وزرای امور خارجه روسیه و ایران امروز درباره توافقنامه هسته‌ای و روند توسعه طرح‌های مشترک گفت‌وگو می‌کنند و ظریف پیام رئیس‌جمهوری ایران برای ولادیمیر پوتین را نیز تسلیم همتای روس خود خواهد کرد.

برجام، موضوع اصلی مذاکرات لاوروف ــ ظریف/ پیام روحانی برای پوتین

به گزارش قدس آنلاین، تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی» نوشت: اصلی‌ترین موضوع مذاکرات حضوری امروز (سه‌شنبه) "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه و "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران در مسکو، که در فاصله‌ای حدود یک ماه، برای دومین بار انجام می‌شود، اوضاع کنونی پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خواهد بود.

سفر قبلی آقای ظریف به پایتخت روسیه در تاریخ ۱۶ ژوئن (۲۷ خرداد ماه) انجام شده بود که به یکی از نخستین دیدارهای بین‌المللی تبدیل شد که پس از وقفه‌ای طولانی به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، صورت گرفته بود.

"ضمیر کابلوف"، فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان و مدیر اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه به این خبرگزاری گفت که وزرای خارجه روسیه و ایران قصد دارند، گفت‌وگوی مفصلی درباره اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجا)درباره برنامه هسته‌ای ایران و مسائل سوریه انجام دهند.

این دیپلمات روس گفت: «موضوع اصلی مذاکرات قطعاً برجام خواهد بود، این مهمترین مسئله است، علاوه بر این، مسائل مربوط به روابط دوجانبه و اوضاع سوریه نیز مورد تبادل نظر قرار می‌گیرد.»

وزارت امور خارجه روسیه نیز در آستانه این دیدار اعلام کرد که علاوه بر برجام، وضعیت منطقه خلیج فارس و سایر موضوعات منطقه‌ای در مرکز توجه مذاکرات لاوروف و ظریف قرار دارد.

طبق این اطلاعات، موضوعات مهم در دستور کار روابط دوجانبه، وضعیت فعلی و دورنمای توسعه گفت‌وگوهای سیاسی، روابط تجاری و اقتصادی، از جمله روند پیشرفت پروژه‌های بزرگ مشترک در زمینه‌های انرژی، حمل‌ونقل و کشاورزی مورد بررسی طرفین قرار خواهد گرفت.

در سفر ماه ژوئن وزیر خارجه ایران به مسکو نیز، موضوع اصلی مذاکرات توافق هسته‌ای بود که پیرامون آن سؤالات بیشتری به‌وجود آمده است، علاوه بر این، وزرای خارجه روسیه و ایران طیف گسترده‌ای از موضوعات، از جمله حل‌وفصل مناقشات در سوریه و لیبی را مورد بررسی قرار دادند.

در همین رابطه، "کاظم جلالی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز اعلام کرده است که محمد جواد ظریف در دیدار امروز با همتای روسی خود، پیامی را که از طرف "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران برای "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه ارسال شده است، به سرگئی لاوروف، تقدیم خواهد کرد.

در بیانیه‌ای که در این رابطه منتشر شده، آمده است: «علاوه بر ارسال پیام حسن روحانی برای ولادیمیر پوتین، وزیر خارجه ایران بعد از گذشت پنج سال از امضای توافقنامه هسته‌ای، مذاکراتی را با همتای روس خود در این رابطه انجام خواهد داد.»

سفیر ایران یادآور شد: «به‌لطف خواست و اراده رهبران دو کشور، روابط روسیه و ایران به‌تدریج بر اساس منافع مشترک و تعامل در عرصه‌های تأمین امنیت منطقه‌ای و جهانی در حال تقویت است.»

برچسب‌ها