پیش از برگزاری کنکور امسال، یک رقابت و کشمکش جدی دیگر برای برگزاری و یا عدم‌برگزاری این آزمون در جریان است. عده‌ای ویروس کرونا و تبعات ناشی از اجتماع گروه زیادی از داوطلبان را دلیلی برای موکول کردن آن به وقتی دیگر می‌دانند و در مقابل گروهی همچون مسئولان سازمان سنجش و وزارت علوم تأکید بسیاری بر اجرای آن در زمان مقرر دارند.

آزمون چهارگزینهای در دوراهی

قدس آنلاین: پیش از برگزاری کنکور امسال، یک رقابت و کشمکش جدی دیگر برای برگزاری و یا عدم‌برگزاری این آزمون در جریان است. عده‌ای ویروس کرونا و تبعات ناشی از اجتماع گروه زیادی از داوطلبان را دلیلی برای موکول کردن آن به وقتی دیگر می‌دانند و در مقابل گروهی همچون مسئولان سازمان سنجش و وزارت علوم تأکید بسیاری بر اجرای آن در زمان مقرر دارند.

قرار است ستاد ملی مبارزه با کرونا پس از بررسی دلایل دو طرف، حرف آخر را در همین چند روز باقیمانده بزند.

اگر آزمون‌ها برگزار نشود

دکتر مجتبی شریعتی‌نیاسر، معاون سابق آموزشی وزارت علوم، به قدس می‌گوید: برگزاری کنکور در موعد مقرر برای دانش‌آموزانی که محدودیت زمانی بابت خدمت سربازی دارند اهمیت دارد، چون اگر زمان را از دست بدهند، متضرر می‌شوند.

وی می‌گوید: تجربه در داخل و خارج کشور نشان داده حفظ  سلامت حاضران در کنکور قابل تأمین است، اگر بر روند اجرای آن مدیریت درستی شود.

شریعتی‌نیاسر، فشار روحی به دانش‌آموزان، دانشجویان و خانواده‌ها را یکی از پیامدهای منفی تعویق زمان برگزاری کنکور می‌خواند و می‌گوید: وقتی برای سومین بار موضوع تغییر زمان کنکور مطرح شده است بعضی از افراد از شرکت در کنکور پشیمان شدند و تصمیم گرفتند یا وارد بازار کار شوند یا برای ادامه تحصیل به  دانشگاه‌های خارج از کشور بروند.

وی به هم خوردن برنامه‌ریزی‌های نظام دانشگاهی را یکی‌دیگر از تبعات منفی برگزار نشدن آزمون‌های سراسری می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر اگر یک سال طبق روال آزمون برگزار نشود و دانشگاه‌ها دانشجو پذیرش نکنند نه‌تنها برخی از دانشگاه‌ها از لحاظ مالی دچار مشکلاتی می‌شوند بلکه ظرفیت دانشگاه‌ها متأثر از این قضیه می‌شود و در این صورت جامعه علمی  و نسل جوان ما متضرر می‌شوند.

شریعتی‌نیاسر با تأکید بر اینکه نباید بی‌تدبیری خود را به حساب ویروس کرونا بگذاریم، تصریح می‌کند: بالاخره نظام مدیریتی  کشور باید برنامه‌ریزی‌های جاری را متناسب با شرایط جامعه تدوین، اجرا و مدیریت کند، چون نمی‌شود اگر زلزله‌ای رخ داد و یا یک بحرانی مثل کرونا پیش آمد، کل برنامه‌های کشور تحت‌تأثیر قرار بگیرد، به طوری که اصلاً اجرا نشود. ما باید شیوه‌های اجرای برنامه‌ها را اصلاح کنیم.

نمی‌شود به بچه‌ها گفت بی‌خیال یک سال عمرتان شوید چون ما نمی‌توانیم هماهنگی کنیم و اصول بهداشتی را رعایت نماییم.

معاون سابق آموزشی وزارت علوم تصریح می‌کند: به عنوان کسی که سال‌ها در حوزه آموزشی تجربه دارد، معتقدم کنکور به خوبی قابل برگزاری است اما باید شرایط آن را به خاطر محدودیت‌های کرونایی فراهم کنیم که قطعاً دستگاه‌های مجری تدابیر لازم برای این منظور را پیش‌بینی کرده‌اند.

هیچ کدام از آزمون‌ها به تعویق نمی‌افتند

حسین قنبری، مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه امکان تعویق و یا حتی حذف آزمون‌های پیش‌رو به هیچ عنوان وجود ندارد، به ایسنا می‌گوید: ما نمی‌توانیم آموزش پزشکی را تعطیل کنیم. دانشجویان سال اول دوره دستیاری باید برای ترم آینده وارد چرخه درمانی کشور شوند و با تعویق برگزاری آزمون‌ها از جمله آزمون دستیاری، نیاز کشور به سیستم درمانی با اخلال مواجه می‌شود و دانشجویان دوره دستیاری  نیز باید بتوانند از ابتدای ترم وارد بیمارستان‌های کشور شوند و ما نیازمند خدمات ارائه شده از سوی این دانشجویان در شرایط فعلی شیوع کرونا هستیم.

«تعویق» یا «برگزاری کنکور در فضای باز»

از سوی دیگر اما مخالفان بر خواسته‌شان مبنی بر تعویق برگزاری آزمون‌های سال ۹۹  اصرار دارند. مینو محرز، عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا از جمله این افراد است که می‌گوید:  در شرایط فعلی هیچ‌گونه تجمعی توصیه نمی‌شود. کنکور حدود دو ساعت زمان می‌برد و افراد در محیطی بسته باید بنشینند  و این در حالی است که اعلام می‌شود در محیط‌های بسته حتی با استفاده از ماسک امکان سرایت بیماری وجود دارد؛ بنابراین درخواستم این است که این آزمون یک ماه دیگر به عقب انداخته شود یا با رعایت فاصله فیزیکی در محیط باز برگزار شود.

کنکور برگزار نشود، مشکل خاصی پیش نمی‌آید

احمد حسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس می‌گوید: اگر کنکور سراسری سال ۹۹  برگزار نشود مشکل خاصی پیش نمی‌آید. در واقع اگر قرار است با آزمون سراسری جان دانش‌آموزان به خطر بیفتد، برگزاری آن اصلاً ضرورتی پیدا نمی‌کند.

تعویق آزمون سراسری به سود مافیای‌ کنکور است

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نگاه دیگری به موضوع دارد و معتقد است: تعویق کنکور به بهانه سلامت دانشجویان در عمل نشدنی است و حتی آن را به سود مافیای کنکور و به ضرر متقاضیان می‌داند.

وی در این باره در صفحه شخصی خود در توییتر می‌نویسد: «دختر بنده هم امسال مثل باقی فرزندان عزیز جامعه کنکور دارد. همین مدت کم تعویق‌افتاده هم برای او و خانواده به شدت پر استرس و فشار بوده است. این کار در عمل نشدنی است. تعویق کنکور به دلیل تجمیع متقاضی و افزایش سرسام‌آور تقاضا، به شدت به سود مافیای کنکور و به ضرر متقاضیان است و سرانجام حمایت اکانت‌های فیک و تازه‌تأسیس، نشان از وجود برنامه‌ریزی و سازماندهی پشت مطالبه تعویق کنکور است».

برچسب‌ها