مسعود ده‌نمکی پس از گذشت یک دهه از ساخت «دارا و ندار» که آخرین ساخته او برای تلویزیون بود، با سریال جدید «دادِستان» به جعبه جادویی برمی‌گردد. سریال «دادِستان» به کارگردانی ده‌نمکی و تهیه‌کنندگی محمد خزاعی که در مرکز سیمافیلم تهیه‌ می‌شود، به‌ زودی با حضور ۱۲۰بازیگر کلید می‌خورد.

«دادِستان» متفاوت‌ترین ساخته ده‌نمکی خواهد بود

قدس آنلاین: مسعود ده‌نمکی پس از گذشت یک دهه از ساخت «دارا و ندار» که آخرین ساخته او برای تلویزیون بود، با سریال جدید «دادِستان» به جعبه جادویی برمی‌گردد. سریال «دادِستان» به کارگردانی ده‌نمکی و تهیه‌کنندگی محمد خزاعی که در مرکز سیمافیلم تهیه‌ می‌شود، به‌ زودی با حضور ۱۲۰بازیگر کلید می‌خورد. این کارگردان در جدیدترین فعالیت هنری خود به سراغ ساخت یک سریال تلویزیونی رفته است که از آن به عنوان سیاسی‌ترین کار او یاد می‌شود.

این سریال که پربازیگرترین سریال مسعود ده‌نمکی به شمار می‌رود، به زودی در تهران کلید می‌خورد. در این سریال ۲۰ بازیگر حرفه‌ای سینما و تلویزیون و ۱۰۰ بازیگر تئاتر ایفای نقش می‌کنند. بنا بر آخرین اخباری که روابط عمومی این پروژه اعلام کرده است، پیش‌تولید کار به صورت کامل انجام شده و فهرست عوامل پشت دوربین نیز تکمیل شده است. اسامی بازیگران نیز به‌ زودی اعلام خواهد شد.  فیلم‌نامه این سریال که فضایی پلیسی و معمایی دارد براساس طرحی از مسعود ده‌نمکی به سرپرستی خود او و تیم نویسندگانش کریم خودسیانی و پدرام کریمی به نگارش درآمده است. عده‌ای بر این باورند در شرایطی که تلویزیون در فقر سریال‌های سیاسی و معمایی به سر می‌برد، ساخت یک سریال سیاسی که نقد درون‌گفتمانی دارد، می‌تواند کم‌کاری و قصور برخی مسئولان را به چالش بکشد و در مردم مطالبه‌گری بحق ایجاد کند. با محمد خزاعی، تهیه‌کننده این سریال که آثاری چون به «وقت شام» و «امپراطور جهنم» را در کارنامه کاری خود دارد، درباره جزئیات «دادِستان» گفت‌وگو کردیم. وی با بیان اینکه فیلم‌برداری پروژه به زودی آغاز می‌شود، درباره تدابیر اتخاذ شده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای انجام کار به خبرنگار ما می‌گوید: تمام آثاری که در حال فیلم‌برداری هستند، اولویتشان حفظ امنیت‌ خاطر روانی و روحی گروه است و تدابیر مختلفی برای حفظ سلامت اعضا در نظر گرفته شده است. در لوکیشن‌ها تمام موارد بهداشتی لحاظ می‌شود، از ضدعفونی کردن صحنه گرفته تا استفاده از ماسک.

وی ادامه می‌دهد: نیروهای متخصص پزشک هم هر روز در صحنه حضور خواهند داشت و افراد را چکاپ می‌کنند. بیمه کرونا هم از جمله مواردی است که شامل تمام اعضای گروه در صحنه می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید فیلم و سریال در شرایط فعلی ضروری است، خاطرنشان می‌کند: مخاطبان انتظار دارند آثار خوبی ساخته شود و در دورانی که بسیاری از مردم در منزل هستند، سرگرمی اصلی‌شان، تماشای فیلم و سریال است.

* هنرمندان در این شرایط  جهاد می‌کنند

به باور خزاعی، فعالان عرصه سینما و تلویزیون به نوعی دارند جهاد می‌کنند و این رسالت را به دوش گرفته‌اند که با تولید آثار خوب، دغدغه هموطنان را برطرف کنند و آثاری بسازند که خانواده‌های ایرانی در فضای روانی و اجتماعی به وجود آمده ناشی از کرونا، سرگرم شوند.

وی می‌گوید: به نظرم کار کردن در این شرایط و تولید فیلم و سریال، نوعی ازخودگذشتگی است. ما نیز مانند سایر گروه‌های تولید، شرایط بهداشتی را برای اجرای این پروژه تلویزیونی در نظر گرفتیم و تلاش می‌کنیم در شرایط موجود، اثری قابل اعتنا و جدی برای مخاطبان تلویزیون بسازیم.

این تهیه‌کننده سینما و تلویزیون، درباره انگیزه‌اش برای ساخت یک سریال معمایی سیاسی می‌گوید: نمی‌خواهم موضوع سریال را پیش از تولید لو بدهم، ولی «دادِستان» نسبت به کارهای قبلی آقای ده‌نمکی، بسیار متفاوت است و مخاطبان، یک فضا و اثر جدید را از این کارگردان خواهند دید.

وی با بیان اینکه «دادِستان» سریالی کاملاً جدی است که فضای طنز ندارد، خاطرنشان می‌کند: رویکردهای جدیدی در این سریال دیده می‌شود و موضوعات خاصی مطرح خواهد شد. دست‌اندرکاران این مجموعه و «سیمافیلم» که از ساخت آن حمایت می‌کنند، معتقدند «دادستان» متفاوت‌ترین اثر آقای ده‌نمکی خواهد بود.

وی با بیان اینکه باید منتظر بمانیم تا اثر تولید شود و درباره خروجی کار مخاطبان نظر بدهند، یادآور می‌شود: این مجموعه در 15 قسمت ساخته خواهد شد، درباره زمان پخش آن هنوز تصمیمی گرفته نشده است و «سیمافیلم» برای آن تصمیم می‌گیرد.

وی می‌گوید: فیلم‌برداری کار امسال تمام و کار تحویل «سیمافیلم» می‌شود، ولی زمان  پخش را خود تلویزیون تصمیم می‌گیرد. موضوع سریال  مناسبتی نیست و هر زمانی می‌تواند پخش شود، ولی تصمیم نهایی به عهده سازمان صداوسیماست، چون در شرایطی قرار داریم که باید بررسی شود چه زمانی فضای اجتماعی جامعه برای شنیدن این جنس از ادبیات و گفتمان حاکم بر سریال که مبتنی بر «عدالت‌خواهی» است، فراهم می‌شود. این مسئله بسیار مهم است و باید لحاظ شود که چه زمانی برای پخش، مناسب‌تر است.

* عدالت‌خواهی به روایت ده‌نمکی

مسعود ده‌نمکی این روزها همه تمرکزش را برای ساخت یک سریال سیاسی و استراتژیک گذاشته است، سریالی درباره یک مقام مسئول. این مینی‌سریال فضا و موضوعی استراتژیک و سیاسی دارد و داستان در فضایی پلیسی و معمایی پیش خواهد رفت که توسط پدرام کریمی و کریم خودسیانی و به سرپرستی مسعود ده‌نمکی نوشته شده است. «دادِستان» که تجربه‌ای جدید در کارنامه این کارگردان به شمار می‌رود، سیاسی‌ترین سریال ده‌نمکی است که این روزها در حال آماده کردن مقدمات کار است و اوایل مرداد ماه، فیلم‌برداری آن در تهران آغاز خواهد شد. کارگردانی که پس از «اخراجی‌ها»، «معراجی‌ها»، «زندانی‌ها» و سریال «دارا و ندار» با کار جدیدی به تلویزیون برمی‌گردد، موضوع «عدالت‌خواهی» را سوژه کار جدید خود قرار داده است که فضای کمدی ندارد بلکه اثری تحلیلی با نگاه به شرایط جامعه کنونی و مسائل سیاسی است.

براساس آنچه در خبرها آمده است، موضوع «عدالت‌خواهی» محور داستان این مجموعه تلویزیونی است که البته فضای اکشن و پلیسی هم در درونمایه اتفاقات«دادِستان» وجود دارد. با وجود اینکه ساخت کارهای استراتژیک تاریخی و سیاسی همواره با حاشیه و چالش‌هایی همراه بوده، چندان مورد توجه فیلم‌سازان قرار نگرفته است در حالی که آنتن تلویزیون با وجود همه حساسیت‌ها و محافظه‌کاری‌ها به آثاری از این دست نیاز دارد.

با وجود اینکه جزئیاتی از نام بازیگران این سریال منتشر نشده است، اما سیدجواد هاشمی، بازیگر سینما و تلویزیون، از حضورش در این سریال تلویزیونی خبر داده و به تسنیم گفته است: من نقش رئیس دفتر محمدرضا شریفی‌نیا را در این مجموعه تلویزیونی ایفا می‌کنم. شریفی‌نیا در نقش نماینده مجلس ظاهر می‌شود و از اوایل مرداد ماه جلو دوربین می‌رویم. به گفته بازیگر«اخراجی‌ها» این روزها سریال در  پایان پیش‌تولید و تست گریم قرار دارد و از اوایل مرداد ماه تصویربرداری‌اش را در تهران آغاز می‌کند.

هاشمی گفته است نقشم را لو نمی‌دهم، اما در تاریخ بازیگری‌ام، این نقش منحصر به فرد است. مسعود ده‌نمکی این جرئت را دارد که حرف‌های مهم بزند و از خطوط قرمز عبور کند. در سینما قدری می‌توان از این ابعاد عدول کرد، اما برای تلویزیون سخت است و متأسفانه خط قرمز را برنمی‌تابد. من با او همکاری کرده‌ و می‌کنم.

این مجموعه تلویزیونی در ایران و خارج از کشور جلو دوربین خواهد رفت و احتمالاً با شروع تصویربرداری نام‌ دیگر بازیگران «دادِستان» هم رسانه‌ای خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها