حجت الاسلام شریعتی تبار گفت: کسانی که قرار بود امسال به حج به بروند و به دلیل ویروس کرونا این توفیق از آنها شد، می‌توانند با یاد خدا، ارتباط گرفتن واقعی با اهل‌بیت(ع) وانفاق کردن بخشی از معنویت حج را جبران کنند.

با ذکر خدا، انفاق و ارتباط با اهل‌بیت(ع) می‌توانیم بخشی از معنویت حج را جبران کنیم

حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار کارشناس امور دینی در گفت‌وگو با خبرنگا قدس آنلاین با تاکید براینکه حج یکی ارکان مهم  اسلام است و نقش بزرگی در معنویت زایی و گسترش فرهنگ اسلامی دارد گفت: هرچند ثواب حج بسیار بالاست و در روایات تاکید شده است که جایگزینی ندارد، اما اگر کسانی هستند که قرار بود امسال به حج به بروند و به دلیل ویروس کرونا این توفیق از آنها شد، نگران ازدست رفتن معنویت حاصل از آن و حضور در خانه خدا و حرم شریف نبوی نباشند، چراکه زمینه‌های جبران و کسب آن وجود دارد.

حجت الاسلام شریعتی تبار افزود: در گذشته نیز مواقعی وجود داشته که بنابه دلایلی امکان برگزاری مراسم حج وجود نداشته و مشتاقان خانه خدا از آن محروم می‌شدند؛ مهمترین فلسفه حج همان ولایتمداری و مسئله امامت است. فرموده اند که کعبه آن سنگ نشانی است که ره گم نشود  حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست. در عین حالی که حج ترکیبی از اعمال و عبادات و ادعیه مختلفی است که به تبع آن معنویت زایی بالایی دارد، اکنون می‌توان این معنویت را با ذکر و یاد خدا که در شعایر حج هم بر آن تاکید شده جبران کرد. خداوند می‌فرماید: «فَإِذَا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفَاتٍ فَاذْکُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ ۖ وَاذْکُرُوهُ کَمَا هَدَاکُمْ وَإِنْ کُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّینَ» باکی نیست که در هنگام حجّ کسب معاش کرده و از فضل خدا روزی طلبید، پس آن گاه که از عرفات بازگشتید در مشعر ذکر خدا کنید و به یاد خدا باشید که شما را پس از آنکه به ضلالت (کفر) بودید به راه هدایت آورد.

کارشناس امور دینی ادامه داد: بنابراین، با یاد خداوند، با ارتباط گرفتن واقعی با اهل بیت علیهم السلام و اینکه آنها را حاضر و ناظر اعمال خود بدانیم می‌توانیم بخشی از این معنویت را جبران کنیم؛ همچنین در حج مسئله انفاق مال را داریم که آنجا قربانی می کنند و میان نیازمندان توزیع می شود که هم از این طریق و هم از راههای دیگر می‌توانیم انفاق به نیازمندان را انجام دهیم. هرچند قربانی کردن هم یکسری محدودیت ها و پروتکل های خاص خود را در این اوضاع کرونایی دارد که باید رعایت شود. همین دعای عرفه که بسیاری از افراد توفیق خواندن آن را پیدا کردند و مجموعه ادعیه دیگری که خواندن آن ثواب زیادی دارد و مایه قرب الهی است، می توانیم با استفاده از آنها بخشی از ثواب و معنویات حاصله از حج را کسب کنیم.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر مواسات، کمک مؤمنانه و کمک به همنوعان آسیب دیده از تبعات شیوع کرونا به تبیین مواسات پرداخت و تصریح کرد: مواسات یک نوع توجه به مشکلات دیگران و خود را در غم آنها شریک  و سهیم دانستن و اقدام کردن است؛ همه ما در اطرافمان افرادی را سرغ داریم که واقعاًنیازمند هستند و باید به آنها کمک شود. درواقع نباید خود را شریک غم دیگران دانستن در حد حرف باشد و آنگونه که غالبا از روی عادت و تعارف می گوئیم ما را شریک غم خود بدانید نباشد، بلکه این توجه با اقدام عملی همراه باشد. اتفاقا کسانی که قرار بود به حج بروند و توفیق آن حاصل نشد یکی از بهترین موارد مصرف هزینه آن همین مواسات و کمک مؤمنانه است.

حجت الاسلام شریعتی تبار توضیح داد: داستان معروفی داریم که کسی در مسیر رفتن به حج بود در راه  به فردی برخورد که به شدت نیازمند و در عسر و حرج بود؛ هزینه سفر خود را به آن نیازمند داد و از همین رو دیگر نتوانست به حج برود که خداوند ملکی را مآمور کرد تا به خاطر این کار شایسته، به جای او حج به جای آورند. عرض کردیم که یکی از ابعاد و فلسفه های حج همین کمک به نیازمندان است و قربانی کردن با هدف تحکیم همین فرهنگ انجام می شود.

کارشناس امور دینی ادامه داد: بنابراین مواسات به مفهوم این است که اولاًغمگسار دیگران باشیم و ثانیاًاین غمگساری با اقدام و عمل همراه  باشد؛ یعنی هر فردی به اندازه توان خود باری را از دوش هم نوع خود بردارد و یا مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند. این رزمایش مؤمنانه که در کشور انجام گرفته یک عملی است که هم اثر معنوی دارد به ویژه برای کسانی که قرار بود عازم حج باشند ولی نشد و هم اثر اقتصادی دارد و مشکلات بسیاری از نیازمندان را حل می کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها