نشر کتاب و به واسطه آن مطالعه، همیشه یکی از دغدغه‌های جامعه فرهنگی ما و بسیاری از اهالی کتاب است. در دوران شیوع کرونا هم بازار نشر درگیر این مشکل شده و با برنامه‌های خاص توانسته است با وجود همه سختی‌ها هویت خویش را حفظ کند.

دلار کوتاه بیاید مردم با کتاب مهربان می‌شوند

قدس آنلاین: رئیس اتحادیه تعاونی ناشران در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این خصوص می‌گوید: متأسفانه بحث کرونا و نوسان‌های ارز در حوزه‌های مختلف تأثیرگذار بوده و این در حالی است که در برخی صنوف شدید و در برخی کمتر تأثیرگذار بوده است.

مهدی نصیرزاده می‌افزاید: در شرایط فعلی به دلیل همین مشکلات به طور قطع بیشتر خانواده‌ها نمی‌توانند کتاب را جزو اصلی سبد خانوار خود بدانند.

•       افزایش قیمت کم کتاب

وی خاطرنشان‌ می‌سازد: خوشبختانه در حوزه نشر در هنگام نوسان‌های ارزی به ناشرانی که کار حرفه‌ای انجام می‌دهند، تسهیلاتی برای تهیه کاغذ فراهم شده، اگرچه لازم به ذکر است که برای چاپ کتاب، ملزومات بسیاری لازم است و فقط مشکل در بحث تهیه کاغذ نیست.

مدیر نشر مرندیز با اشاره به این نکته که قیمت کتاب در مقایسه با سایر محصولات افزایش کمتری داشته است، بیان می‌دارد: برای مثال نسبت به سال گذشته قیمت تمام شده چاپ هر صفحه کتاب حدود ۱۰۰ الی ۱۱۰ تومان بود که در حال حاضر این رقم به حدود ۱۴۰ الی ۱۵۰ تومان رسیده است.

وی تصریح می‌کند: اقشار کتابخوان ما در جامعه معمولاً از قشر متوسط هستند اگر چه بحث‌های معیشتی در اولویت است اما باز هم کتابخوان‌ها تهیه کتاب را در برنامه خود دارند.

وی در خصوص میزان تیراژ در این روزهای کرونایی نیز اظهار می‌دارد: در حال حاضر به میزان فروش یک کتاب، تعداد تیراژ انجام می‌شود. برای مثال اگر یک کتاب در طول دو سال ۲ هزار جلد از آن فروخته شود در چهار بخش هر بار ۵۰۰ جلد از آن کتاب نشر می‌یابد زیرا این کار از هر نظری قابل توجیه و مقرون به صرفه است.

نصیرزاده خاطرنشان می‌سازد: در این نوع نشر هم فشار کمتری روی ناشر است هم اگر سلیقه مخاطب تغییر کرد تجدید چاپ را نخواهیم داشت در صورتی که در چاپ پرتیراژ در خصوص عدم فروش و استقبال مخاطب دیگر امکان بازگشت هزینه وجود ندارد.

•       ۹۰ درصد ملزومات چاپ خارجی

رئیس انجمن اتحادیه تعاونی ناشران خراسان با اشاره به این نکته که ۹۰ درصد ملزومات چاپ کتاب وارداتی است و تولید داخلی در این بخش‌ها وجود ندارد، اظهار می‌دارد: برای تهیه بخش‌های مختلف کتاب باید ارز بپردازیم از این رو هزینه‌ها بالاست، پس بهترین راه کاهش تیراژ و در صورت استقبال تمدید چاپ است.

•       نشر ۱۰۰ الی ۲۰۰ عنوان کتاب جدید در ماه

مدیر فروشگاه‌های شهر کتاب مشهد نیز از استقبال خوب مردم در دوره اول کرونا در خرید و خواندن کتاب خبر می‌دهد و می‌گوید: در ابتدای دوره نخست کرونا که بحث قرنطینه وجود داشت، استقبال مردم از خرید کتاب بسیار خوب بود اما در موج دوم به خاطر نوسان‌های ارز و افزایش قیمت‌ها فروش کتاب بسیار کاهش یافته است.

ابراهیم بالا پروژه درباره وضعیت نشر در این دوران می‌افزاید: نشر کتاب‌ها همچنان انجام می‌شود و ماهانه بین ۱۰۰ الی ۲۰۰ عنوان کتاب جدید اضافه می‌شود.

وی درباره بیشترین عنوان کتاب‌های چاپ شده در این دوران نیز بیان می‌دارد: معمولاً کتاب‌هایی که مخاطب دارد تجدید چاپ می‌شود و این کتاب بیشتر در حوزه‌های ادبیات، فلسفه، روان‌شناسی و همچنین کتاب‌های قدیمی است.

مدیر فروشگاه شهر کتاب مشهد یادآور می‌شود: در شرایط بحران کاغذ و گرانی آن باید کتاب‌هایی تجدید چاپ شود که توجیه اقتصادی داشته باشد و در دوران کرونا همچنان نشر در حال انجام است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها