شرکت سامان داروی هشتم، شرکتی دانش‌بنیان است که زیر نظر هلدینگ سلامت و داروی سازمان اقتصادی رضوی در سال ۱۳۸۷ تأسیس و پروژه تحقیقاتی تولید فاکتور۸ نوترکیب انسانی؛ یکی از پیچیده‌ترین محصولات دارویی روز دنیا در آن زمان را زیر پوشش خود قرار داد.

خبرهای خوش برای بیماران هموفیلی

به گزارش قدس آنلاین این شرکت در سال ۱۳۹۴، موفق به تولید نخستین فاکتور۸ انعقادی نوترکیب ایرانی با نام تجاری «سافاکتو AF» شد و نویدبخش روزهای خوش برای بیماران هموفیلی نوع A کشور گردید. در حال حاضر نیز سامان داروی هشتم یکی از پنج شرکت دارویی تولیدکننده فاکتور۸ در جهان به شمار می‌آید که محصول فاکتور۸ نوترکیب آن آخرین نسل از فاکتور۸ موجود در دنیاست و به ‌عنوان دومین شرکت موفق در جهان در زمینه تولید این محصول به شمار می‌آید. در این فرصت به مناسبت هفته حمایت از بیماران هموفیلی، با دکتر امیرحسین مقصودی؛ مدیر عامل شرکت سامان داروی هشتم درباره فعالیت‌های این شرکت در سال جاری به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

شرکت سامان داروی هشتم چه سهمی از تأمین نیاز دارویی بیماران هموفیلی کشور را به خود اختصاص داده است؟

این شرکت در پایان سال ۹۸ توانست بیش از ۸۵ درصد نیاز بیماران هموفیلی کشور را به داروی فاکتور۸ (برابر با حداکثر نیاز فاکتور۸ نوترکیب) تأمین کند و با هماهنگی سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توانستیم حداکثر نیاز کشور به فاکتور۸ را در سه ماهه نخست سال ۹۹ تولید کنیم؛ همچنان که کشور عزیزمان ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای تراز اول جهان درصدد است تا مصرف داروهای نوترکیب را به درصد بالاتری در کشور نسبت به سال ۹۸ برساند. البته با وجود تولید حداکثری نیاز کشور توسط این شرکت دانش‌بنیان همچنان واردات فاکتور۸ پلاسمایی در سال جاری ادامه داشته، بنابراین آنچه قرار بود در خصوص اختصاص سهمیه کامل به محصول تولید داخل و نوترکیب محقق شود، انجام نشد. امید است در ماه‌های آینده این اتفاق بیفتد.

با این توضیحات تولید فاکتور۸ نوترکیب توسط این شرکت چقدر صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارد؟

چنانچه سیاست‌های کشور در راستای استفاده حداکثری از قابلیت‌های این شرکت تولیدکننده داخلی، اجازه عرضه محصول در بازار طبق برنامه از پیش تعیین شده و جلوگیری از موازی‌کاری اعمال شود، تولید محصول فاکتور۸ سالانه ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارد.  

حداکثر ظرفیت تولید «سافاکتو AF» توسط شرکت سامان داروی هشتم در حال حاضر چقدر است؟

اگرچه محصول فاکتور۸ نوترکیب را با توجه به نیاز بازار تولید می‌کنیم، اما در صورت تخصیص ارز به موقع برای واردات مواد اولیه می‌توانیم کل نیاز یک سال کشور به این دارو را تنها در مدت یک ماه تولید کنیم.

محصول فاکتور۸ نوترکیب چگونه در دسترس بیماران هموفیلی کشور قرار می‌گیرد؟

این دارو پس از تولید در شرکت سامان داروی هشتم توسط شرکت توزیع «یاراطب ثامن» در اختیار مراکزی قرار می‌گیرد که توسط معاونت درمان و سازمان غذا و دارو به ما برای دریافت سهمیه بیماران هموفیلی معرفی شده‌اند و میزان سهمیه هر مرکز نیز توسط این نهادهای دولتی تعیین شده است.

شرکت سامان داروی هشتم به منظور فرهنگ‌سازی در زمینه جایگزینی مصرف فاکتور۸ پلاسمایی با فاکتور۸ نوترکیب در کشور چه گام‌هایی برداشته است؟

در حال حاضر در تمامی کشورهای پیشرفته، محصولات نوترکیب فاکتور۸ مورد استفاده قرار می‌گیرد و محصولات پلاسمایی، سهمیه محدودی را به خود اختصاص داده است. زمانی که این فرهنگ‌سازی در ایران آغاز شد میزان مصرف محصول فاکتور۸ نوترکیب در کشور بسیار پایین و تقریباً نزدیک به صفر بود. در این زمینه شرکت سامان داروی هشتم همواره تلاش کرده تا اطلاعات و آگاهی بیماران را افزایش دهد. این امر با روشنگری در خصوص مزایای محصولات نوترکیب و کم‌خطر بودن آن‌ها برای بیماران انجام شده است. البته جامعه بیماران هموفیلی کشور، تحصیلکرده و پرس و جوگر هستند، بنابراین خود نیز مطالعه و بررسی کرده و متوجه شدند که از این روش درمانی در کشورهای تراز اول دنیا استفاده می‌شود. بدین ترتیب از یک مقطع زمانی به بعد، ما با استقبال خوب بیماران برای استفاده از داروی نوترکیب به جای داروی پلاسمایی مواجه شدیم.  

چه طرح‌های پژوهشی و مطالعاتی دیگری را در حوزه تولید محصولات جدید توسط این شرکت دانش‌بنیان در سال جاری دنبال می‌کنید؟

در حال حاضر ۶ محصول دیگر این شرکت مراحل نهایی تولید خود را طی می‌کند. این محصولات که در حوزه داروهای بایوتکنولوژی قرار دارد و شامل داروهای ضدسرطان، اتوایمیون و... می‌شود، به تدریج با گذراندن مراحل تأییدی وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی در آینده نزدیک به چرخه دارویی کشور وارد خواهد شد.

چه راهکاری را برای مقابله با تحریم‌ها و جنگ اقتصادی علیه ایران اتخاذ کرده‌اید؟

اگرچه تحریم‌ها روی فعالیت‌های تولیدکنندگان کشور اثرگذار بوده است، اما شرکت‌های تولیدکننده دارو به ویژه داروهای بایوتک سال‌هاست در شرایط تحریم کار می‌کنند و می‌دانند چگونه در این شرایط فعالیت‌های خود را مدیریت کرده و اجازه ندهند بازار با کمبود مواجه شود. بنابراین اگر تحریم‌ها را کنار گذاشته و با سیاست‌های درست همچون اختصاص به موقع ارز و پرداخت معوقات شرکت‌های تولیدی، از آن‌ها حمایت کنیم در فرایند تولید کشور وقفه‌ای ایجاد نخواهد شد. در حال حاضر نیز شرکت‌های دارویی بایوتک مثل شرکت سامان داروی هشتم به تعهدات خود عمل کردند و کمبودی در این حوزه دارویی در بازار وجود ندارد، زیرا دانشی در اختیار این شرکت‌هاست که آن‌ها را خیلی وابسته به خارج از کشور نمی‌کند.

این شرکت دانش‌بنیان در راستای تحقق شعار جهش تولید و رشد اقتصادی چه قدم‌های مثبتی در سال جاری برداشته است؟

شرکت سامان داروی هشتم فعالیت‌های خود را در مسیر جهش تولید از سال ۹۸ آغاز کرده به طوری که در ابتدای سال گذشته سهم این شرکت در تأمین نیاز فاکتور۸ بیماران هموفیلی کشور، سهم ناچیزی بود، اما با حمایت سازمان غذا و دارو، معاونت درمان و حرکت جهادی که در شرکت سامان داروی هشتم صورت گرفت، این شرکت در پایان سال گذشته توانست با جهش ۳۰۰ درصدی در میزان تولید این شرکت، سود چند برابری نیز حاصل کند. بدین ترتیب شرکت سامان داروی هشتم با توجه به برنامه‌هایی که در زمینه تولید، عرضه دارو و ورود محصولات جدید به سبد دارویی خود در بازار دارد می‌تواند در پایان سال ۹۹ گام بلندتری نسبت به سال گذشته بردارد، چنان که در حال حاضر نیز شاهد جهش تولید؛ چه در حجم تولید و چه در بهره‌وری در شرکت سامان داروی هشتم هستیم.

چشم‌انداز فعالیت‌های شرکت سامان داروی هشتم را در حوزه تأمین داروی بیماران هموفیلی در آینده چطور ارزیابی می‌کنید؟

این شرکت دانش‌بنیان، یکی از به‌روزترین و مجهزترین خطوط تولید محصولات بایوتک را در کشور و شاید در منطقه دارد. بنابراین شرکت سامان داروی هشتم با توجه به فضا و امکانات خود و همچنین برخورداری از نیروهای متخصص و باتجربه، در درجه نخست هدفش تأمین نیاز بازار داخل و پیشنهاد انجام پروفیلاکسی (مصرف دارو برای جلوگیری از بیماری) و درمان پیشگیرانه در کشور خواهد بود. سپس صادرات مورد توجه این شرکت قرار دارد، چنان که در حال پیگیری ثبت محصولات خود در برخی از کشورها هستیم. امیدواریم با توجه به ظرفیتی که شرکت سامان داروی هشتم دارد، روزی فرا برسد تا بتوانیم فرایند پروفیلاکسی را بر اساس پروتکل موجود در کشورهای اروپایی و دارای جایگاه بالاتر در حوزه سلامت، با داروهای نوترکیب روی بیماران انجام دهیم.

برچسب‌ها