مدیرگروه بیماری‌های مغز و اعصاب و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: «ویروس کرونا» یا به این زودی پایان ندارد و یا هیچ وقت پایانی نخواهد داشت و با ما زندگی خواهد کرد، زیرا آینده نشان می‌دهد که آیا عمر این ویروس مثل «فلج اطفال» و «آبله» به پایان می‌رسد یا مجبوریم مثل ویروس «آنفلوانزا» همیشه با او زندگی کنیم.

آیا کرونا با سکته های مغزی ارتباط دارد؟

قدس آنلاین: مدیرگروه بیماری‌های مغز و اعصاب و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: «ویروس کرونا» یا به این زودی پایان ندارد و یا هیچ وقت پایانی نخواهد داشت و با ما زندگی خواهد کرد، زیرا آینده نشان می‌دهد که آیا عمر این ویروس مثل «فلج اطفال» و «آبله» به پایان می‌رسد یا مجبوریم مثل ویروس «آنفلوانزا» همیشه با او زندگی کنیم.

دکتر محسن فروغی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ما ادامه داد: اغلب افراد فکر می‌کنند ویروس کرونا فقط ریه را گرفتار می‌کند در حالی که ممکن است بعضی بیماران علائم عصبی پیدا کنند و حتی بیشتر از علائم ریوی باشد. یا کسانی که از پیش بیماری عصبی داشتند، احتمال بیشتری برای ابتلا به کرونا دارند و به علت درمان در برابر کرونا مستعدتر هستند.

بیماران MS شانس بیشتری برای ابتلا به کرونا دارند؟

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد به بیماران MS اشاره و خاطرنشان کرد: کسانی که MS دارند به خودی خود شانس ابتلا به کرونا افزایش نمی‌یابد بلکه به خاطر مصرف بعضی داروها که سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند، احتمال ابتلا به کرونا  بیشتر می‌شود یا اگر مبتلا شوند، بیماری شدت بیشتری دارد. البته بعضی داروها هستند که نه‌تنها ایمنی را ضعیف نمی‌کنند بلکه ممکن است اثر محافظتی در برابر کرونا نیز داشته باشند. مثل داروهای تزریقی از نوع «اینترفرون‌ها» که اگر کرونا هم بگیرند شدید نخواهد بود.

مدیر گروه بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه افزود: کسانی که صرع دارند نه داروهایشان و نه بیماریشان ابتلا به کرونا را افزایش نمی‌دهد، اما باید مراقب باشند و پروتکل‌های بهداشتی را به درستی رعایت کنند.

ارتباط سکته‌های مغزی با کرونا

استاد بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه گفت:در مورد کسانی که سابقه سکته مغزی دارند، کرونا بیشتر نمی‌شود، ولی با توجه به اینکه گاهی‌اوقات کرونا موجب ایجاد لخته‌های خون در عروق می‌شود، اگر کرونا بگیرند شانس سکته مغزی دوباره افزایش می‌یابد؛ بنابراین این بیماران باید بیشتر مراقب باشند.

دکتر فروغی‌پور در پاسخ به این پرسش که کرونا با عروق مغز چه می‌کند، اظهار کرد: مطالعات جدید از بررسی در مورد بیماران فوت شده به علت این بیماری نشان داده که کرونا تمایل زیادی به درگیر کردن عروق از جمله عروق مغز دارد؛ بنابراین ممکن است بیماری که مبتلا به کرونا شده ریه‌اش درگیر باشد، ولی از نظر بالینی باید انسداد رگ‌های مغزی و احتمال سکته‌مغزی نیز در بیمار بررسی شود، زیرا در برخی بیماران سکته‌مغزی، پس از بررسی مشخص شده که کرونا علت سکته‌مغزی بوده است.

البته چون این ویروس ناشناخته و نوظهور است پیشتر اطلاعاتی در این زمینه نداشتیم، اما اکنون مدتی گذشته و روی بیماران تحقیق و بررسی انجام دادیم و متوجه شدیم ممکن است علت بروز تعداد زیادی از سکته‌های مغزی کرونا  باشد به‌خصوص در افراد جوانی که انتظار سکته‌مغزی نداریم و پس از بررسی مشخص شده که علت سکته، کرونا بوده است. البته غیر از سکته مغزی مواردی هم بوده که مغز  درگیر کرونا و بیمار دچار تشنج شده است.

رابطه کرونا با سردرد

وی در این خصوص اضافه کرد: بیمارانی هستند که با تب و لرز و سردرد به پزشک مراجعه می‌کنند و آن را به حساب سینوزیت یا سرماخوردگی می‌گذارند  و یا فکر می‌کنند به علت تشدید «میگرن» است، در حالی که پس از بررسی مشخص شده که علت «سردرد» کرونا بوده است. از این رو سردرد را می‌توان یکی از علت‌های شایع کرونا معرفی کرد و باید به این علامت مهم توجه شود.

توصیه‌های کلی

دکتر فروغی‌پور با اشاره به چند نکته اساسی توصیه کرد: با توجه به اینکه درمان قطعی برای این بیماری نداریم، باید روش زندگی خود را به گونه‌ای تنظیم کنیم که بهداشت جسمی و روانی به منظور  پیشگیری از ابتلا به کرونا به طور کامل رعایت شود. سعی کنیم دچار تفکرات وسواسی، اضطراب و نگرانی نشویم. با توجه به اینکه مهم‌ترین راه انتقال ویروس، ترشحات بیماران ویروسی است، نکته نخست اینکه هر کسی که کرونا دارد یا مشکوک به کروناست خود را موظف بداند دیگران را آلوده نکند و حداقل دو هفته و گاهی تا چهار هفته دور از دیگران باشد و خود را قرنطینه کند.

وی ادامه داد: چنانچه به هر علتی به پزشک مراجعه می‌کند حتماً پزشک را آگاه سازد تا محیط مطب و کلینیک و سایر بیماران در خطر ابتلا قرار نگیرند.

توصیه و تأکید می‌شود کسانی که کرونا دارند آن را پنهان نکنند، زیرا قدم اول در کاهش آمار مبتلایان این است که بیماران و خانواده آن‌ها با رعایت موازین بهداشتی و اخلاقی دیگران را آلوده نکنند و افراد سالم هم مراقب باشند با زدن ماسک، استفاده از دستکش در جاهای آلوده، عدم‌حضور در مراسم و مجالس عروسی و ترحیم و... رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از سفرهای غیرضروری و... و خودداری از خوردن غذاهای نیم‌پز و خام (چون ممکن است ویروس از طریق غذا هم منتقل شود) در حفظ سلامت خود تلاش کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها