مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری استان خراسان رضوی گفت: مردم توقع دارند که اقلام اساسی آنها با قیمت مناسب به دستشان برسد و ما هم همین توقع را داریم و تلاش می‌کنیم این اتفاق در محصولات لبنی بیفتد، اما متاسفانه هزینه تولید به قدری افزایش یافته که امکانش نیست.

عرضه لبنیات با قیمت مناسب امکان ندارد

به گزارش قدس آنلاین، امین هراتی در خصوص میزان تولید شیر در استان، اظهار کرد: در حال حاضر برآورد دقیقی از واحدهای دامپروری نداریم، زیرا میزان تولید ثابت نیست، در حال تغییر بوده و کم و زیاد می‌شود، اما آماری که از کارخانجات لبنی گرفتیم و آنچه تشکل لبنی بیان می‌کند، حدود ۲۵۰۰ تن در روز دریافت شیر دارند.

وی افزود: غیر از این مقداری خارج از سیستم پاستوریزه و کارخانجات وجود دارد و به صورت سنتی توزیع می‌شود که حدود ۳۰۰۰ تن است. مراکز مجوزدار جمع‌آوری شیر ما نیز حدود ۱۵۰۰ تن آمار دادند.

هراتی با بیان اینکه افزایش قیمت محصولات لبنی دو دلیل دارد که یا تخلف و گرانفروشی و یا افزایش هزینه‌های تولید است، عنوان کرد: در حال حاضر قیمت شیر خام متاثر از افزایش هزینه تولید است. قیمت مواد اولیه، خوراک دام، علوفه، ویتامین‌ها و دارو به شدت افزایش پیدا کرده که این بر روی قیمت تمام شده شیر خام تاثیر می‌گذارد.

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری استان خراسان رضوی ادامه داد: اگر دامدار بخواهد محصول خود را با قیمت قبل بفروشد، ضرر می‌کند. از طرف دیگر مسئله بازار عرضه و تقاضا است. این موضوع از سمت ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت در نظر گرفته نشده و کالاها دستوری قیمت‌گذاری می‌شود.

وی اضافه کرد: قرار است ذرت ۲۷۰۰ تومان به دست دامدار برسد، اما ظرف یک ماه گذشته ذرت با قیمت ۹۰۰۰ تومان معامله شد. اگر افزایش قیمتی در شیر خام صورت می‌گیرد، به صورت مستقیم متاثر از نهاده‌ها و مواد اولیه‌ای است که دامدار استفاده می‌کند و زمانی که به دست کارخانجات لبنی می‌رسد، بر قیمت آنها نیز تاثیر می‌گذارد. هزینه‌ها، دستمزد، حامل‌های انرژی، کرایه و مواد بسته‌بندی و به طور کل هزینه تولید افزایش یافته است.

هراتی بیان کرد: افزایش هزینه‌ها از روز گذشته و ساعت می‌زند که این تنها برای لبنیات نیست، همه کالاها قیمت روز می‌زند. سویا از ۲۷۰۰ تومان به ۹۰۰۰ تومان رسید و بعد روی ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان ماند. نوسانات به صورت روزانه اتفاق می‌افتد. جو داخلی از زمان ورود به بازار ۱۷۵۰ تومان بود که اکنون به حدود ۳۰۰۰ تومان رسیده است.

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشکل ما گرانفروشی گاودار نیست، بلکه قیمت تعیین شده از سوی ستاد تنظیم بازار است که همیشه آن را زیر قیمت تولید تعیین می‌کنند، تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار دامدار را تحت فشار قرار می‌دهد که نباید از این قیمت بالاتر بفروشند، در صورتی که توجهی به هزینه تولید نمی‌شود.

وی افزود: از ابتدای سال تا یک ماه پیش قیمت شیر خام به تدریج از ۲۶۰۰ تومان به ۲۸۰۰ تومان رسید که در نهایت یک ماه قبل ستاد تنظیم بازار قیمت را ۲۹۰۰ تومان تعیین کرد که تا ۳۱۰۰ تومان نیز اجازه افزایش قیمت وجود داشت. همزمان قیمت چند قلم کالای لبنی از جمله شیر پرچرب، شیر کم‌چرب، ماست و پنیر نیز تعیین شد. زمانی که ستاد تنظیم بازار قیمت شیر را ۲۹۰۰ تومان تعیین کرد، قیمت تمام شده شیر برای دامدار ۳۲۵۰ تومان بود، اما در نهایت ۲۹۰۰ تومان تعیین شد که بیش از ۳۰۰ تومان زیر قیمت تمام شده بود.

هراتی ادامه داد: همزمان با تعیین این قیمت، سبوس دولتی نیز از هزار به ۱۴۰۰ تومان رسید، یعنی ۴۰ درصد افزایش داشت. ۳۲۵۰ تومانی که در جلسه ستاد تنظیم بازار بیان شد، با سبوس هزار تومان بود، اما همزمان با افزایش قیمت شیر، قیمت سبوس نیز ۱۴۰۰ تومان شد. همچنین شاهد افزایش قیمت جو، ذرت، سویا و کرایه‌های حمل نیز بودیم.

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری استان خراسان رضوی در خصوص مشکلات تولید، گفت: بزرگترین مشکل تامین مواد اولیه است. جو، ذرت و سویا که اقلام اصلی خوراک دام و همه وارداتی هستند، به ندرت و قطره‌چکانی با نرخ دولتی وارد بازار می‌شوند، زمانی به صورت آزاد و به فراوانی وجود داشت که تامین می‌کردند، اما اکنون همان هم کم شده است. این مشکل بیشتر به دلیل عدم تامین ارز برای ترخیص و واردات است.

وی با بیان اینکه همه در جریان مشکلات صنعت و مشکلات اقتصادی کشور هستیم، عنوان کرد: مردم هم توقع دارند که اقلام اساسی آنها با قیمت مناسب به دستشان برسد و ما هم همین توقع را داریم و تلاش می‌کنیم این اتفاق در محصولات لبنی بیفتد، اما متاسفانه هزینه تولید به قدری افزایش یافته که امکانش نیست، البته این افزایش هزینه‌ها برای همه اقلام است. یک بطری شیر را با یک شیشه نوشابه یا ماءالشعیر مقایسه کنید، در بازار همیشه لبنیات و شیر کمترین قیمت را داشته‌اند و همیشه دامدار بیشترین ضرر را کرده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها