ایرانشهر- جنوب سیستان و بلوچستان به‌واسطه برخورداری از آب‌وهوای چهارفصل پتانسیل قابل‌توجهی برای کشت محصولات به‌ویژه محصولات خارج از فصل دارد اما متأسفانه مشکلاتی از قبیل کرایه حمل‌ونقل و نبود بازارهای صادراتی و غفلت از خرید تضمینی و یا نبود صنایع تبدیلی همه‌ساله و به اشکال مختلف دسترنج کشاورزان این منطقه را تضییع می کند.

فرش قرمز مشکلات پیش روی گوجه کاران جنوب سیستان و بلوچستان

قدس آنلاین-گروه استان ها: دسترنج کشاورزان جنوب سیستان و بلوچستان متأسفانه از سال گذشته که با جاری شدن سیل تحت تأثیر قرار گرفت و بخش عمده‌ای از تأسیسات روستایی را تخریب و زمین‌های کشاورزی را شخم زد در سال جدید نیز با شیوع کرونا  و انسداد دروازه‌های صادرات همراه شد و حالا با نبود مشتری برای خرید محصول بر این مشکلات افزوده است!

باوجوداینکه کشاورزان جنوب این استان به‌ویژه در شهرستان دلگان تلاش بسیاری را برای کاشت محصول گوجه‌فرنگی متقبل شدند اما به دلیل نبود مشتری این محصول بر روی دست آن‌ها مانده است.

اختلاف فاحش قیمت

در همین رابطه یکی از کشاورزان جنوب استان به خبرنگار ما می‌گوید: درحالی‌که قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی در بازار ۲۵۰۰ تا سه هزار تومان است اما دلالان یک جعبه ۱۰ کیلویی را بیش از پنج هزار تومان نمی‌خرند و به عبارتی کشاورز باید محصول خود را به یک‌پنجم قیمت بفروشد.

حمزه هیچانی بابیان اینکه کشاورزان این منطقه از سال گذشته به دلیل سیل خسارت‌های زیادی را متحمل شدند بیان می‌کند: در این فصل که امید به برداشت محصول و جبران بخشی از ضررهای وارده را داشتیم اما قیمت گوجه به‌شدت در بازار کاهش‌یافته و خریداری ندارد.

وی بابیان اینکه جهاد کشاورزی با خرید تضمینی و یا کمک برای ارسال محصول این منطقه به کارخانه‌های رب سازی می‌تواند کمک‌حال و راهگشای مشکلات ما شود عنوان می‌کند: کشاورزان این منطقه ازنظر مالی بسیار ضعیف هستند و حتی قادر به پرداخت هزینه بارگیری محصول خود نیستند لذا باید به آن‌ها کمک کرد.

چشم‌انتظار چاره‌اندیشی

این کشاورز دلگانی بابیان اینکه یک گروه جهادی برای کمک به کشاورزان آستین همت بالا زده و با به‌کارگیری بانوان بسیجی برای تبدیل محصول گوجه‌فرنگی به رب در تلاش است افزود: اما واقعیت این است که این تلاش‌ها در این حد نمی‌تواند مشکل گوجه کاران را حل کند چون حجم محصول بسیار زیاد است و خریداری یک الی دو تن گوجه مشکلی از کشاورزان این منطقه حل نمی‌کند.

وی ادامه داد: متأسفانه درجه حرارت در این منطقه بسیاری زیاد است و در حال حاضر بخشی از گوجه کشاورزان هم با گرمای هوا دچار فساد شده و قابل‌مصرف نیست لذا مسئولان باید برای رسیدن این محصول به بازار مصرف چاره‌اندیشی کنند.

دولت حمایت کند

ازآنجاکه هنوز بخشی از محصولات کشاورزان جنوب سیستان و بلوچستان بر روی زمین‌مانده است و خریداری ندارد لذا حجت‌الاسلام‌والمسلمین عظیم بامری امام‌جمعه دلگان نیز در واکنش به خراب شدن محصول کشاورزان دلگان گفت: تنها راه کسب درآمد اکثر مردم شهرستان دلگان از طریق کشاورزی و دامداری است و لذا باید زمینه حمایت از آن‌ها توسط دولت فراهم شود تا بیش از این به بیکاری و نارضایتی دامن زده نشود.

وی بابیان اینکه مسئولان جهاد کشاورزی شهرستان دلگان و استان سیستان و بلوچستان باید برای رفع معضل کشاورزان گوجه کار این شهرستان اقدام کنند خاطرنشان کرد:  خرید تضمینی محصول گوجه ، تأسیس کارخانه رب و همچنین مشاوره به گوجه کاران می‌تواند راهگشای کشاورزان این منطقه باشد.

چه باید کرد؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در همین راستا بابیان اینکه افزایش دو برابری سطح زیر کشت این محصول موجب اشباع بازار شده ست اظهار کرد: سال گذشته تنها ۸۰ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت گوجه اختصاص داشت اما امسال این رقم به ۱۸۰ هکتار رسیده است و لذا افزایش دو برابری برداشت میزان عرضه و تقاضا را بر هم زده است.

محمدعلی نیکبخت افزود: شیوع کرونا و بسته شدن مرز موجب شد تا مقادیری از این محصول که همه‌ساله صادر می‌شد از قافله صادرات به کشورهای همسایه بازبماند و لذا بازار داخلی نیز توان جذب این مقدار محصول را نداشته و لذا همه این مشکلات مزید بر علت شده است.

وی بابیان اینکه البته مراودات تجاری ما از طریق بازارچه‌های مرزی در استان برقرار است  و در تلاش برای صادرات این محصول به‌منظور حل مشکلات کشاورزان هستیم ادامه داد: در خصوص خرید تضمینی نیز به‌عنوان یکی از راهکارهای پیشنهادی ستاد تنظیم بازار کشور جلساتی تشکیل‌شده است و مصوبات جلسه به استانداری استان اعلام‌شده است.

وی اظهار داشت: بر این اساس قرار شد در صورت تأمین  منابع مالی، کار خرید تضمینی توسط اداره کل تعاون روستایی سیستان و بلوچستان انجام شود.

وی یادآور شد:کشاورزان برای اینکه متحمل خسارت نشوند باید سیاست‌های جهاد کشاورزی را در بحث تولید و کاشت محصول اجرایی کنند تا محصول تولیدشده بتواند به‌موقع به بازار مصرف عرضه شود، بااین‌حال برخی کشاورزان به سیاست‌ها توجه نمی‌کنند و به تولید دو برابری دست می‌زنند.

برچسب‌ها