دبیر انجمن نساجی و پوشاک خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه قیمت ماسک‌های پرستاری در بازار ۳ برابر شده است، گفت: بهترین راه حل استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای چندبار مصرف است.

استفاده از ماسک‌های پارچه ای، صرفه اقتصادی در گرانی ماسکهاست

به گزارش قدس آنلاین، کاظم بیاتی دبیر انجمن نساجی و پوشاک خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه تهیه ماسک پرستاری سه برابر شده است، گفت: استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای در زمان شیوع کرونا با قابلیت شستشو و ضدعفونی شدن، بهترین راهکار است.
او افزود: قیمت کش ماسک پرستاری در اسنفد پارسال متری ۴۸ هزار تومان بوده که اکنون ۲۴۰ هزار تومان شده است، قیمت پارچه بدنه از ۱۲۰۰ تومان به ۵ هزار تومان و قیمت لایه تخصصی (ملتبون) از کیلویی ۵۰ هزار تومان به ۶۵۰ هزار تومان رسیده که این امر قیمت ماسک‌های صنعتی را در بازار به ۳ برابر رسانده است.
دبیر انجمن نساجی و پوشاک خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه مواد اولیه برای تولید ماسک پرستاری با قیمت مصوب دولتی در دسترس نیست، ادامه داد: در حال حاضر تهیه این مواد فقط از بازار سیاه ممکن است و چون تقاضا در جامعه بالاتر از عرضه است لذا این مواد همچنان گران در اختیار تولیدکنندگان ماسک قرار می‌گیرد.
بیاتی بیان کرد: واحدهای نساجی در مشهد، تهران و اصفهان که بهترین واحدهای کشور هستند، می‌توانند با قیمت‌های مناسب، ماسک پارچه‌ای تولید کنند، مشروط به اینکه با آگاه کردن جامعه برای استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای بتوانیم به یک صرفه اقتصادی برسیم.

او با بیان اینکه قیمت ماسک‌های پرستاری در کل جهان ۵ هزار تومان است، تصریح کرد: این ماسک‌ها در خراسان رضوی هم اکنون با قیمت بالایی(۱۸ هزارتومان) در دسترس مردم است که اگر قیمت مواد اولیه کمتر شود، می‌توان با قیمت ۱۳۰۰۰ تومان خریداری کرد. اما ماسک پارچه‌ای با قیمت ۱۵۰۰۰ تومان به دلیل اینکه چندبار استفاده می‌شود، در نهایت به صرفه‌تر است.
دبیر انجمن نساجی و پوشاک خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، تاکید کرد: با ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا می‌شود جلوی بازار سیاه ماسک را گرفت تا جایی که در انبارها باز شود و مواد اولیه گران با قیمت مناسبتری در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.

بیاتی، خراسان رضوی را قطب دوم تولید تریکو در کشور دانست و اظهار کرد: با تولید و استفاده از ماسکهای پارچه ای هم به عدم پیشرفت از گسترش بیشتر کرونا می پردازیم و هم کمک به جامعه نساجی استان می شود تا از ورشکستگی آنها تا حدودی گرفته جلوگیری شود.

منبع: باشگاه خبر نگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها