیمه و کتاب ممنوع است و به شدت روی این قضیه حساس هستیم. اگر کسی گزارشی دارد که مدرسه به صورت غیرداوطلبانه و به اجبار از آنان مبلغی دریافت کرده است حتما با شماره ۳۲۲۲۲۱۰۳ تماس گرفته و یا در سامانه shekayat.medu.ir گزارش دهند.

۶۳۰ تذکر و ۱۱ اخطار کتبی به مدیران مدارس مشهد

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۳ گروه بازرسی در مشهد در حال بازرسی هستند. نظارت‌ها با توجه به حجم زیاد مدارس در استان تا کنون قابل قبول بوده و تا امروز حدود ۹۶۰ بازدید انجام شده است. ۶۳۰ مورد تذکر و ۱۱ اخطار کتبی به مدیران مدارس نیز داده شده است.

افشار در خصوص گلایه اولیا دیگری نسبت به دریافت ۵ میلیون تومان وجه برای ثبت‌نام در یکی از مدارس مصلی‌نژاد و عدم محاسبه امتیازات دانش‌آموزش به دلیل کسب مقام در ناحیه دیگری گفت: پیش از این گزارشاتی از این مدرسه به دست‌مان رسیده بود. طی روزهای آینده از این مدرسه بازدید کرده و موضوع را بررسی خواهیم کرد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها