با گذشت حدود پنج ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور و تاثیراتی که بر اقتصاد ایران گذاشته است به نظر می‌رسد تصمیمات و سیاست‌هایی که دولت برای این کسب و کارها در نظر گرفته کافی نبوده و مشکلی را از آنان برطرف نکرده است.

متاسفانه تصمیمات دولت رویکرد بلند مدت ندارد/ نبود حمایت کافی از کسب وکارهای متاثر از کرونا

به گزارش قدس آنلاین، شیوع کرونا از حدود پنج ماه پیش تاکنون بسیاری از کشورها از جمله ایران را متاثر کرده و مشکلات بسیاری در حوزه کسب و کار و کارآفرینی را سبب شده است.

اجرای طرح‌های پیشگیرانه قطع زنجیره شیوع کرونا شامل قرنطینه خانگی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، کاهش ساعات کار و فعالیت اصناف، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها باعث شده در حدود پنج ماه اخیر کسب و کارها با مشکلات عدیده و حتی با ورشکستگی مواجه شوند که این امر می‌طلبد دولت با اتخاذ تصمیمات در سه بخش کوتاه، میان و بلند مدت فکری به حال این اقتصاد کرونا زده کند.

به همین منظور و برای بررسی وضعیت فعلی و عملکرد دولت در این حوزه نشست ترویجی رسانه‌ای «کارآفرینی، موانع تولید و کرونا» با مشارکت خبرگزاری فارس و دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.

تشکیل بیش از ۱۲ هزار پرونده طی ۴ ماه در تعزیرات حکومتی استان

در این نشست سید مرتضی مدنی فدکی، مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی گفت: تعزیرات حکومتی فعالیت‌های موثری در حوزه حمایت از کسب و کارهای حوزه بهداشت و درمان داشته است که منجر به تشکیل ۱۲۰۰ پرونده با موضوعاتی چون احتکار و گران فروشی شده است که رشد ۷۰ درصدی نسبت به قبل داشته است، همچنین ۹۵۰ پرونده در حال حاضر در حال رسیدگی است.

وی اظهار کرد: مردم در برخی از موارد در خصوص عملکرد تعزیرات ایراداتی را وارد می‌کنند که این مشکلات را قبول داریم، چراکه ممکن است در برخی از نظارت‌ها به موقع عمل نشده باشد و برخی از قیمت‌ها بیش از اندازه رشد کرده و دیرکنترل شده باشند که این موضوع را رد نمی‌کنیم، اما باید توجه کرد که تعزیرات در مرحله آخر باید به مشکلات ورود کند و دیگر دستگاه‌ها نیز باید نقش خود را در ابتدا به درستی ایفا کنند تا شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

مدنی ضمن اشاره به وظیفه تعزیرات حکومتی که برخورد پیشگیری از تخلفات دارد، بیان کرد: در خصوص برخورد با کالای قاچاق، بسیار جدی در حال کار هستیم و این عامل سبب حمایت از فضای کسب و کار می‌شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی تصریح کرد: در چهار ماهه اخیر ۱۲ هزار و ۱۰۰ فقره پرونده جدید تشکیل و ۱۲ هزار و ۲۶۰ فقره پرونده مختومه شده که ۴۳ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان میزان محکومیت آنها بوده است.

وی بیان کرد: قوانینی همچون قانون بهبود فضای کسب و کار، قانون رفع موانع تولید و قوانین مربوط به کارآفرینی و مشاغل خانگی بسیار پر اهمیت است و در صورت اجرای درست می‌تواند در بحث کارآفرینی تاثیر زیادی داشته باشد.

مدنی بیان کرد: اهم مواردی که برای موانع تولید می‌توان از آنها یاد کرد، کمبود نقدینگی، تسهیلات بانکی و سودهای کلان آن، مالیات بر ارزش افزوده، مشکلات قوانین، هزینه‌های گمرکی و قاچاق کالا، و واردات بیش از اندازه است که بخشی از آن با عملکرد مناسب کارگروه مقررات زدایی در بحث موانع تولید قابل رفع است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی تاکید کرد: وظیفه تعزیرات حکومتی در پیشگیری از تخلف و برخورد با متخلفان است که همین اقدام در بحث کارآفرینی بسیار مؤثر خواهد بود به طور مثال قاچاق کالا و ارز یکی از موادری است که تاثیر منفی بر کسب و کار و کارآفرینی دارد که تعزیرات با برخورد با متخلفین این حوزه می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

وی با اشاره به عملکرد مثبت تعزیرات در این حوزه، بیان کرد: البته دیگر دستگاه‌ها هم در این خصوص باید پای کار بیایند.

وام چاره مشکلات نیست

در ادامه سید مرتضی مرتضوی، مدیر گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: کارآفرینی دارای دو عنصر نوآوری و ریسک است و مشکلات دوران کرونا باعث شده که فضای ریسک در کسب و کار به فضای عدم اطمینان و آگاهی تبدیل شود که این شرایط مبهم و عدم امکان پیش بینی شرایط آینده باعث آسیب به موضوع کارآفرینی می‌شود.

وی افزود: سیاست‌های دولت ابهام بازار را کم نکرده، بلکه بر ابهامات بازار نیز افزوده است؛ چراکه کارآفرین نمی‌تواند به صحبت‌های انجام شده در خصوص بازگشایی‌ها اعتماد کند و این موضوع باعث امتداد شرایط رکود و مشکلات کارآفرینان می‌شود.

مرتضوی ضمن اشاره به گزارش بانک‌های جهانی در سال ۲۰۲۰، گفت: ممکن است امسال ۷ درصد از اقتصاد جهان از بین برود و این پیش بینی در خصوص اقتصاد ایران منفی ۶ درصد است، این در حالی است که این روند منفی در سال‌های گذشته نیز بوده است.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی تصریح کرد: دولت می‌تواند با اتخاذ تصمیماتی در خصوص افزایش خدمات غیر حضوری و نیز حمایت از کسب و کارهای به وجود آمده در حوزه سلامت و اجازه صادرات محصول به آنها مشکلات به وجود آمده در حوزه کارآفرینی و کسب و کار را تا حدی بر طرف کند و فضای اطمینان را به بازار برگرداند.

وی یادآور شد: در شرایط کرونا، کالاهای سلامت محور که مبتنی بر دانش هستند می‌تواند تاثیر زیادی در خصوص رفع رکود و مشکلات اخیر در حوزه کارآفرینی داشته باشند.

متاسفانه تصمیمات دولت رویکرد بلند مدت ندارد

مرتضوی افزود: سیاست‌های دولت و مسؤولین رویکرد بلند مدت ندارد که این باعث افزایش فضای ابهام و تردید می‌شود و این تصمیمات کوتاه مدت صرفا به کارآفرینان و نیز اقشار آسیب پذیر تر فشار وارد و آنها را با چالش رو به رو می‌کند.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی متذکر شد: این روزها باوجود نیاز به حمایت‌های تسهیلاتی از جانب دولت شاهد هستیم حتی قسط‌های وام معیشتی کرونا نیز از حساب یارانه مردم کسر می‌شود، در حالیکه همچنان کرونا و مشکلات ناشی از آن ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: نرخ بهره بین بانکی در ماه گذشته ۱۰ درصد بوده است و بانک‌ها تمایل به پرداخت وام داشته اند، اما شرایط حال حاضر بازار باعث شده است مردم به بانک‌ها مراجعه نکرده و وام دریافت نکنند؛ چراکه وام گرفتن چاره مشکلات نیست.

مرتضوی افزود: سیاست‌های مالیاتی مشوق تولید مانند بخشودگی مالیاتی کسب و کارها می‌تواند برای اقتصاد کرونا زده ما بسیار راهگشا باشد.

کارآفرینی در ایران مانند تلاش برای یک زمین سوخته است

در ادامه علی مروی، تهیه کننده و کارشناس اقتصادی گفت: کارآفرینی در ایران مانند تلاش برای یک زمین سوخته است؛ چراکه کارآفرینی در ایران اصلا شرایط خوبی ندارد و اکوسیستم و شرایط محیطی به نفع کارآفرینان نیست.

وی افزود: طبق گزارش شاپرک، آمار تراکنش‌های مالی اسفند ۹۸ نسبت به بهمن ۹۸، حدودا ۱.۳ کاهش یافته است و این رقم در حالی است که نسبت به مشابه آن در سال گذشته با کاهش شدید ۲۶.۵ درصد روبرو بوده؛ آن هم در ماهی که همواره با رشد را تجربه کرده است.

مروی اظهار کرد: طبق گزارشات وزارت کار، ۲۰ درصد از شاغلین کسب و کارها با تهدید از دست دادن کارشان رو به رو هستند، همچنین در روند صادرات دلاری با کاهش چشمگیر رو به رو بوده ایم و این وضعِ بدِ مشاغل ما در این دوران را نشان می‌دهد.

حمایت‌های دولت کافی نیست

وی ضمن اشاره به خسارت روزانه ۲۵۰۰ میلیارد ریالی هشت گروه عمده از مشاغل در ایران، اظهار کرد: شرایط فعلی اصلا به نفع تولید کننده و کارآفرین نیست و دولت از این کسب و کارها به اندازه کافی حمایت نکرده است.

مروی خاطرنشان کرد: انگیزه کارآفرینی در بین مردم کاهش یافته و با توجه به رشد غیر منطقی و بی‌پایه در بازار بورس و دیگر بازارها دیگر شاهد رغبت مردم برای ایجاد شغل و کسب و کار نیستیم.

کارشناس اقتصادی با اشاره به رشد ۲۷۰ درصدی بورس ایران در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۰ ابراز نگرانی کرد و گفت: این رشد زیاد صرفا به خاطر وجود نقدینگی بسیار زیاد است و این رشد نقشی در بازار تولید نقش ایفا نمی‌کند.

وی افزود: قوانین مالیاتی نیز تاثیر زیادی در از رونق افتادن کارآفرینی داشته است؛ چراکه با وخیم شدن اوضاع به خاطر کرونا، طبق آمار در سال اخیر درآمد مالیاتی دولت باید از ۱۴۰ هزار میلیارد به ۲۰۰ هزار میلیارد برسد و با توجه به دیر تصویب شدن طرح‌هایی مانند مالیات بر خانه‌های خالی، عمده این مبلغ از جیب تولید کننده کسر خواهد شد.

مروی افزود: با توجه به قراردادهای بسته شده بین کارفرما و کارمند در می‌یابیم نسبت قراردادهای موقت به دائم سه به ۹۷ بوده که این رقم در سال اخیر برعکس شده که ناشی از عدم وجود فضای مطمئن در بازار است.

اصلاح نظام بانکی کمکی به چرخه اقتصادی کارآفرینان نمی‌کند

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بر خلاف تصورات، اصلاح نظام بانکی کمکی به چرخه اقتصادی کارآفرینان نمی‌کند و صرفا این امر به نفع بانک‌هاست و مجلس باید روند بررسی این موضوع را تغییر دهد.

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به این پرسش که آیا دولت توان پرداخت تسهیلات به کسب و کارها را دارد؟ تشریح کرد: دولت توانایی پرداخت تسهیلات را به مردم دارد و کمبود منابع ندارد، ولی شبکه بانکی نمی‌تواند به درستی این کار را انجام دهد و آن را به دست مردم برساند؛ چراکه انگیزه آن وجود ندارد و فشاردولت در این خصوص کافی نیست، البته این تسهیلات سبب ساز بسیاری از مشکلات دیگر برای مردم خواهد شد.

مروی در پایان ضمن اشاره به عدم استقبال مردم به کارآفرینی و آغاز شغل در این ایام اشاره کرد: سیاست‌های مدیریتی مردم را برای کارآفرینی تشویق نمی‌کند و آنها در حال حاضر زندگی کارمندی را به کارآفرینی ترجیح می‌دهند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها