۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 714320

یادداشت/

«دیپلماسی اقتصادی» راه نجات بازار کسب و کار

حمید حاج‌اسماعیلی/ فعال بازار کار و کارگری

شیوع ویروس کرونا، بازار کار و زندگی کارگران را بیش از گذشته تحت ناملایمات بیشتر اقتصادی قرار داد. عدم حمایت‌های لازم و بایسته دولت از بازار کار، بنگاه‌های تولیدی و کارگران، منجر به افزایش چالش‌های قبلی در بخش‌های عنوان شده گردید.

قدس آنلاین: شیوع ویروس کرونا، بازار کار و زندگی کارگران را بیش از گذشته تحت ناملایمات بیشتر اقتصادی قرار داد. عدم حمایت‌های لازم و بایسته دولت از بازار کار، بنگاه‌های تولیدی و کارگران، منجر به افزایش چالش‌های قبلی در بخش‌های عنوان شده گردید.

در  جریان شیوع ویروس کرونا شاهد حمایت‌های خاص  کشورهای توسعه‌یافته از بازار کسب و کار بودیم، در حالی که حمایت‌های ناچیزی که دولت از بنگاه‌های تولیدی و کارگران به عمل آورد، آن‌قدر کم، ناقص و نارسا بود که مشکلات را دوچندان افزایش داد.

بی‌تردید تا زمانی که به بازار کار به دید مصلحت، منافع ملی و بازار ملی که حافظ و تأمین‌کننده منافع حداکثری ماست نگاه نکنیم نمی‌توان امید چندانی به حل مشکلات اقتصادی کشور داشت. توسعه بازار کار باید در یک رویکرد، حس و نگاه ملی دنبال شود و دولت ابزارها و تمهیدات مورد نیاز بازار را با اعمال حمایت‌های لازم به عمل بیاورد. لازم است دولت تا مقطعی که از روند تولید حمایت کافی به عمل می‌آید، سرمایه‌گذاری‌های لازم را به منصه ظهور برساند تا مقطعی که این کمک‌ها منجر به تقویت بازار کار شوند.

قطعاً بازار کار ایران نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی است. بدون سرمایه‌گذاری توسعه بازار کار و بدون انتقال دانش و تکنولوژی، امکان توسعه بازار کار وجود ندارد. زمانی بازار کار توسعه می‌یابد که  آموزش و مهارت‌های لازم برای نیروی کار در  کنار امکان توسعه بازار در نظر گرفته شده باشد. از این رو سه جنبه اصلی سرمایه‌گذاری، انتقال دانش و تکنولوژی و آموزش نیروی کار، سه مؤلفه اساسی توسعه در بازار کار به شمار می‌روند که باید با سرعت، دقت و به شدت دنبال شوند. استفاده از  ظرفیت‌های درونی و بیرونی اقتصاد، ظرفیت‌های داخلی و منابع داخلی برای توسعه تولید و بازار کار بسیار حائز اهمیت است، ضمن اینکه روابط کار  در کشور باید ساماندهی شود و کاهش تنش در بازار و بازگشت آرامش به بازار کار، مسیر هدف‌گذاری توسعه در بازار کار را هموار می‌کند. ارتباط و تعامل با دنیا نیز موضوع مهمی در  بازار کار است، چرا که موجب باز شدن مسیر بهتری پیش‌روی اقتصاد می‌شود؛ بنابراین دولتمردان  برای تعامل بیشتر با دنیا در راستای درون‌نگری و برون‌زایی اقتصاد، راه‌های کاهش تنش را دنبال کنند تا با کمترین آسیب از عنادهای جدی دشمن که‌ روی زندگی و  معیشت مردم تأثیر گذاشته، عبور کنیم.

 رایزنی‌های دولت در بخش دیپلماسی اقتصادی بسیار مهم است. دولت با شناسایی بازارهای کشورهای همسایه ضمن کاهش تنش‌های سیاسی می‌تواند شرایط را برای  بهبود مسائل اقتصادی کشور فراهم کند. قطعاً به تبع کاهش تنش‌های سیاسی و تقویت دیپلماسی اقتصادی، وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور رو به بهبود می‌گذارد و یک بار دیگر شاهد بازگشت نشاط و امنیت اجتماعی و اقتصادی در کشور خواهیم بود. بدیهی است افزایش همگرایی بین مردم و دولت موجب شکوفایی و توسعه کشور می‌شود.

برچسب‌ها