نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه در خصوص روز ملی مشهد بحث‌های زیادی شده اما هنوز به نتیجه قابل قبولی دست پیدا نکرده‌ایم، گفت: امیدواریم طی یک سال آینده این امر به نتیجه برسد و مبنایی برای بزرگداشت شهر در آینده باشد.

ثبت روز ملی مشهد همچنان بی‌نتیجه مانده/رمز موفقیت جهاد دانشگاهی تکیه به جوانان دانشگاهی است

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا موحدی‌زاده امروز،  در ابتدای یکصدمین جلسه علنی شورای شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: شورای پنجم از ابتدای فعالیت خود تاکنون بیش از ۷۰۰ طرح و لایحه را به تصویب رسانده است. هر مصوبه فرآیند بسیار دشوار و طولانی را طی می‌کند.  برای هر مصوبه ابتدا باید مطالعات گسترده و بررسی متنوعی در کارگروه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر انجام ‌شود چراکه مصوبات باید قانونی، کارشناسی شده و کارآمد باشد. یکی از تاکیدات شورای پنجم توجه بیشتر به وجه کارشناسی مصوبات است. برای این منظور فضای گفت‌وگو، بحث، مخالفت و موافقت را فراهم شده است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: طی ۳ سال گذشته ۵۳۴ لایحه از سوی شهرداری و ۱۱۳ طرح از طرف اعضای شورای شهر برای تصویب به شورا ارائه و تصویب شده که این عدد نشان از پویایی و فعال بودن مجموعه مدیریت شهری اعم از شورای شهر و شهرداری در جهت پاسخگویی و رفع نیازهای شهر و شهروندان دارد.  

موحدی‌زاده با اشاره به نتایج قابل قبول برخی مصوبات و اثرگذاری محسوس آن بر زندگی شهروندان بیان کرد: ۱۰ درصد از مصوبات نیز تاکنون به نقطه مطلوب خود نرسیده که در یک سال آینده جویای علل تاخیر پیش‌ آمده در فرآیند اجرای این مصوبات خواهیم بود و تلاش خواهیم کرد موانع اجرایی برطرف شود.

وی در خصوص مهمترین مصوبات پنجمین دوره شورای شهر مشهد اظهار کرد: از جمله مصوبات مهم شورای اسلامی شهر مشهد در پنجمین دوره خود می‌توان به ایجاد سازوکار اعطای نشان مشهد و روز ملی مشهد اشاره کرد.  

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: خوشبختانه موضوع ساختار اجرایی توسعه پایدار توس در سال ۹۶ به شکل‌های مختلف توسط شهرداری پیگیری شد که آثار آن قابل مشاهده و کاملا ملموس است. این اقدامات توس را متحول کرده و شکل و شمایل درخوری را در این بافت ایجاد نموده که باعث خروج آرامگاه فردوسی از مهجوریت شده است.

موحدی‌زاده تشریح کرد: ایجاد سامانه فاش و بهبود پاسخگویی و شفافیت در معاملات شهرداری از دیگر مصوبات شورای پنجم در سال ۹۷ بود. با این مصوبه سعی شد راه‌های نظارت عمومی بر روند معاملات شهرداری و اطلاعات حوزه شهرسازی و... هموار شود. البته نقاط ضعفی هم در این سامانه وجود دارد که شهرداری باید در جهت رفع آن‌ اقدام کند.

وی افزود: تصویب برنامه عملیاتی میان‌مدت از دیگر برنامه‌های شاخص و مصوبه‌های سال ۹۷ بود. بر اساس این مصوبه اقدامات شهرداری باید مبتنی بر این برنامه پیش برود. در این برنامه شاخص‌هایی که شهر را تحویل گرفتیم و اقداماتی که باید در جهت بهبود آن گام برداریم، قید شده و شهرداری هم براساس آن‌ حرکت می‌کند. این برنامه براساس عقلانیت، کار کارشناسی و به دور از شعارزدگی تهیه شده است.  از دیگر دستاوردهای شاخص و مهم پنجمین دوره شورای شهر مشهد موفقیت در حل و فصل مطالبات مالی و تهاترها بوده است. تهاترهایی که با بهره‌گیری از آن‌ بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها تسویه شده و ۵۰۰۰ میلیارد تومان از مطالبات شهرداری نیز به چرخه توسعه و عمران شهر بازگشت که رونق بی‌نظیری در شهر ایجاد کرده است.  

موحدی‌زاده تاکید کرد: احداث باغ کتاب، شهر دوستدار کودک، ساماندهی اراضی بزرگ مقیاس محدوده و حریم شهر و... از دیگر مصوبات شورای اسلامی شهر مشهد بود. از جمله مصوبات سال ۹۸ نیز می‌توان به حمایت از ورزش قهرمانی و راه‌اندازی و فعال‌سازی دفاتر تسهیل‌گری اشاره کرد. در حال حاضر ۳۰ دفتر تسهیل‌گری فعال شده و بنا داریم تا پایان امسال تعداد این دفاتر را به ۵۰ مورد برسانیم.

وی با اشاره به مصوباتی چون تهیه ۶۰ واگن ناوگان خط یک قطارشهری، شروع عملیات حفاری تونل خط چهار، جداسازی و بازچرخانی آب خاکستری و... خاطرنشان کرد: اولویت‌دهی به حمایت از گروه‌های خاص و حمایت از تکمیل باغ‌موزه دفاع مقدس از دیگر مصوبات شورای پنجم است. سال آینده باغ‌موزه دفاع مقدس به بهره‌برداری خواهد رسید. به‌کارگیری بانوان آتش‌نشان، پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و تشویق افشاکنندگان فساد از دیگر مصوبات این دوره شورای پنجم است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی گفت: یکی از واژه‌هایی که پس از جنگ جهانی دوم و تأسیس سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۵ بیش از گذشته وارد گفت‌وگوهای سیاسی شد، مفهوم حقوق بشر است. شورای شهر و شهرداری نیز توجه ویژه‌ای به موضوع حقوق شهرنشینی داشته و منشور آن را نیز تهیه کرده است تا مردم با حقوق خود آگاه شوند و بدانند که صاحب اصلی این شهر هستند.

موحدی‌زاده افزود: امیدواریم در قالب منشور حقوق شهرنشینی بتوانیم حق آزادی، حیات، کرامت، مساوات، مالکیت و اعتراض و شادی و نشاط را نهادینه کنیم و آن را توسعه دهیم و با مصوبات دقیق‌تر پیاده‌سازی کنیم.

وی با اشاره به سال‌روز تاسیس جهاد دانشگاهی گفت: یکی از رمزهای موفقیت این مجموعه در عرصه علمی، فناوری و خدماتی کشور، تکیه بر جوانان خلاق، توانمند و فعال در محیط‌های دانشگاهی، به ویژه توجه به حوزه پژوهش و حل مشکلات حوزه فناوری و مهندسی معکوس بوده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها