رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان‌ رضوی گفت: تخلفات و جرایم اقتصادی سهم ۶۵ درصدی از ارتکاب کل جرایم سایبری را در این استان به خود اختصاص داده‌ است.

۶۵ درصد جرایم سایبری خراسان رضوی اقتصادی است

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ جواد جهانشیری افزود: ۲۴ درصد از جرایم سایبری در استان از جرایم غیر اخلاقی نظیر منتسب کردن اعمال خلاف واقع ، نشر اکاذیب، انتشار تصاویر و مابقی نیز سایر حوزه‌ها را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: به طور کلی جرایم سایبری در حوزه اقتصادی به دلیل انجام برخی موارد امنیتی نظیر رمز پویا حدود ۱۴ درصد در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته اما هوشیاری مردم برای کاهش کلاهبرداری ها در این حوزه ضروری است.

رییس پلیس فتای خراسان‌ رضوی گفت: شهروندان باید در استفاده از فضای سایبری به ویژه در موارد معامله‌گری و سایت‌های خرید و فروش هوشیار باشند.
جهانشیری افزود: مقصد بسیاری از پول‌شویان، سایت‌های واسطه‌گر است لذا هنگام خرید و فروش در سایت‌های واسطه گر اینترنتی مانند دیوار و شیپور باید دقت لازم را داشت و معامله را فضای واقعی به صورت دقیق انجام داد.
وی ادامه داد: کلاهبرداران هم‌اینک با استفاده از شماره‌ حساب افراد دیگر در این فضا اقدام به کلاهبرداری می‌کنند و این امر منجر به مسدود شدن شماره حساب افرادی می‌شود که هیچ نقشی در این کلاهبرداری نداشته‌اند و تنها به دلیل سهل‌انگاری، در دام کلاهبرداران افتاده‌اند.
رییس پلیس فتای خراسان‌ رضوی گفت: چنانچه شهروندان قصد معامله در سایت‌های واسطه گر اینترنتی را دارند باید این اقدام با مشاهده کارت ملی طرف مقابل و شماره حساب نیز به نام فرد معامله‌گر باشد.
جهانشیری افزود: برای معامله، انعقاد قرارداد خرید و فروش بین طرفین ضروری است و شهروندان با کمی دقت و هوشیاری می‌توانند از فضای سایبری بهترین استفاده را ببرند. 

منبع: ایرنا

برچسب‌ها