نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۵ متهم پرونده موسوم به هلدینگ آفتاب با حضور متهمان و وکلای مدافع آنها، نمایندگان سازمان‌ها و اداره‌ها و جمعی از شاکیان و وکلای آنها در مشهد برگزار و اتهامات متهم ردیف اول پرونده تشریح شد.

نخستین جلسه دادگاه پرونده "هلدینگ آفتاب" در مشهد برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، این جلسه امروز  به ریاست قاضی سید هادی منصوری و در قالب شعبه ویژه رسیدگی به پرونده اخلال گران و مفسدان در نظام اقتصادی کشور مستقر در مشهد برگزار شد.
قاضی منصوری در ابتدای جلسه با اشاره به نحوه تشکیل پرونده و قرائت اسامی متهمان افزود: پرونده دارای ۱۵ متهم، بیش از ۶ هزار برگ و سند در قالب بیش از ۴۰ جلد است.
در ادامه جلسه نماینده دادستان مشهد ضمن قرائت کیفرخواست متهمان گفت: متهم ردیف اول امیررضا ثابت، ‌با تشکیل یک شبکه بزرگ به انجام اقدامات غیرقانونی از جمله جعل مهر مراکز آموزش عالی و صدور مدارک جعلی اقدام کرده است.
غرابادیان افزود: اخلال در نظام اقتصادی کشور، تشکیل شبکه کلاهبرداری و فرار مالیاتی از جمله اتهامات متهم است.
وی ادامه داد: متهم ردیف اول اوایل سال ۱۳۸۰ در موسسه‌ای تحت عنوان پیک آفتاب فعالیت خود را در زمینه تبلیغات آغاز  و در سال ۱۳۸۸ موسسه‌ای به نام فرهنگ و هنر آفتاب درحوزه برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها تاسیس کرد.
نماینده دادستان مشهد گفت: امیررضا ثابت در راستای فعالیت‌های خود با اقدامات پوششی از طریق موسسات دیگری مانند موسسه غیرتجاری فرهنگ و هنر آبنوس، شرکت آفتاب فرهنگ و هنر سامان و موسسه سلام همشهری عمل می‌کرده است.
غرابادیان افزود: متهم ردیف اول از چهار طریق جعل مدارک موسسات علمی آموزشی داخلی، ارائه مدرک از سوی موسسات جعلی و کاغذی، ارائه مدرک از سوی موسسات و دانشگاه‌های جعلی خارجی و جعل مدارک صلاحیت شغلی فعالیت می‌کرده است.
او اضافه کرد: انعقاد قرارداد با موسسات و مراکز آموزش عالی و دستیابی به آخرین نمونه گواهینامه‌ها، مهرها و نمونه امضاها از جمله شیوه‌های به کارگرفته شده توسط متهم است و متهمان با اقدامات شبکه‌ای ضمن کلاهبرداری، به ساحت علمی کشور صدمه زده و موجب اخلال در نظام اقتصادی شده‌اند.
در ادامه این جلسه دادیار حوزه پیشگیری از جرم دادسرای عمومی و انقلاب دادستانی مشهد نیز به درخواست رییس جلسه به تشریح اقدامات معاونت پیشگیری از جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد پرداخت و افزود: باحمایت‌های ریاست کل دادگستری استان خراسان رضوی و دادستان مشهد شاهد یک اتفاق خوب در این میان هستیم  و این نخستین پرونده از این نوع است که دارای پیوست پیشگیرانه بوده و در همین راستا اقدامات بسیار ارزشمندی به انجام رسیده است.
فرزاد بهشتی افزود: اقدامات موسسات فعال در این حوزه رصد شده است و با هرگونه تخلف و قانون شکنی که نتیجه آن هتک جایگاه علم و دانش در جامعه باشد برخورد خواهد شد.
در ادامه به درخواست رییس جلسه، نماینده وزارت علوم تحقیقات و فناوری، نماینده وزارت آموزش عالی، کارشناس مسوول هیات نظارت و ارزیابی آموزش عالی خراسان رضوی و نماینده اداره کل بازرسی خراسان رضوی در جایگاه قرار گرفتند و به تشریح اقدامات خلاف قانون متهم ردیف اول پرداختند.
نماینده سازمان امور مالیاتی  در این جلسه گفت: با اقدامات متهم حدود ۹۰۰ میلیارد ریال به بیت المال صدمه وارد شده‌ است.
نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز اظهار کرد:گزارش تخلفات متعدد این موسسه پس از طرح و رسیدگی در نهاد ذیصلاح منجر به لغو مجوز موسسه شد اما پس از لغو مجوز موسسه متاسفانه متهم ردیف اول به تخلفات خود به شیوه‌های مختلف ادامه داده است.
 ادامه این دادگاه به صبح فردا موکول شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها