مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه گفت: در سال زراعی جاری ۳۲۰ تن کلزا از اراضی کشاورزی این شهرستان برداشت شد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با کاهش مواجه بود.

۳۲۰ تن کلزا از مزارع کشاورزی تربت‌حیدریه برداشت شد

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا عباس‌پور عنوان کرد: در سال جاری ۲۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافت که شرایط جوی سبب وارد کردن خسارت به بخشی از محصول شد و ۱۰۰ هکتار آن قابل برداشت بود؛ سال زراعی گذشته ۴۸۰ تن کلزا برداشت شد.

وی قیمت بالای کلزا نسبت به گندم، مصرف کمتر آب و تناوب کشت مناسب را از جمله مزایای کشت این محصول اعلام کرد و افزود: کشت دانه روغنی کلزا برای تولید پایدار گندم نیز ضروری است، زیرا این دانه روغنی در تناوب کشت با گندم سبب تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم می‌شود.

عباس‌پور اظهار کرد: کشت مداوم گندم در اراضی زراعی سبب کاهش توان رویشی اراضی و افت قابل توجه میزان تولید گندم می‌شود که برای جلوگیری از این روند باید محصول دیگری را در تناوب کشت گندم برای کشت جایگزین در نظر داشت و بررسی‌های علمی نشان می‌دهد، دانه روغنی کلزا بهترین نوع محصول در این زمینه است.

وی با بیان اینکه کشت محصول کلزا برای خودکفا شدن در زمینه روغن نباتی از اولویت‌های دولت است، گفت: با توجه به کاهش منابع و ذخایر آبی و همچنین صرفه جویی در مصرف این سرمایه ملی، فراگیری آموزش‌های لازم به کشاورزان برای سوق پیدا کردن به سمت کشت محصولات کم آب‌ طلب و گیاهان دارویی از مهمترین برنامه‌های جهادکشاورزی به شمار می‌رود.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه توضیح داد: برداشت محصول کلزا از ۱۰ خرداد ماه در این شهرستان آغاز و تا ۲۸ تیر ماه ادامه داشت و محصول برداشت شده به صنایع روغن‌کشی شهرهای مشهد و نیشابور ارسال شده است.

وی مطرح کرد: حدود ۷۰ درصد اقتصاد مردم این شهرستان بر پایه کشاورزی استوار است و محصولاتی همچون زعفران، گندم، کلزا، چغندرقند، سیب‌زمینی، جو، ذرت و پنبه از مهمترین محصولات زراعی کشت شده در این شهرستان است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها