رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتخاب رئیس دیوان محاسبات بر اساس قانون پیش رفت، گفت: کمیسیون برنامه و بودجه، مسئولیت این کار را برعهده دارد و رقابت جدی و مؤمنانه‌ای نیز اتفاق افتاد.

بذرپاش:  ذره‌ای از حفظ بیت‌المال کوتاه نمی‌آیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  خبرنگار مهر، محمد باقر قالیباف امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس و دادستان دیوان محاسبات کشور، گفت: عادت بنده در محیط کاری همواره این بوده است که فقط در دوران تودیع و معارفه مسئولان را نمی بینم و قطعاً این جلسه، جلسه اول و آخرم نخواهد بود و حتماً به صورت مرتب و متناوب به دیوان محاسبات خواهیم آمد و کنار مسئولان دیوان محاسبات خواهیم بود و حرف‌های آنان را می‌شنویم.

وی افزود: از زحمات عادل آذر که از مدیران کارآمد کشور است، تقدیر و تشکر می‌کنم و همچنین از زحمات فیاض شجاعی دادستان سابق دیوان محاسبات هم تقدیر و تشکر می کنم و برای رئیس و دادستان جدید دیوان محاسبات کشور آرزوی توفیق دارم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس یازدهم در زمانی شکل گرفته که کشور در یک شرایط خاص و سختی است و مردم ما سختی هایی را تحمل می کنند و شک نکنید که این تحمل از نجابت مردم است و چون آنان در سایه نظام اسلامی هستند، برای انقلاب اسلامی و کشورشان سختی‌ها را تحمل می‌کنند.

قالیباف افزود: در کنار این سختی‌ها مردم توقعاتی از ما دارند. اولین توقع آنان این است که ما مشکلات را به هم دیگر پاس ندهیم.

وی بیان کرد: مردم مجموعه حاکمیت را یکپارچه می دانند و مجموعه نظام جمهوری اسلامی را یکپارچه می بینند و از هیچ کدام از ما حتی اگر حرف منطقی و قانونی بزنیم و بگوییم که فلان کار وظیفه ما نیست، نمی‌پذیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مردم از مجموعه کارگزاران نظام باید یک حرف بشنوند و باید مردم ببینند که مسئولان جمهوری اسلامی در تمام قوا یکپارچه هستند و برای حل مشکلات مردم تلاش می‌کند و مردم غیر از این را از ما نمی پذیرند.

قالیباف متذکر شد: حضرت آقا فرمودند که مجلس یازدهم یک مجلس انقلابی است و مردم از این مجلس انقلابی انتظار و امید دارند و ما وظیفه داریم که در این شرایط از مردم گره گشایی کنیم.

وی گفت: نظارت بر خط اهمیت دارد و مشکلات تصمیم گیری و تصمیم سازی با هوشمند سازی حل و فصل می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اجرا کار ما نیست اما اگر دستگاه‌های اجرایی قانون را اجرا نمی‌کنند، ما باید مطالبه کنیم که اجرا کنند و اگر هم در جایی خلاء قانونی وجود دارد وظیفه مجلس آن است که قانون به تصویب برساند تا مشکلی در اجرا وجود نباشد.

قالیباف تصریح کرد: همه امروز می دانند که علل اصلی مشکلات اقتصادی ما در نحوه تصویب بودجه است و بر این اساس اصلاح ساختار بودجه اهمیت زیادی دارد و این مسئله مطالبه صریح مقام معظم رهبری است و باید عملیاتی شود.  

وی گفت: بیش از ۲۰ ماه از آن روز می‌گذرد و متاسفانه گامی در جهت اصلاح ساختار بودجه برداشته نشده است و تردیدی وجود ندارد که دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه، اگر کنار هم قرار گیرند می توانند اصلاح ساختار بودجه را محقق کنند و باید در این راستا گام بردارند.

قالیباف با بیان اینکه انتخاب رئیس دیوان محاسبات بر اساس قانون پیش رفت، گفت: ما آیین نامه داخلی داریم و کمیسیون برنامه و بودجه مسئولیت این کار را برعهده دارد و رقابت جدی و مومنانه ای اتفاق افتاد.

وی اظهار داشت: رقابتی بسیار جدی، اساسی و مومنانه ای را برای ریاست و دیوان محاسبات کشور شاهد بودیم که بنده به‌ عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی از انتخاب رئیس و دیوان محاسبات کشور حمایت می کنم چرا که انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به بذرپاش، گفت: هرچه بود گذشت. از امروز عمل شماست که در پیشگاه خدا، نمایندگان و مردم قضاوت می‌شود، پس ثابت کنید که فرزند گام دوم انقلاب هستید.

قالیباف با تاکید بر اینکه نظارت، اولویت اصلی مجلس یازدهم است، تصریح کرد : ما دو وظیفه قانونگذاری و نظارت داریم که اولویت ما نظارت است.

وی اظهار داشت: وظیفه ذاتی ما نظارت بر اجرای قانون است و کشور ما بیش از هر زمانی به این امر نیاز دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظارت دیوان محاسبات اثرگذار، عملگرا، دقیق، منصفانه و بازدارنده است، گفت: دیوان محاسبات باید مجلس را در کنار خود ببیند و به رویکردهای شفاف سازی، هوشمندسازی و مردمی سازی توجه کند.

کار سیاسی نخواهم کرد

مهرداد بذرپاش در مراسم تودیع و معارفه رئیس دیوان محاسبات کشور که امروز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: دیوان محاسبات اصلی ترین نهاد نظارت مالی کشور است و کسی حق ندارد خدشه ای به آن وارد کند.

وی بیان کرد: دیوان محاسبات ده ها سال قدمت دارد و با کمترین خطا وبیشترین کارایی فعالیت کرده است.

رئیس دیوان محاسبات کشور با تأکید بر اینکه دیوان محاسبات برخط برای حسابرسی عملکرد اهمیت زیادی دارد، گفت: حسابرسی عملکرد، اصلی ترین کاری است که باید دنبال کنیم اما متاسفانه طی سال های گذشته دولت بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد را مورد توجه قرار نداده است و در این شرایط توقعی نشدنی است که بخواهیم حسابرسی مبتنی بر عملکرد داشته باشیم اما حتماً راه های میانبری برای عملیاتی کردن حسابرسی مبتنی بر عملکرد وجود دارد.

بذرپاش با اشاره به اینکه متاسفانه شاهد محافظه کاری عمده‌ای در میان مدیران کشور هستیم گفت: معمولاً مدیرانی که کار نمی‌کنند پاسخگو نیستند و معمولاً سراغ مدیرانی می‌رویم که کار می‌کنند و به همین دلیل همیشه مدیران خوب کسانی هستند که کار نمی کنند.

وی افزود: پاسداری از بیت المال اصلی‌ترین کار دیوان محاسبات است و بنده در دیوان محاسبات کار سیاسی نخواهم کرد چون باید از جیب بیت المال محافظت کنیم.

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت:از زمان انتخاب بنده به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور کلکسیونی از حرف‌ها و صحبت‌ها پیش آمد که برخی دلسوز بودند؛ از همه این حرف ها گذشتم و با خدای خود عهد می‌بندم که ذره‌ای از حفظ بیت المال کوتاه نیایم.

وی با اشاره به اینکه دیوان محاسبات نهادی است که برای نظارت مردم بر وضعیت مالی کشور ایجاد شده است، اظهار داشت: ما باید پاسداری از بیت المال را سرلوحه کار خود قرار دهیم و نظارت مردمی را گسترده خواهیم کرد.

رئیس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: بنده معتقدم دیوان محاسبات باید عملکرد مدیران و مسئولان را هم محاسبه کند یعنی باید کار نکردن ها هم مورد توجه قرار گیرد که این به معنای حسابرسی عملکرد است.

بذرپاش با تاکید بر اینکه احتکار قدرت به اندازه احتکار کالا باید مورد حسابرسی قرار گیرد، تصریح کرد: برای عبور از تحریم ها مدیران باید روش های صحیحی را به کار گیرند و باید نترسند و تصمیم گیری کنند.

وی تاکید کرد: ما دیوان محاسبات را بر خط خواهیم کرد و این یکی از سیاست های اصلی ماست و به دنبال آن هستیم ساختار و تشکیل دیوان محاسبات را به روز رسانی کنیم.

رئیس دیوان محاسبات کشور با اشاره به اینکه گزارش تفریغ بودجه باید تغییرات اساسی کند، گفت: بسیاری از پرونده هایی که تشکیل می شود به  دلیل تاخیر در ارائه گزارش تفریغ بودجه است.

بذرپاش تاکید کرد: دیوان محاسبات متشکل از نیروهای متخصص و فعال بسیار زیادی است و ما در دیوان محاسبات با کسی سیاسی برخورد نمی کنیم و هدف ما حفاظت و نظارت بر اموال بیت المال کشور است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها