چندی پیش جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ارائه اسناد و مدارک مربوط به سفر دیپلماتیک سپهبد شهید سلیمانی، مسافران پرواز سوریه به عراق، تیم پروازی و برنامه ایشان در بغداد به قوه قضائیه در راستای پیگیری جنایت دولت آمریکا خبر داد.

حامیان صدام و قاتلان سردار؛ تحت پیگرد قانونی

مهدی خالدی/

چندی پیش جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ارائه اسناد و مدارک مربوط به سفر دیپلماتیک سپهبد شهید سلیمانی، مسافران پرواز سوریه به عراق، تیم پروازی و برنامه ایشان در بغداد به قوه قضائیه در راستای پیگیری جنایت دولت آمریکا خبر داد.

پیگیری حماقت بزرگ ایالات‌متحده در به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی و پاسخگو کردن یانکی‌ها در برابر این جنایت امروز به مطالبه‌ای مهم در جامعه و رأس حاکمیتی کشورمان تبدیل شده است. پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس پیش از شهادت سردار سلیمانی موضوع مطالبات حقوقی دفاع مقدس را در قالب همایشی بین‌المللی پیگیری می‌کرد و با شهادت  سردار، این پژوهشگاه مزین به نام شهید قاسم سلیمانی شد.

همین مسئله ما را بر آن داشت در گفت‌وگو با مسعود اخوان فرد، دبیر کمیته علمی همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی- بین‌المللی دفاع مقدس و معاون اسبق حقوقی و بین‌المللی سازمان انرژی اتمی این مطالبه و چندوچون اجرای آن را به بحث بگذاریم.

* امروز یکی از مطالبات مهم مردم ما موضوع پیگیری جنایت رهبران آمریکایی در ترور شهید سلیمانی است. پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به‌عنوان نهادی که می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود چه اقدام هایی تاکنون انجام داده است؟

پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در یکی دو سال اخیر پیش‌بینی برگزاری همایشی با عنوان مطالبات حقوقی – بین‌المللی دفاع مقدس را در دستور کار خود قرار داد. در هنگام اجرایی شدن این پروسه متأسفانه حادثه غم‌انگیز ترور سردار دل‌ها، شهید حاج قاسم سلیمانی به وقوع پیوست. این رخداد تأثیر ویژه‌ای بر فعالیت‌های پژوهشگاه بر جای گذاشت. در نخستین گام واکنشی، عنوان پژوهشگاه به نام این شهید مزین شد. در گام بعدی، همایش در ارتباط با مقوله ترور این شهید یک محوریت ویژه را مد نظر قرار داده است. این فرمایش مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۷ است که چرا مردم انگلیس، فرانسه و آلمان نباید بدانند دولت‌هایشان در طول هشت سال جنگ تحمیلی چه جنایت‌هایی علیه کشورمان انجام دادند. بر اساس این فرمایش طراحی و برنامه‌ریزی انجام شد که در نهایت این همایش از حالت ملی به بین‌المللی تغییر رویه داده و قرار است براساس برنامه‌ریزی انجام شده ۵ یا ۶ اسفند امسال با یاد و خاطره سردار سلیمانی و همرزمانش برگزار شود.

* جناب اخوان فرد! آن‌گونه که من برداشت کردم محوریت برنامه پژوهشگاه روشن ساختن ابعاد جنایات طرف غربی در جنگ تحمیلی علیه ایران است؛ اما در بعد پرونده ترور سپهبد شهید سلیمانی چه اقدام هایی مدنظر است؟

بله همان‌گونه که گفته شد هدف پژوهشگاه و همایش ذکر شده تبیین مطالبات ما از منظر حقوقی و بین‌المللی و از حامیان رژیم صدام در جنگ تحمیلی است. ولی در ارتباط با موضوع شهادت سردار سلیمانی ما یک محور دیگر با عنوان پیگیری و رصد این جنایت در حوزه حقوقی و بین‌المللی را مدنظر داریم. ترور شهید سلیمانی یک بعد داخلی دارد مانند وظیفه دستگاه قضایی و وزارت خارجه در پیگیری این مسئله، یک بعد منطقه‌ای دارد مانند اتحادی که بین ایران، عراق و سوریه در ابعاد حقوقی این قضیه می‌تواند ایجاد شود و یک بعد بین‌المللی دارد و آن پیگیری این مسئله در نهادهای جهانی و از جمله سازمان ملل است. همه این مسائل رسوایی سردمداران آمریکایی را به دنبال داشته و آن‌ها را به پاسخگویی وامی‌دارد. واقعیت آن است که شهادت سردار سلیمانی یک موضوع تک‌بعدی نیست، بلکه یک اتفاق جامع الاطرف است. نخست به این دلیل که ایشان یک سرمایه ویژه برای کشورمان بود. دوم ایشان پیام‌آور صلح بود و به اذعان دوست و دشمن در شکست تروریست‌های داعش که مقامات آمریکایی به ساخت آن اذعان کرده‌اند، نقش اصلی را داشت. سوم اینکه ایشان به‌عنوان یک نماینده دیپلماتیک کشورمان و آن هم به دعوت رسمی یک کشور همسایه به آن سفر کرده بود. پس ترور ایشان نقض آشکار تمامی قوانین بین‌المللی شناخته می‌شود. نکته دیگر اینکه موضوع شهید سلیمانی به فرمایش رهبری مسئله یک فرد نیست، بلکه یک مکتب را در آن می‌بینیم؛ تفکر مدیریت جهادی و حاکم بر قلب‌ها را می‌بینیم. همین مسائل است که وقتی این جنایت اتفاق افتاد، میلیون‌ها تن در ایران و عراق به خیابان‌ها آمده و انزجار خود را از این عمل نشان دادند.

* شما جایگاه و رسالت نهادهای درونی کشور به‌ویژه قوه قضائیه و وزارت خارجه در پیگیری این موضوع را چگونه می‌بینید؟

اگر بخواهیم جنایت آمریکا در ترور سپهبد سلیمانی را تحلیل کنیم، چهره روشنی از تروریسم دولتی رهبران کاخ سفید به جهانیان عرضه می‌شود. تا پیش‌ازاین دولت تروریست ایالات‌متحده هر وقت می‌خواست مرتکب جنایتی شود، عمدتاً به مهره منطقه‌ای خود یعنی رژیم صهیونیستی متوسل می‌شد، اما در این واقعه دست جنایت خیز حقیقی آمریکا از آستین بیرون زد. این حماقت با دستور مستقیم شخص ترامپ انجام شد.

حال همان‌گونه که گفته شد این موضوع را می‌توانیم در سه سطح داخلی، منطقه‌ای و جهانی پیگیری کنیم. در بعد داخلی اقدام دادستان تهران در اعلام دستور جلب و اعلام وضعیت قرمز از طریق پلیس بین‌الملل برای ۳۶ تن دخیل در جنایت و ازجمله دونالد ترامپ حرکت مهمی بود. این اقدام حقوقی یکی از نتایج تشکیل کمیته قضایی-حقوقی در شورای عالی امنیت ملی و قوه قضائیه است. دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم در این موضوع ورود کرد. حال این رسالت در دو حوزه قوه قضائیه و دستگاه دیپلماسی هم وجود دارد. گام بعدی اکنون پیگیری این دستور جلب است که باید توسط این دو نهاد مورد توجه قرار گیرد. این مسئله در صورت حداقلی می‌تواند از حضور و اقدام های بی‌پروای دیگر طرف آمریکایی در منطقه جلوگیری کند. از سوی دیگر این مسئله اعتبار بین‌المللی واشنگتن را هم زیر سؤال برده و چهره حقوق بشری دروغین آن‌ها را برملا خواهد کرد. در غرب وحشی خبری نیست و این چیزی است که با پیگیری بیشتر ما بر همگان و به‌ویژه غرب‌زدگان داخلی روشن خواهد شد.

برچسب‌ها