مدیرکل ثبت و اسناد خراسان رضوی گفت: مجموع املاک و اراضی آموزش و پرورش در بردسکن ۲۰۸ مورد است که از این تعداد ۱۲۲ ملک دارای سند مالکیت بوده و ۸۶ ملک نیز شامل ۶۰ ملک روستایی و ۲۶ ملک شهری فاقد سند مالکیت است.

۱۲۲ ملک اداره آموزش و پرورش در بردسکن سند مالکیت دارد/ کاداستر؛ زیرساخت توسعه پایدار

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسن بهادر اظهار کرد: به منظور تسریع در اجرای کامل طرح کاداستر و تکالیف مقرر در اجرای ماده هشت قانون حدنگار مبنی بر لزوم بهره‌برداری از توان بخش‌های غیردولتی و وظایف محوله در تبصره ۳ ماده ۹ آیین‌نامه قانون مذکور، دستورالعمل برون سپاری تهیه نقشه عرصه املاک در ۷ بند و ۶ تبصره توسط ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک ابلاغ و پس از انجام تثبیت مسیر در تعدادی از استان‌های کشور با فراخوان در تمامی واحدهای ثبتی سراسر استان اجرایی شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی افزود: این طرح شامل اشخاص حقوقی و حقیقی واجد شرایط بوده و افراد دارای پروانه اشتغال در رشته نقشه‌برداری از مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضاییه یا کانون کارشناسان رسمی دادگستری یا نظام مهندسی ساختمان نیز مشمول می‌شوند و  در سال جاری در بودجه  کشور نیز اعتبار  برای اجرا  گذاشته شده است

وی گفت: فراخوان این طرح در خراسان رضوی انجام و متقاضیان باید با مراجعه به سامانه الکترونیکی ارجاع کار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به ثبت درخواست تهیه نقشه عرصه اقدام کنند.

بهادر با اشاره به اجرای طرح کاداستر به عنوان زیرساخت توسعه پایدار هر کشور از عدم همکاری برخی متولیان صیانت از انفال و املاک دولتی در خراسان رضوی گلایه کرد و گفت: متاسفانه برخی از متولیان حفظ حقوق بیت‌المال اطلاعات کافی از محدوده و مساحت اراضی تحت نظر خود ندارند و همین موضوع سبب شکل‌گیری زمین خواری و به وجود آمدن یکسری مفاسد شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به تعاریف اولیه از کاداستر می‌توان فهمید که اجرای قانون حدنگار یعنی تهیه دقیق مشخصات زمین، ملک و ثبت کامل مشخصات مالکان در سندهای مشخص موسوم به سند تک برگ که می‌تواند در کاهش جرائم مربوط به امور ملکی مانند سندسازی، تصرفات غیرمجاز و فروش مال غیر موثر باشد.

وی با تاکید بر این موضوع که طرح حدنگاری از جمله طرح‌های تحولی است که در دستورکار دستگاه قضایی قرار دارد، متذکر شد: تسریع در اجرا و توسعه آن جزو اولویت‌های بسیار مهم سازمان به شمار می‌رود.

بهادر افزود: تنظیم هرگونه اسناد و املاک باید به صورت رسمی و قانونی در دفاتر  و تابع  مقررات صورت گیرد و از تنظیم عادی آنها جلوگیری شود که این کار با قدرت و قوت در خراسان رضوی ادامه دارد.

طرح حدنگار فهرست مرتب شده اطلاعات مربوط به قطعات زمین است

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی اظهار کرد: اصلاح قوانین در راستای خدمت به مردم و جامعه هدف، ارتقای هماهنگی و تعامل بیشتر بین دفاتر اسناد رسمی و سایر مجموعه‌های مرتبط جزو برنامه‌های مهمی است که در این مورد اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح حدنگار فهرست مرتب شده اطلاعات مربوط به قطعات زمین است که مشخصه‌های زمین مانند اندازه، کاربری، مشخصات رقومی، ثبتی یا حقوقی به نقشه بزرگ مقیاس اضافه شده است، گفت: حدنگاری یا عملیات کاداستر مجموعه فعالیت‌های مرتبط با حدنگار است که شامل تهیه نقشه با استفاده از عکس‌ها و تصاویر زمینی، دریایی، هوایی، ماهواره‌ای، تبدیل رقومی عکس‌ها و تصاویر، عملیات زمینی نقشه‌برداری، ویرایش و تکمیل نقشه‌های زمینی و تطبیق نقشه با وضعیت واقعی و موجود املاک و اضافه کردن کلیه اطلاعات ثبتی، حقوقی و توصیفی و کنترل نهائی و به‌روزرسانی آن است.

اداره ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی جزو ادارات پرتردد استانی است

بهادر با اشاره به اینکه اداره ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی جزو ادارات پرتردد استانی است، تصریح کرد: برای جلوگیری از کاهش بار ترافیکی در ادارات ثبت اسناد و املاک این استان به خصوص خیابان‌های پرتردد شهری، تمام همت و توان خود را در خصوص الکترونیکی کردن امورات ثبتی به کار بسته‌ایم.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی افزود: با اقداماتی که انجام شده، امیدواریم در آینده این تلاش‌ها به بار نشسته و شاهد سهولت دسترسی مراجعین به پرونده‌ها و دیگر امورات ثبتی در این استان باشیم.

وی تکمیل این طرح و اجرای دقیق و به موقع قانون حدنگار را سبب شفافیت، جلوگیری از پولشویی و حفظ حقوق عامه دانست و گفت:  ۸۵ درصد عرصه  های کشور ملک یا انفال است که در اختیار دولت بوده و فقط ۱۵ درصد  املاک مربوط به اشخاص است.

راه وشهرسازی و آب منطقه‌ای در خراسان رضوی اطلاعاتی از حوزه کاری املاک تحت پوشش خود ندارند

بهادر با تقدیر از همکاری مردم، اضافه کرد: متاسفانه راه و شهرسازی و آب منطقه‌ای در خراسان رضوی اطلاعاتی از حوزه کاری املاک تحت پوشش خود ندارند، با این وضعیت چه نظارتی می‌توان داشت.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با بیان اینکه منابع طبیعی در ایناستان نیز در طول ۵ سال گذشته  از ابتدای اجرای طرح در کشور تاکنون ۱۴ درصد تثبیت داشته است، خاطرنشان کرد: با وجود حجم کارهای زیاد و عرصه‌های فراوان این اداره کل در خراسان رضوی که ۸ هزار و ۹۰۰ میلیون هکتار اراضی مرتعی و بیابانی دارد، بسیار ناچیز بوده و از برنامه عقب است.

وی با اشاره به سند طرح تحول ثبت  که از ابتدای سال جاری ابلاغ شده است، افزود:  براساس این سند باید طی ۴ سال آینده طرح حد نگار در خراسان رضوی با سرعت اجرا و پایان یابد  که حسب دستور استاندار خراسان رضوی در جلسه شورای اداری استان همه دستگاه‌ها موظف به همکاری  هستند.

همکاری ۷۰ درصد از مردم برای ثبت املاک در کشور

بهادر با تاکید بر اینکه درصد همکاری راه و شهرسازی خراسان رضوی یک درصد و آب منطقه‌ای این استان ۲ درصد است، بیان کرد: درصورت عدم همکاری دستگاه‌های دولتی از طریق مراجع قضایی موضوع را پیگیری می‌کنیم.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با بیان اینکه تاکنون همکاری مردم که ۱۵ درصد عرصه املاک کشور را در اختیار دارند، ۷۰ درصد بوده، متذکر شد: تکمیل بانک جامع کاداستر کشور پایانی بر استعلامات بین دستگاهی در حوزه املاک کشور است، در صورت اجرایی شدن این طرح به صورت کامل ۲۵ تا ۳۰ درصد دعاوی دستگاه قضایی کاسته می‌شود و اختلافات  بین دستگاهی، مردم و دولت یا مردم با مردم کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: اجرای  این طرح برای عرصه‌های دولتی یا مردم در صورتی که حادثه‌ای مانند سیل یا رانش زمین رخ دهد به درستی  قابل جداسازی املاک است.

با اجرای طرح کاداستر، همه استعلام‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود

بهادر تسهیل اخذ استعلام را گامی دیگر از اجرای این طرح دانست و اضافه کرد: با اجرای طرح کاداستر، همه استعلام‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود، همچنین، اسناد دارای معارض قابل رصد و شناسایی هستند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با بیان اینکه طرح کاداستر در تمامی کشورها اجرا شده، تصریح کرد:  اجرای این طرح گامی در راستای زیرساخت و توسعه پایدار در کشور است، درحال حاضر در همه شهرستان‌های این استان کارگروهای رفع موانع اجرای این طرح به طور مرتب تشکیل می‌شود و دستگاه‌ها ملزم به همکاری هستند.

وی بیان کرد: مجموع املاک و اراضی آموزش و پرورش در بردسکن ۲۰۸ مورد است که از این تعداد ۱۲۲ ملک دارای سند مالکیت بوده و ۸۶ ملک نیز شامل ۶۰ ملک روستایی و ۲۶ ملک شهری فاقد سند مالکیت است.

منبع:

انتهای پیام/

برچسب‌ها