پس از انتشار ویدئویی پرحاشیه از مشکلات یک هنرمند پیشکسوت موسیقی نواحی، این نوازنده به همراه معاون هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی توضیحاتی را ارائه دادند.

گلایه  هنرمند پیشکسوت موسیقی خراسان رضوی از بی توجهی مسئولان استان

به گزارش قدس آنلاین، طی روزهای اخیر ویدئوی کوتاهی در فضای مجازی منتشر شد که در آن «حیدرعلی عاشق» از هنرمندان پیشکسوت عرصه سرنانوازی منطقه خراسان، نسبت به کم توجهی مسئولان فرهنگی استان خراسان رضوی و شرایط نامطلوبی که به لحاظ معیشتی داشته است، گلایه‌هایی را مطرح کرده بود.

وی در این ویدئو می‌گوید: «من حیدرعلی عاشق هستم که چندین سال است در موسیقی منطقه درگز فعالیت می‌کنم، من در همه جشنواره‌های موسیقی نواحی ایران فعالیت داشته و در همه این رویدادها نیز از برگزارکنندگان، جایزه دریافت کرده و مورد قدردانی قرار گرفته‌ام. اکنون مدتی است که در بیمارستان قائم مشهد بستری هستم اما یک نفر از من دلجویی نمی‌کند. انگار همه منتظر هستند ما بمیریم. این شرایطی است که برای هنرمندان هم نسل من نیز به وجود آمده بود. جناب آقای مدیرکل ارشاد خراسان شما به خاطر سایه ما هنرمندان در اینجا نشسته‌ای، پس چرا از ما هنرمندان دلجویی نمی‌کنی و خبری نمی‌گیری؟»

مدتی بعد از انتشار این فیلم بود که خبری در رسانه‌های محلی منتشر شد مبنی‌بر اینکه جعفر مروارید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در تماس تلفنی و یوسف امینی، قائم مقام اداره کل به اتفاق محمدرضا محمدی، معاون هنری این اداره با حضور در بیمارستان از این هنرمند عیادت کرده‌اند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در حاشیه این عیادت گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا با توجه به اهمیت سلامتی هنرمندان، به ویژه اساتید پیشکسوت و بنا به دستور دکتر مروارید، به صورت مستمر جویای احوال این هنرمندان از طرق مختلف بوده‌ایم که با توجه به نبود امکان دیدار حضوری به خاطر خطر ابتلا به بیماری کرونا، عیادت‌ها به صورت تلفنی صورت پذیرفت.

انتشار این ویدئوی کوتاه و پس از آن انتشار خبر حضور مدیران ارشاد استان خراسان رضوی در بیمارستان قائم مشهد موجب بروز حرف و حدیث‌هایی در فضای مجازی شد که عمده آن‌ها بر کم توجهی مدیران ذی‌ربط نسبت به وضعیت درمانی هنرمندان موسیقی نواحی و ماجراهای مربوط به بیمه و مستمری این هنرمندان دلالت داشت. شرایطی که در یکی دو روز اخیر بازتاب پررنگی در رسانه‌ها، محافل موسیقایی و اظهارنظرات کارشناسان داشت.

روایت «عاشق» از آنچه این روزها بر او می‌گذرد

حیدرعلی عاشق ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند بیماری خود توضیح داد: مدتی پیش حین حضورم در فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار بود که در ناحیه روده احساس ناراحتی شدید کردم، اما در همان لحظات به خودم گفتم شاید این درد به دلیل استرس و فشار کاری بوده که به من وارد شده، اما بعد از گذشت مدت زمانی درد به قدری برایم عذاب‌آور شد که من را از پا انداخت و متوجه شدم روده‌هایم دچار عارضه انسداد شده و من باید با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنم.

وی افزود: این ماجرا ادامه داشت تا اینکه درد به قدری روی من اثر منفی گذاشت که از ۱۲ روز پیش ناچار شدم در بیمارستان قائم بستری شوم. این در حالی است که متاسفانه به دلیل شرایط معیشتی و وضعیت بیمه نامطلوبی که دارم، امکان تکمیل مراحل درمان برایم بسیار سخت شده و اکنون به قدری در فشار فکری هستم که واقعاً نمی‌دانم چه کاری باید انجام دهیم. حتی مطلع شدم اخیراً مستمری من نیز قطعاً شده که این موضوع مشکل دیگری بر مشکلاتم افزوده و ادامه ماجرای درمان را برای من مشکل ساخته است. البته در این یکی دو روز تعدادی از مسئولان فرهنگی استان به دیدارم آمدند اما واقعاً با به وجود آمدن مشکلاتی که به آن اشاره کردم نمی‌دانم چه کاری انجام دهم.

این هنرمند پیشکسوت موسیقی در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: من تنها هنرمندی نیستم که این روزها در شرایط خوبی قرار ندارد، آنچه برای من مهم است وضعیت مشابه تعدادی دیگر از هنرمندان است که اکنون اصلاً در وضعیت خوبی قرار ندارند و لازم است مدیران فرهنگی فکری برای این شرایط داشته باشند. این اصلاً زیبا نیست که بعد از درگذشت هنرمندان به فکر چه کنم چه کنم باشیم. من امیدوارم بالاخره روزی این شرایط به وجود بیاید که هنرمندانی مثل من وقتی در بیمارستان بستری می‌شوند دغدغه‌های این چنینی نداشته باشیم.

توضیحات معاون هنری استان درباره پیگیری‌های ارشاد خراسان رضوی

در همین حال محمدرضا محمدی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی نیز درباره پیگیری‌های صورت گرفته در این زمینه توضیح داد: طبق آخرین گزارش‌هایی که از بیمارستان قائم مشهد گرفته‌ایم، مشکلی که برای استاد عاشق به وجود آمده، موضوع غیرمترقبه‌ای بوده که ابتدا در شهرستان چناران مراحل درمانی آن طی شده و بعد از آن بیمار به مشهد منتقل شده است. در همین اثنا بوده که پزشکان تشخیص می‌دهند که باید عمل جراحی نیز صورت بگیرد. فرایندی که خوشبختانه موفقیت‌آمیز بوده و تا آنجایی که از کادر درمان اطلاعات گرفتیم، استاد حیدرعلی عاشق بعد از نتیجه پاتولوژی، اگر مورد خاصی پیش نیاید، به زودی از بیمارستان مرخص می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مشکلات مربوط به دریافت مستمری و بیمه این هنرمند پیشکسوت تصریح کرد: استاد حیدرعلی از مستمری بگیران وزارت ارشاد هستند و تا جایی که پیگیری کردیم، همچنان مستمری خود را دریافت می‌کنند. درباره موضوع بیمه این هنرمند ارزنده کشورمان نیز استعلامات و پیگیری‌های لازم صورت گرفته تا وضعیت بیمه‌ای وی نیز در شرایط بهتری قرار گیرد.

این مدیر ارشاد توضیح داد: ما در حوزه معیشتی نیز ضمن مساعدت‌هایی که از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی صورت پذیرفته، مکاتباتی با مدیرعامل صندوق اعتباری هنری داشته‌ایم که گله‌مندی‌های ایشان در این حوزه نیز مرتفع شود. این توضیح را هم بدهم که استاد در سال‌های گذشته در حوزه کشاورزی و دامداری نیز فعالیت خوبی داشته‌اند اما به جهت بالا رفتن سن دیگر قادر به انجام این امور نیست. اما قطعاً در این زمینه که بحث دریافت مستمری مطرح می‌شود رایزنی‌هایی صورت گرفته که بتوانیم مساعدت‌های لازم را انجام دهیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها