ایلام- استان ایلام دارای چهار درصد ذخایر نفت و ۱۱ درصد ذخایر گاز کشور است و به دلیل برخورداری از پالایشگاه گاز به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه گاز غرب ایران، بخش مهمی از گاز استان‌های کشور را تأمین می‌کند اما ازنظر شاخص‌های کلان و اقتصادی از دیگر مناطق عقب‌تر است.

ایلام غنی از ثروت محروم از توسعه؛سهم مردم از میادین نفت و گاز چیست؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان ایلام باوجود برخورداری از ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق و برخورداری از منابع نفت و گاز یک از استان‌های دارای قابلیت‌های توسعه است که بنا بر گفته مدیران آن این ظرفیت‌ها نتوانسته به شکوفایی و تولید ثروت در آن منجر شود و این سؤالی است که دلیل آن در ذهن بسیاری از مردم بدون پاسخ مانده است!

پرسش‌های مردم

بسیاری از مردم ایلام که سال‌ها در زیر سایه جنگ و حملات رژیم بعثی جان و مال خود را در طبق اخلاص گذاشتند حال خواهان جبران سختی‌های گذشته بوده و انتظار دارند که رنج‌های آن‌ها برای حفظ این خاک حال به توسعه، اشتغال و رفاه برای فرزندانشان ختم شود.

بسیاری از شهروندان ایلامی عنوان می‌کنند وجود ۱۴ هزار جوان بیکار برای استانی که بر روی میدان‌های گازی و نفتی خوابیده زیبنده نیست و لذا باید با آموزش جوانان و به‌کارگیری آن‌ها در این میدان‌های اقتصادی در تقویت اقتصاد جنگ‌زده استان اقدام کرد.

آن‌ها مدعی هستند اختصاص بودجه از طریق سرمایه‌گذاری‌های بخش نفت و گاز و به‌کارگیری جوانان بومی بخش مهمی از مشکلات استان را حل کند.

بسیاری از شهروندان ایلامی در این راستا خواستار پاسخ به این سؤال هستند که نقش میدان‌های نفتی و گازی برای توسعه این استان در چیست؟

سایه جنگ

استاندار ایلام در پاسخ به اینکه چرا این استان در ردیف مناطق کمتر توسعه‌یافته و محروم کشور قرار داشته و سهم مردم آن از این منابع نفتی و گازی چیست دلایلی دارد.

قاسم سلیمانی دشتکی در همین رابطه عنوان می‌کند: استان ایلام باوجود بهره‌مندی از مزیت‌های بالقوه نسبی در بخش‌های مختلف نفت و گاز، آب‌وخاک و گردشگری اما متأسفانه در ردیف مناطق کمتر توسعه‌یافته و محروم کشور قرار دارد.

وی ابراز می‌کند: درست در دهه ۶۰ تا سال‌های میانی دهه ۷۰ که برنامه توسعه با شتابی تند در مناطق مختلف کشور پیگیری می‌شد اما ایلام به‌عنوان جبهه میانی دفاع مقدس هشت سال در جنگ تحمیلی و قریب همین نیز مدت نیز در حال بازسازی خرابی‌های جنگ بود.

وی یادآورمی‌شود: خرابی‌هایی که دامن آن از شهرها و روستاهای اشغال‌شده مهران و دهلران شروع می‌شد و تا دیگر مناطق شهری استان که در جریان ۳۶۰ موردحمله سنگین بمب‌افکن‌های دشمن بعثی کامل از بین رفته بود گسترش می‌یافت.

وی عنوان می‌کند: حاصل جنگ تحمیلی و دوران بازسازی بعد از جنگ برای ایلام ۱۵ سال عقب ماندن از قافله توسعه استان‌های مختلف کشور بود.

سهم ایلام از نفت و گاز

استاندار ایلام حالا با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوب در حوزه نفت و پتروشیمی اظهار می‌کند: در چند سال گذشته پروژه‌های مهمی در حوزه نفت و گاز در استان اجرایی شده است.

وی می‌افزاید: پروژه‌های مهمی مثل فاز دوم پتروشیمی ایلام، فاز دوم پالایشگاه گاز، پتروشیمی دهلران، لرزه‌نگاری و اکتشاف نفت و گاز در شهرستان‌های ایوان، چرداول، آبدانان، ان جی ال دهلران، شروع بکار pp پتروشیمی ایلام، آماده‌شده فاز اجرایی پتروشیمی‌های مهران، دره شهر و هلیلان، آماده شدن پروژه شیرین سازی و الفین پتروشیمی ایلام در دست اجرایی شدن است که ازنظر اقتصادی قابل‌توجه است.

قاسم سلیمانی دشتکی در خصوص سهم و منافع استان ایلام از این سرمایه‌گذاری‌ها اظهار می‌کند: ۷۰۰ میلیون دلار در شورای عالی اقتصاد برای اجرای پروژه‌های نفت و گاز در استان در مصوب شده و از این میزان چهار درصد صرف توسعه استان می‌شود.

وی می‌گوید: برنامه و اولویت اول مسئولان استان رایزنی برای سرمایه‌گذاری در حوزه پایین‌دستی پتروشیمی ایلام با ایجاد یک شهرک تخصصی است.

استاندار ایلام  تأکید می‌کند: اشتغال‌زایی بالا و پایدار، جلوگیری از خام‌فروشی با توسعه صنایع پایین‌دستی، بالا بودن نرخ بازگشت سرمایه، جلوگیری از خروج ارز از کشور، به‌کارگیری متخصصان بومی و توسعه منطقه از اهداف مهم احداث شهرک تخصصی صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در ایلام است.

ایلام خارج از محدوده مدیریت نفت و گاز

در همین حال نماینده مردم ایلام در مجلس اظهار می‌کند: ۹۵ درصد نفت و گاز غرب ایران در استان ایلام تولید می‌شود ولی متأسفانه مدیریت نفت و گاز غرب در استان ایلام نیست و در یک استان دیگر واقع است.

سارا فلاحی بیان می‌کند: احقاق حق سهم نفت و گاز غرب برای توسعه استان  مطالبه اصلی مردم استان از وزارت نفت است.

وی با اشاره به اینکه به‌رغم ظرفیت‌های فروان نفت و گاز هنوز استان از بسیاری از امکانات محروم است، افزود: باید به نسبت درآمدهای نفتی، بودجه خاصی نیز در استان برای اجرای طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری شود.

فلاحی عنوان می‌کند: هم‌اکنون نیز درصد قابل‌توجهی از شاغلان در پروژه‌های نفت و گاز استان غیربومی  هستند، باید با آموزش رشته‌های مختلف نفت و گاز، درصد شاغلان جوانان بومی استان در این پروژه‌ها بیشتر شود.

برچسب‌ها