نهم مرداد ماه، روز ملی اهدای خون و سالروز تأسیس انتقال خون ایران، فرصتی است تا ضمن قدردانی از اهداکنندگان خون و زندگی به بیماران نیازمند، به‌ تمامی کارکنان پرتلاش سازمان انتقال خون به ‌ویژه در خطه پهناور خراسان و مشهدالرضا(ع) خسته نباشید گفته و زحمات بی‌دریغ این عزیزان را ارج نهیم.

مهدی کاهانی مقدم

نهم مرداد ماه، روز ملی اهدای خون و سالروز تأسیس انتقال خون ایران، فرصتی است تا ضمن قدردانی از اهداکنندگان خون و زندگی به بیماران نیازمند، به‌ تمامی کارکنان پرتلاش سازمان انتقال خون به ‌ویژه در خطه پهناور خراسان و مشهدالرضا(ع) خسته نباشید گفته و زحمات بی‌دریغ این عزیزان را ارج نهیم.

یادآوری این نکته نیز ضروری است که امسال و به ‌ویژه در روزهای اخیر با اوج‌گیری بیماری کرونا در بیشتر شهرهای خراسان رضوی که گفته می‌شود به لحاظ همه‌گیری بیماری کرونا، وضعیت حادتری نسبت به سایر مناطق کشور دارد نیاز به مشارکت افراد نوعدوست و نیکوکار در اهدای خون، بیشتر از هر زمانی احساس می‌شود و این در حالی است که بر اساس اطلاعات و اخبار رسمی ذخایر خونی این استان وضعیت خوبی ندارد.

به‌ تازگی مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی از کاهش ۳۷ درصدی ذخایر خونی در این استان با وجود افزایش نیاز مراکز درمانی به خون و اعلام وضعیت هشدار در این زمینه خبر داد و تأکید کرد که ادامه این روند در روزهای آینده پاسخگویی به بیماران نیازمند و مراکز درمانی را با چالش مواجه خواهد کرد.

حالا در این روزهایی که بیماری کرونا دوباره اوج ‌گرفته، به‌ طور قطع نیاز به منابع خونی هم افزایش یافته است. زندگی بسیاری از بیماران کرونایی وابسته به پلاسمای خون بهبودیافتگان است و برخی دیگر از بیماران نیز در انتظار دریافت خون و فراورده‌های خونی برای تداوم زندگی عادی خود هستند.

در حالی ‌که نبود جایگزین مناسب برای خون، محدود بودن مدت ‌زمان نگهداری و همچنین نیاز همیشگی به خون و فراورده‌های آن سبب شده تا اهدای خون در سلامت افراد جامعه از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد. خوب است بدانیم که تمام مراحل اهدای خون (پذیرش، معاینه پزشکی، خون‌گیری، استراحت و پذیرایی) نزدیک به ۴۵ دقیقه زمان می‌برد و تصور اینکه صرف چند دقیقه وقت و اهدای اندکی از خون، می‌تواند جان چند نفر را نجات دهد، آن صرف وقت با وجود تمام گرفتاری‌های روزانه، به احساس خوب کمک به همنوع حقیقتاً می‌ارزد.

در همین حال، اهدای خون موجب کاهش احتمال سکته‌های قلبی و مغزی و تعدیل غلظت خون در شخص اهداکننده می‌شود و فرصتی به وجود می‌آورد تا مورد بررسی‌های پزشکی قرار گرفته و از خدمات مشاوره‌ای و اطلاعات مرتبط با سلامتی بهره‌مند شود.

در شرایط خاص این روزهای کرونایی هم آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد، تأثیر حیات‌بخش پلاسمای خون بیماران بهبود یافته کرونایی است که می‌تواند به دیگر بیماران زندگی دوباره ببخشد و هر چند از ابتدای شروع طرح پلاسمادرمانی در مشهد (فروردین‌ماه امسال) تاکنون ۱۸۴ نفر از بهبودیافتگان برای اهدای خون و پلاسما مراجعه کرده‌اند اما به‌ طور قطع نیاز به مشارکت بیشتر این افراد احساس می‌شود تا کادر درمان بتوانند به بهبود افراد بیشتری از بیماران بستری در بیمارستان‌ها کمک کنند.

از سوی دیگر جبران کاهش ذخایر خونی استان، که زمانی در صدر فهرست تولیدکنندگان خون کشور قرار داشت، مشارکت فعال نسل جوان را می‌طلبد؛ چراکه جوانان سالم، پرشور و آگاه می‌توانند سال‌های متمادی اهدای مستمر خون داشته باشند و با وجود جمعیت بالای جوان کشور، امید داریم مشارکت شایسته این قشر را شاهد باشیم و این تنها انتظار ما نیست، انتظار بیماران و جوانان بیماری است که برای زنده ماندن، محتاج به خون سالم هستند.

مسئولان سازمان انتقال خون، شرایط عمومی اهدای خون را دارا بودن ۱۸ تا ۶۰ سال سن (اهداکنندگان مستمر تا ۶۵ سال)، رعایت تعداد نوبت‌های اهدای خون در سال (آقایان چهار نوبت و بانوان سه نوبت)، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم و داشتن سلامت عمومی جسمانی و روانی اعلام کرده‌اند که این یعنی درصد زیادی از مردم این خطه واجد شرایط اهدای خون هستند و ضروری است به‌ ویژه در شرایط کنونی برای نجات جان بیماران نیازمند آستین همت بالا بزنند.

برچسب‌ها