دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان رضوی گفت: سامانه وام ازدواج از سوی بانک مرکزی در حال مدیریت بوده و ایجاد صف انتظار برای دریافت این تسهیلات در گذشته نیز وجود داشته است.

پرداخت۱۷۷میلیارد تسهیلات کرونایی در خراسان رضوی/ ۳۰۰هزار متقاضی وام ازدواج در صف انتظار  /عدم ابلاغ تسهیلات مستاجران به شبکه بانکی

حسن مونسان در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: درباره چگونگی دریافت تسهیلات ویژه مستاجران هنوز موضوعی به شبکه بانکی ابلاغی نشده است.

وی تصریح کرد: این موضوع هنوز در دولت به تصویب رسیده و تا زمانی که بخشنامه و دستورالعمل آن تهیه و از سوی بانک مرکزی به بانک ها ابلاغ شود زمان بر خواهد بود.

دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان رضوی افزود: به محض اینکه آیین نامه این تسهیلات به بانک ها اعلام شود مستاجران با ارائه مدارک قانونی ، مستند و منطبق با بخش نامه ابلاغی می توانند به بانک ها مراجعه و این تسهیلات را دریافت کنند که بدون تردید این موضوع از سوی رسانه ها و بانک مرکزی اطلاع رسانی رسمی خواهد شد.

مونسان همچنین در مورد مسدود شدن سامانه تسهیلات ازدواج و تعلل برخی از بانک ها نسبت به پرداخت آن ، اظهار کرد: سامانه وام ازدواج مسدود نشده بلکه بانک مرکزی به نوعی در حال مدیریت منابع و مصارف بانک ها به منظور پرداخت این تسهیلات قرض الحسنه است  که این موضوع در سال های گذشته نیز وجود داشته است .

وی تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی اینکه همانند چند سال قبل دوباره صف انتظار برای دریافت این تسهیلات برای برخی از بانک ها  ایجاد شده، این است که تقریبا  ۶۰ درصد این تسهیلات ، از محل وصول اقساط تسهیلات ازدواج  که قبلا پرداخت شده  تامین  می شود که به دلیل عدم وصول آنها در بازه زمانی ۳ ماهه اسفند ۹۸تا اردیبهشت ۹۹به نوعی محدودیت منابع برا ی بانک ها ایجاد کرده است.

مونسان تصریح کرد: بانک مرکزی به محض اینکه یک بانک منابعی را برای این تسهیلات تخصیص دهد سامانه آن بانک را برای افراد درخواست کننده بازگشایی می کند، از این رو  سامانه وام ازدواج ممکن است در یک روز برای چند بانک باز  و برای بقیه بسته باشد که این موضوع در گذشته نیز وجود داشته است .

وی در مورد این که ممکن است این موضوع زمینه سوء استفاده برخی بانک ها برای عدم پرداخت تسهیلات ازدواج را ایجاد کند، افزود: بانک مرکزی اشراف کامل بر منابع بانک ها دارد و به طور لحظه ای آنها را رصد می کند واز  هرگونه سوء استفاده جلوگیری خواهد کرد.

دبیر شورای هماهنگی بانک های استان تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۲۲خرداد ماه تعداد ۹۲هزار و ۴۵۰فقره تسهیلات ازدواج به ارزش بالغ بر ۴۷هزار میلیارد ریال در خراسان رضوی پرداخت شده است که از این تعداد ۴هزار و ۴۱۸نفر مشمول تسهیلات ایثارگری ازدواج به میزان ۱میلیارد ریال برای هر نفر بوده اند. همچنین تا این تاریخ ۳۰۰هزار و ۷۹۲نفر در صف انتظار دریافت تسهیلات ازدواج در استان هستند که از این تعداد ۱۵۴هزار و ۲۴۰نفر در مرحله تکمیل پرونده می باشند.

مونسان همچنین در مورد دریافت تسهیلات کرونایی نیز گفت: دریافت این تسهیلات بسیار بسیار آسان است و اگر یک شعبه بانکی در سطح استان به صورت سلیقه ای عمل کرده و مانع تراشی می کند نباید به پای همه بانک ها و نظام بانکی استان قلمداد شود.

وی ادامه داد: حتی برای دریافت این تسهیلات ، چک برگشتی متقاضیان  در دوره کرونا  و بدهی معوق  آنها نیز لحاظ نمی شود  و تا سقف ۱۶میلیون تومان نیزنیازی به  ضامن نیست و صرفا با چک و یا  سفته از سوی خود فرد پرداخت می گردد که این موضوع در طول تاریخ شبکه بانکی بی سابقه است .

مونسان بیان داشت: تا پایان ۲۹تیرماه  و در بازه زمانی ۱۴ روزه که اسامی واحد های مورد تایید شده به شبکه بانکی ارسال شده است به ۱۱۰۷واحد صنفی در استان به مجموع ۱۷۷میلیارد ریال تسهیلات کرونایی پرداخت شده است . از طرفی اگر متقاضیان انتقادی نسبت به مراحل دریافت تسهیلات کرونایی دارند می توانند نظرات خود را در سامانه کارا ثبت کنند.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها