در حالی که حدود ۲ سال از بلوکه شدن پول مردم ایران توسط کره‌ای‌ها به بهانه تحریم‌های آمریکا می‌گذرد و بانک‌های کره جنوبی با نگاه فرصت طلبانه، اموال ایران را به بهانه تحریم بلوکه و از آن استفاده می‌کنند، وزارت امور خارجه این کشور مدعی شده که برای گسترش معاملات بشردوستانه به ویژه دارو با تهران وارد گفت‌وگو می‌شود. اتفاقی که نشان می‌دهد سئول به دنبال وقت کشی و پرداخت قطره چکانی طلب کشورمان است.

شامورتی بازی کره‌ای‌ها برای ندادن پول ایران

قدس آنلاین: این روزها فشار انتقادها و نارضایتی افکار عمومی و مقامات دولت ایران بر دولت کره سبب شده تا سئول دوباره تاکتیک مذاکره را بکار گرفته و علم تجارت کالاهای بشردوستانه را به دست گیرد تا بلکه قدری اوضاع را آرام کند.

در حالی که حدود ۲ سال از بلوکه شدن پول مردم ایران توسط کره‌ای‌ها به بهانه تحریم های آمریکا می‌گذرد و بانک‌های کره کاملا با نگاه فرصت طلبانه و سوء‌استفاده گرانه اموال ایران را بلوکه و از ان استفاده می‌کنند، وزارت امور خارجه کره جنوبی مدعی شده که با تهران برای گسترش معاملات بشردوستانه به ویژه دارو وارد گفت‌وگو میس‌شود. اتفاقی که نشان می‌دهد سئول به دنبال وقت کشی و پرداخت قطره چکانی طلب کشورمان است.

این در حالیست که در هفته‌های اخیر نه تنها مقامات و دیپلمات‌های کشورمان حرفی از مذاکره با مقامات کره و تایید این خبر نزده‌اند که برعکس به شدت و در همه تریبون‌ها از بهانه تراشی کره‌ای‌ها و خودداری آنها از پرداخت پول ملت ایران در همراهی با تحریم‌های آمریکا انتقاد و گله کرده‌اند. حتی لحن و واژگان این انتقادها نیز در روزهای اخیر تندتر و همراه با اتمام حجت و خط نشان کشی هم بوده است.

شاید هم به همین علت باشد که کره‌ای‌ها قدری به تکاپو افتاده و تلاش می‌کنند تا با اینگونه اخبار و دیدارها قدری از فضای منفی که در افکار عمومی ایرانی‌ها علیه‌شان ایجاد شده و البته نارضایتی و عصبانیت دولت ایران بکاهند.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داده است که سئول قرار است درباره گسترش تجارت کالاهای بشردوستانه مانند دارو، از امروز مذاکرات و دیدارهایی را مقاماتی در ایران آغاز کند.

وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرده است که مذاکرات بر تطابق نیازهای ایران در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی با موارد قابل ارائه از سوی کره جنوبی معطوف خواهد بود.

بر اساس این گزارش در این مذاکره "لی سونگ هو" معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی در امور اقتصادی از طرف کره و محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو و مقامات بانک مرکزی نیز از طرف ایران حضور خواهند داشت.

رجوع کره‌ای ها به تاکتیک مذاکره و تجارت دارو و کالاهای بشردوستانه در حالیست که طی دو سال گذشته بارها مقامات ایران پیشنهادها و راهکارهای مختلفی را برای انتقال این پول یا تجارت با کره در ازای آن پیشنهاد داده‌اند که با بهانه تراشی و عدم استقبال کره‌ای‌ها روبرو شده.

جالب‌تر آنکه به گفته رضا زبیب مدیرکل آسیای شرقی وزارت امور خارجه کشورمان خود کره‌ای‌ها هم آذرماه سال گذشته فرستاده ویژه‌ای را به تهران اعزام کرده و چهار راه حل را برای دادن بدهی‌شان پیشنهاد کردند که هر چهار مورد نیز مورد موافقت تهران قرار گرفت اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد.

این چهار پیشنهاد به گفته این مقام ارشد وزارت امور خارجه کشورمان عبارت بودند از ۱- این پول برای تجارت اقلام بشردوستانه استفاده شود. ۲- بخشی از این پول به کانال مالی سوئیس انتقال یابد. ۳- بخشی از این پول جابجا شده و برای تجارت بشردوستانه مورد استفاده قرار گیرد و بالاخره ۴- میان کره و ایران نیز کانالی مشابه کانال مالی سوئیس ایجاد شود.

وقت کشی سئول در وقت اضافه

شاید کره‌ای‌ها انتظار نداشتند که ایران با این پیشنهادها و محدود شدن طلب عظیم ۸ میلیارد دلاری خود به تجارت دارو و اقلام بشردوستانه موافقت کنند. از اینرو باز هم ظاهرا همین روش‌ها را نیز به بهانه لزوم گرفتن مجوز از آمریکا اجرایی نکردند.

حالا اما پس از آنکه انتقادها در فضای رسانه‌ای و افکار عمومی ایران به راهزنی کره‌ای‌ها بالا گرفته و بازتاب گسترده‌ای یافته است، سئول اعلام کرده بار دیگر نماینده خود را برای مذاکره در مورد تجارت اقلام بشردوستانه به تهران می‌فرسد. اقدامی که در این شرایط بیشتر به نوعی شامورتی بازی برای فرونشاندن جو سنگین ایجاد شده و کشتن زمان شباهت دارد.

 چون به نظر نمی‌رسد انجام معامله بشردوستانه و فروش دارو به ایران که در حال حاضر یکی از اقلام مورد نیاز کشور در شرایط همه‌گیری کرونا است و البته مشمول هیچ تحریم و محدودیتی هم نیست، نیاز به رایزنی و مذاکره پیچیده‌ای داشته باشد بلکه بیشتر نیازمند عزم طرف مقابل است.

بویژه آنکه کره‌ای‌ها پیشتر هم این معامله را البته در مقیاس بسیار کوچک نسبت به طلب ۸ میلیارد دلاری ایران انجام داده‌اند.

اوایل خرداد ماه بود که یک محموله دارو به ارزش ۵۰۰ هزار دلار از سوی کره به تهران ارسال شد و وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که ماه بعد هم محموله دیگری از دارو و تجهیزات پزشکی به ارزش ۲ میلیون دلار، به ایران ارسال خواهد کرد که البته دیگر خبری از آن نشد.

ارسال محموله ۲ میلیون دلاری کره جنوبی به ایران + عکس | بهداشت نیوز

کوچکی این رقم را در مقابل پول مصادره شده ایران را زمانی بهتر می‌توان درک کرد که بدانیم این عدد معادل یک شانزده هزارم یا ۰/۰۰۰۰۶۲۵  طلب ۸ میلیارد دلاری ایران است. به همین دلیل هم سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در همان زمان در واکنش به تبلیغات زیاد کره‌ای‌ها در مورد این محموله با طعنه آنرا اقدامی کوچک اما در هر حال مثبت خواند و تاکید کرد بهانه مقامات سئول در مورد ندادن پول ملت ایران قابل قبول نیست.

مقامات کره البته چهار ماه پیش از راه‌اندازی تجارت بشردوستانه و ابلاغ آن برای بانک‌ها و بخش خصوصی کره خبرداده و گفته بودند که مجوزهایی خاص از امریکا برای این تجارت با رعایت چارچوب‌های نظارتی دریافت کرده‌اند که به نظر می‌رسد یک محموله ۴۵۰۰ هزار دلاری دارو در همین چارچوب و برای وانمود کردن به اینکه کره همکاری لازم را دارد انجام شد و دیگر هیچ.

رضایی: رفتار کره قابل پذیرش نیست

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به این رویداد و اعزام نماینده کره برای مذاکره در مورد مبادله کالاهای بشردوستانه پس از ۲ سال تصرف پول ایران، تاکید کرد رفتار سئول در این زمینه  اصلا قابل پذیرش نیست.

دکتر رضایی منتخب دشتستان درمجلس:مجلس دهم انقلابی نبود/در مقابل ...

ابراهیم رضایی در گفت‌وگو با قدس آنلاین اظهار داشت: کره‌ای‌ها نشان دادند که مستعمره و نوچه آمریکا هستند و اختیاری از خودشان ندارد و در گذشته هم رفتار مشابهی را در زمینه تحریم‌ها نشان داده بودند اما متاسفانه در داخل دولت پس از برجام به این موضوع توجهی نکرد و بخش بزرگی از بازار ایران را در اختیار کره قرار داد که نتیجه آن مشکلات امروز، رفتار ناجوانمردانه کره‌ای‌ها و دستبرد آنها به اموال مردم ایران است.

وی افزود: علی رغم اینکه کره تابع تصمیمات آمریکا است دلیل نمی‌شود ما زیر بار تصمیمات بی حساب و نادرست و غیر حقوقی آنها و روشی که برای پرداخت تنها بخشی از پول ایران ارائه می‌دهند برویم.

رضایی با بیان اینکه دولت کره پس از دو سال کارشکنی باز هم به دنبال وقت کشی و شانه خالی کردن از مسئولیت و اجرای نمایشی برای آرام کردن افکار عمومی مردم ایران است، اظهار داشت: این مشکل کره‌ای‌ها است که از آمریکا می‌ترسند، لذا  دستگاه سیاست خارجی ما باید محکم و جدی در مقابل وقت کشی و بهانه تراشی آنها بایستند.

نماینده مردم دشتستان با تاکید بر اینکه کره در جایگاه و در سطحی نیست که تعیین کند بدهی‌اش را چگونه بپردازد گفت: سئول موظف است پول ایران را هر طور که دولت ایرام مطالبه کند بپردازد و جمهوری اسلامی ایران اگر هم تا کنون مسامحه و خویشتن‌داری کرده ه این معنا نیست که ابزارهای لازم را برای فشار بر کره و تغییر رفتار این کشور ندارد.

کالاهای کره‌ای را تحریم می‌کنیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: اگر این رویه کارشکنی و وقت کشی کره ادامه پیدا کند، آن‌وقت ما در مجلس پیش قدیم می‌شویم و متناسب رفتار آنها تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد که با آن کالاهای کره‌ای یکی از آنها است.

وی خاطرنشان کرد: ما نه فقط در داخل می‌توانیم واردات و مصرف کالاهای کره‌ای را تحریم و در مورد روابط اقتصادی و سیاسی در آینده با این کشور تجدید نظر کنیم که قادریم از نفوذ جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام به ویژه کشورهای محور مقاومت نیز برای فشار بر کرده هم استفاده می کنیم. البته مسیرهای دیگری هم هست.

رضایی با بیان اینکه وقتی کره معاون وزیرش را  برای حل موضوع به تهران بفرستد نشان دهند اینست که اهتمام و اراده جدی برای دادن پول ایران ندارند و نباید به این دیدار امیدوار بود گفت: در سال ۹۵و پس از زمانی که برجام در حال امضا بود خانم پارک گئون های رئیس جمهور وقت کره به ایران آمد تا بتواند سهمی از بازار ایران بگیرد و به دیدار رهبری هم رفت ولی حالا که آمریکا از برجام خارج شده و ایران را تحریم کرده آنها هم دو سال است کارشکنی و دهن کجی می‌کنند و یک معاون را برای مذاکره به تهران فرستاده‌اند اما بدانند این رفتارشان از دید ما پنهان نمی‌ماند.

برچسب‌ها