معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: هم اکنون روی خط ۱۳۲ کیلو ولت و ۲۰ کیلو ولت استان خراسان رضوی برق به افغانستان صادر می‌شود و سقف صادرات برق به آن کشور ۱۲۰ مگاوات است اما به طور میانگین از این استان ۸۰ مگاوات برق به افغانستان صادر می‌شود.

۸۰ مگاوات برق از خراسان رضوی به افغانستان صادر می شود

به گزارش قدس آنلاین، مهدی علومی در نشست شورای مشورتی روابط اقتصادی خراسان رضوی در محل استانداری  افزود: پارسال ۶۸۵ میلیون کیلووات ساعت برق به افغانستان صادر شد.

وی اضافه کرد: از سال گذشته پیگیری برای افزایش ظرفیت صادرات برق به افغانستان آغاز و مجوزهایی برای ایجاد خط انتقال و پست برق در داخل ایران و داخل افغانستان گرفته شد که شامل ۲ پست ۴۰۰ کیلوولت در ایران و یک خط انتقال بود.

علومی گفت: با اینکه مجوزهای لازم از شرکت توانیر و شورای اقتصاد برای احداث پست و خط انتقال به منظور افزایش صادرات برق به افغانستان گرفته شده است اما با وجود پیگیریهای متعدد هنوز موفق به گرفتن ارتباط با شرکت "برشنا" در افغانستان نشدیم تا بتوان میزان برق صادراتی به آن کشور را تعیین کرد.

این مسوول در شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در صورتی که خط انتقال و نیروگاه داخل کشور افغانستان توسط بخش خصوصی ساخته و این امکان فراهم شود که نیروگاه‌های بخش خصوصی مستقیما با دولت افغانستان ارتباط برقرار کرده و به صورت مستقیم برق را به افغانستان ترانزیت کنند می‌توان احداث پست و خط انتقال را در داخل ایران به سرعت انجام داد و افزایش صادرات برق به افغانستان را محقق کرد.

علومی درباره ترکمنستان نیز گفت: یک خط انتقال ۲۳۰ کیلوولت از ترکمنستان به ایران وجود دارد که نزدیک به سه سال قطع بود اما از دو ماه قبل برقدار شده است، یک خط انتقال ۴۰۰ کیلوولت نیز از سال ۱۳۸۴ از مشهد به سمت سرخس ایجاد شده که از طریق آن می‌توان برق ورودی از ترکمنستان را به مشهد منتقل کرد، احداث یک خط انتقال دیگر از سرخس به خواف در دستور کار بود که چون طرف ترکمنستانی در کامل کردن خط انتقال خود به طول ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر همکاری نکرد احداث این خط مسکوت ماند.

سرخس بهترین مکان برای تولید برق خورشیدی

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس نیز در این نشست گفت: سرخس بهترین مکان برای تولید برق خورشیدی به سبب برخورداری از شرایط ویژه آب و هوایی است و در صورت ارایه برنامه مدون به سرمایه‌گذاران می‌توان تولید برق خورشیدی را در این منطقه توسعه داد.

احمد صادقی گلمکانی افزود: تاکنون حداقل بیش از ۲۰ سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در خصوص نصب پنلهای خورشیدی در سرخس اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی اظهار داشت: یک نیروگاه برق در سرخس نصب است که در تابستان ۷۵ مگاوات برق تولید می‌کند اما یک پست ۴۰۰ کیلوولت برای خط انتقال مشهد به سرخس نیز در آن منطقه استقرار یافته که ظرفیت اسمی آن ۵۰۰ مگاوات است و می‌توان مازاد برق را صادر کرد.

صادرات نفت گاز به افغانستان

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پارسال ۱۵۰ میلیون لیتر نفت گاز از مشهد و استانهای دیگر به افغانستان صادر شد که امسال با هدف تسریع در انتقال سوخت به افغانستان، فرآورده‌های نفتی از بندرعباس و پالایشگاه‌ها از طریق خطوط ریلی به افغانستان صادر می‌شود.

علی  اصغر اصغری افزود: با پیگیری استانداری خراسان رضوی، وزیر نفت نامه‌ای به وزیر کشور مبنی بر تسریع در احداث خط انتقال فرآورده‌های نفتی به کشور افغانستان و گرفتن موافقت طرف افغانستانی در این خصوص نوشت تا بتوان از طریق ایجاد مخازن در افغانستان و حذف تردد کامیونی، صادرات گسترده‌ای از فرآورده‌های نفتی به هرات داشت.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد نیز در این نشست گزارشی از وضعیت نمایشگاه‌های خارجی که با محوریت خراسان رضوی در مشهد و خارج از آن برگزار شده است ارایه کرد.

سعید صیفی برگزاری نمایشگاه مجازی و وبینارهای تخصصی با مشارکت بخش خصوصی را از برنامه‌های امسال این شرکت با توجه به محدودیتهای ناشی از شیوع کرونا برشمرد.

محمدحسین روشنک، رییس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: باید تعریف جدیدی از نقش دولتی‌ها، خصولتی‌ها و بخش خصوصی انجام و جایگاه آنها در اقتصاد مشخص شود و نقش هر کدام در برنامه ریزی برای برپایی نمایشگاه‌ها یا اعزام هیات‌ها و پذیرش آنها تبیین گردد.

گشایش مرزها

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق کشور نیز در این نشست گفت: هرچند شیوع کرونا باعث بسته شدن مرز ایران و ترکمنستان شد اما در پی نشستها و ملاقاتهای مکرر با مقامات ترکمنستان روز به روز شاهد گشایش‌ بیشتر مرزها، افتتاح پل جدید در مرز سرخس، برقراری صادرات ریلی کالا و از سرگیری واردات برق از ترکمنستان به خراسان رضوی هستیم.

محمد بهشتی منفرد افزود: مذاکرات متعدد با سفیر ترکمنستان در تهران و سرکنسول ترکمنستان در مشهد، مذاکرات وزیر راه و شهرسازی با وزیر راه ترکمنستان در قالب کمیسیون مشترک اقتصادی، برگزاری نشست سه جانبه مجازی بین وزیران راه کشورهای ایران و ترکمنستان و ازبکستان، نشست مجازی مدیران راه آهن کشورهای ایران و ترکمنستان و ازبکستان، نشست مجازی وزیران راه کشورهای افغانستان و ایران و ازبکستان با محوریت مشهد برگزار شد.

وی ادامه داد: به محض اینکه شیوع بیماری کووید ۱۹ متوقف شود، در همه زمینه‌های اقتصادی با رشد قابل توجهی مواجه خواهیم شد و باید از هم اکنون آمادگی لازم را برای مواجهه با این شرایط به دست آوریم.

وی دعوت از مسوولان بازرگانی اتحادیه اوراسیا برای سفر به خراسان رضوی، معرفی نماینده خصوصی برای بازاریابی محصولات مازاد کشاورزی به روسیه، معرفی شرکتهای علاقه مند به فعالیت در کشور روسیه، پیگیری برای انجام کشت فراسرزمینی در فدراسیون روسیه، مکاتبه برای برگزاری میز همکاریهای مشترک خراسان رضوی با بخشهای دیگر قرقیزستان را از مواردی برشمرد که توسط نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق پیگیری شده است.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق گفت: تلاش برای انتخاب رایزن اقتصادی در کشورهای همسایه خراسان رضوی از بین کارشناسان این استان، کمبود سیمان در ازبکستان و لغو محدودیت صادرات سیمان از ایران توسط ازبکستان، برگزاری نمایشگاه کالایی خراسان رضوی در نیمه دوم امسال در ترکمنستان از رخدادهای جدید در عرصه بین‌المللی و توسعه روابط خارجی است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها