مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: به مدارس مجازی که در واقعیت، فضایی فیزیکی و پرسنلی نداشته‌باشند و صرفاً در فضای مجازی فعالیت کند؛ مجوز داده ‌نشده‌ است و مدرک چنین مدارسی مورد تأیید نیست.

فعالیت مدارس مجازی که ماهیت فیزیکی ندارند، غیرقانونی است

به گزارش قدس آنلاین، قاسم‌علی خدابنده  درخصوص شرایط فعالیت مدارس صرفا مجازی اظهارکرد: بخشی از فعالیت‌های آموزشی مدارس دولتی، غیردولتی، سمپاد، نمونه دولتی و شاهد در کنار مدرسه حقیقی و واقعی که وجود دارد به صورت مجازی انجام می‌شود اما این عملکرد به آن معنی نیست که علی رغم عدم وجود مدرسه واقعی، برای فعالیت مجازی آن مجوز صادر شده‌ باشد،  در واقع تاکنون آموزش‌وپرورش، مجوزی برای مدرسه‌ای تحت عنوان مدرسه مجازی صادر نکرده‌ است.

وی ادامه داد: بنابراین مدارس، برای جبران بخشی از عقب‌ماندگی‌های درسی دانش‌آموزان، فعالیت‌هایی در فضای مجازی دارند که این فعالیت‌ها می‌تواند به صورت آنلاین و یا به صورت بارگزاری‌شده و آفلاین انجام ‌شده و در اختیار خانواده‌ها قرار ‌گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: در حقیقت این فعالیت‌های مجازی مکمل سایر فعالیت‌هایی است که مدرسه واقعی انجام می‌دهد،  به این ترتیب به مدرسه مجازی که در فضای واقعی و خارج، فضایی فیزیکی و پرسنلی نداشته‌باشد و صرفاً در فضای مجازی فعالیت کند؛ مجوز داده‌نشده‌است و مدرک چنین مدارسی مورد تأیید نخواهد بود، در رابطه با مدارس آموزش از راه دور باید گفت که همان‌طور که از نام مراکز آموزش از راه دور مشخص است؛ بیشتر فعالیت برخی از این مراکز که مجوز نیز دارند، در فضای مجازی و از راه دور انجام می‌شود و یا متقاضی این مراکز پس از یادگیری دروس، تنها چند جلسه برای رفع اشکال و امتحانات در مرکز حضور پیدا می‌کند. این سیستم آموزشی، سیستمی پذیرفته شده ‌است و هر یک از این مراکز کد داشته، شناسایی شده‌ و مدیر و مؤسس آن‌ها مشخص هستند.

خدابنده تأکید کرد: در حال حاضر مدرسه‌ای که وجود خارجی نداشته‌باشد و تحت عنوان مدرسه مجازی در فضای مجازی فعالیت داشته‌باشد؛ وجود ندارد. ولی ممکن است مدارس مختلف دولتی، غیردولتی، سمپاد، نمونه دولتی و شاهد که کد آموزشگاهی دارند، در کنار فعالیت در فضای واقعی، در فضای مجازی نیز فعالیت کنند که این عملکرد و فعالیت اشکالی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: برای مشخص شدن نحوه فعالیت و آموزش مدارس در سال تحصیلی آینده باید منتظر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به وضعیت شیوع بیماری باشیم. در حال حاضر برنامه‌ریزی آموزش و پرورش به این صورت است که آموزش مدارس از نیمه شهریورماه آغاز شود. به طوری که در مناطق سفید همانند سال‌های گذشته و با حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، تدریس انجام می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: در مناطق نارنجی و یا مناطق کم‌جمعیت و خلوت با وضعیت قرمز، دانش‌آموزان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی، در کلاس‌های درس حاضر شده و دروس را آموزش می‌بینند. در این شرایط برخی دروس نیز به صورت مجازی آموزش داده می‌شوند. در مناطق قرمز نیز حضور دانش‌آموزان در مدارس ممنوع بوده و آموزش به صورت مجازی و از طریق سامانه شاد انجام می‌شود.

خدابنده تصریح کرد: بنابراین شیوه آموزش و برگزاری کلاس درسی دانش‌آموزانی که در مدارس مختلف ثبت‌نام می‌کنند با توجه به وضعیت مناطق، متفاوت خواهد بود. اما اگر دانش‌آموزی در مدرسه ثبت‌نام نکند و از روش‌های دیگری مانند معلم خصوصی، آموزش مجازی و یا خودش در خانه دروس را مطالعه کند،  قطعاً باید برای امتحانات در یک مرکز بزرگسالان به عنوان داوطلب آزاد ثبت‌نام کرده و به شیوه متفرقه، بزرگسالان و داوطلب آزاد آزمون داده و تحصیل کند.

وی عنوان کرد: محدودیت سنی برای بهره‌مندی از این شیوه آموزش در ابتدایی، حداقل ۱۱ سال است. بنابراین برای دانش‌آموزانی که ۱۱ سالشان تمام نشده‌ باشد، امکان این که در خانه دروس را مطالعه کرده و فراگیرند، وجود ندارد. لذا به هیچ عنوان این شیوه برای دانش‌آموزان ابتدایی پیشنهاد نمی‌شود. به طوری که لازم است این دانش‌آموزان حتماً در مدارس ثبت‌نام کنند و با توجه به شیوه تعیین‌شده آموزش توسط مدارس و با در نظر گرفتن وضعیت شیوع ویروس کرونا، آموزش ببینند و در امتحانات نیز به صورت مجازی و یا حضوری شرکت کنند.

فعالیت مراکزی که از آموزش و پرورش مجوز ندارند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اضافه کرد: شیوه آموزش توسط مدرسه مشخص می‌شود و مجازی بودن آموزش در مدارس به معنی داوطلب آزاد بودن دانش‌آموزان نیست. در این روش، آموزش از طریق فضای مجازی، تلویزیون و ... اتفاق می‌افتد. متأسفانه آسیبی که عمدتاً در استان خراسان رضوی وجود دارد، فعالیت مدارسی است که از آموزش و پرورش مجوز ندارند و علی‌رغم این که ما آن‌ها را مدرسه نمی‌نامیم اما خود این مراکز معتقد هستند که مدرسه نام دارند.

خدابنده تشریح کرد: به عنوان مثال، مدارس مسجدمحور نوعی از این مدارس هستند که در کلاس‌های درسی خود به شیوه‌ها و محتوای آموزشی ما پای‌بند نیستند. در این کلاس‌ها دانش‌آموزان با سنین متفاوت در فضایی که شرایط کلاس درس و مدرسه را ندارند، کنار یکدیگر قرار گرفته و آموزش می‌بینند و پس از پایان دوره، به صورت متفرقه و داوطلب آزاد، امتحان می‌دهند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها