۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۷
کد خبر: 713164

یادداشت/

حج‌گزاران ضیوف الرحمن هستند

حجت‌الاسلام دکتر حافظ نجفی/عضو هیئت علمی پژوهشگاه حج و زیارت

افرادی که برای برگزاری حج و ادای وظیفه الهی به سرزمین وحی رهسپار می‌شوند و با محرم شدن و پوشیدن لباس احرام از همه وابستگی‌های دنیایی دوری می‌نمایند، در روایت‌های متعدد به عنوان میهمان خدای تبارک و تعالی شناخته می‌شوند.

قدس آنلاین: افرادی که برای برگزاری حج و ادای وظیفه الهی به سرزمین وحی رهسپار می‌شوند و با محرم شدن و پوشیدن لباس احرام از همه وابستگی‌های دنیایی دوری می‌نمایند، در روایت‌های متعدد به عنوان میهمان خدای تبارک و تعالی شناخته می‌شوند. جان، مال و ناموس آن‌ها در امان تضمین شده و خواسته شده از جانب پروردگار مطرح شده است و آنان به گونه‌ای از احترام برخوردارند که خداوند متعال حضرت ابراهیم خلیل الرحمان(ع) و اسماعیل ذبیح‌الله(ع) را مأمور تطهیر بیت‌الله برای ضیافت آن‌ها می‌کند.

باید امت راستین رسول اکرم(ص) که در کنار نماز و رکوع و سجود، صلابت ابراهیمی را علیه دشمنان اسلام با اعلان برائت از مشرکان به منصه ظهور می‌رسانند، نیز از امنیت همه‌جانبه برخوردار باشند اما درباریان سعودی در سال ۶۶ هجری شمسی با یورش به حجاج ایرانی که ندای برائت از مشرکان را در خانه امن الهی سر داده بودند، حرمت صاحب خانه و میهمانانش را شکستند.

آیت‌الله جوادی آملی که خودش در آن سال برای سفر حج به مکه مشرف شده بود، می‌فرماید: همانند صدها هزار زائر مسلمان در موسم حج ۱۴۰۷ه. ق به عزم حج و زیارت حرمین راهی حجاز شدم و چون تبری از مشرکان همانند تولی اولیای الهی در متن دین تعبیه شد و در مناسک حج نیز تبلور خاص دارد و برای نیل به این هدف، وحدت همگان ضروری است، بنابراین بر اساس رهنمود مقام معظم رهبری و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) راهپیمایی باشکوه وحدت در مدینه منوره و تظاهرات شکوهمند برائت از مشرکین در مکه تشکیل شد. این سنت حسنه، پس از احیای آثار فراموش شده مناسک حج، رایج بود و در این مراسم صدها و هزاران نفر از زن و مرد از ایران و غیر ایران شرکت می‌کردند. نوع این جریان نیز با اعلام توافق قبلی هیئت حاکمه کنونی حجاز بود و هیچ گونه ناامنی و اغتشاش از طرف زائران و برائت‌جویان مشاهده نمی‌شد و در پایان مراسم نیز در نماز جماعت مدینه یا مکه شرکت کرده و همانند دیگران فریضه الهی خود را به جماعت برگزار می‌کردند.

اما بعد از ظهر جمعه ششم ذی‌الحجه ۱۴۰۷، هنوز راهپیمایی برائت از مشرکین در مکه به پایان نرسید، در حالی که در پیشاپیش راهپیمایان زنان، سالمندان و معلولان جنگ تحمیلی و... بودند، مأموران آل‌سعود که به دستور مستقیم سلطان طاغی حجاز که خود را خادم‌الحرمین می‌نامد، به فرمان قطعی آمریکا شروع به سرکوب زائران غریب و بی‌پناه کردند. به طوری که صدها نفر از زن و مرد مسلمان کشته و صدها نفر دیگر زخمی، مجروح و خفه شدند و این کشتار بی‌رحمانه با سلاح گرم و سرد و گاز انجام شد و صفیر مسلسل آل‌سعود در فضای حرم امن الهی پیچید و در ماه حرام و در «بلد امین»، زائران مُحْرم را به جرم تبری از مشرکان چنین کشتند و از تحویل اجساد و جنازه‌ها تا مدت‌های مدید خودداری کردند و سایر جنایت‌های روانی و غیرروانی را که نه قلم یارای شرح آن است و نه بیان، مرتکب شدند.

هان ای دل‌باختگان اسلامی، خطر دشمن را از زبان خدا بشنوید که فرمود: همواره سعی می‌کنند و این قدر با شما می‌جنگند که شما را از اسلام خارج کنند. و در آیه دیگر فرمود: همواره تو ای پیامبر بر خیانت، دسیسه و سیاست‌های خائنانه اسرائیلیان آگاه می‌شوی. بنابراین، دشمنی و عداوت او مشخص است. باید بکوشیم که مراکز اصیل اسلامی را در پرتو وحدت، از لوث آن‌ها پاک سازیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها