۳۲ هزار روستانشین خلیل‌آبادی هیچ کتابخانه‌ای در روستاهای خود ندارند.

روستاییان خلیل‌آباد نیازمند کتابخانه

به گزارش قدس آنلاین، شهرستان افزون بر ۵۰ هزار نفری خلیل‌آباد که دوسوم جمعیت آن در ۲۵ روستا سکونت دارند فقط سه کتابخانه دارد و در این میان ۳۲ هزار روستانشین خلیل‌آبادی هیچ کتابخانه‌ای در روستاهای خود ندارند.

شهر خلیل‌آباد مرکز این شهرستان هنوز فاقد حتی یک واحد کتابفروشی است و شهروندان در صورت نیاز به کتاب باید راهی کاشمر شوند. در شرایطی که این روزها، شیوع ویروس کرونا بسیاری را خانه‌نشین کرده و دسترسی آسان به کتاب می‌تواند در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و افزایش سطح آگاهی در جامعه موثر باشد، در شهرستانی با دو بخش مرکزی به مرکزیت شهر خلیل‌آباد و بخش ششطراز به مرکزیت شهر کندر، فقط سه کتابخانه شامل یک کتابخانه نهادی و ۲ کتابخانه مشارکتی دایر است و به رغم فاصله چند ده کیلومتری برخی از روستاهای کویری این شهرستان با مرکز، هیچ کتابخانه روستایی  در آن دایر نیست حال آنکه دو سوم جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند و در این شرایط به طور مطلوب به کتاب و کتابخانه دسترسی ندارند.

نیکوکاران کمک کنند

رییس اداره کتابخانه های عمومی خلیل آباد  گفت: در هیچ روستای شهرستان کتابخانه وجود ندارد و به رغم وجود نیاز فرهنگی نوجوانان و جوانان روستایی به کتاب و کتابخانه در این زمینه خلیل‌آباد با محرومیت‌هایی مواجه است.

حسین احمدی افزود: اغلب مردم منطقه به کشاورزی مشغولند و گاه فاصله ۴۰ کیلومتری برخی روستاهای کویری شهرستان به علاقه‌مندان کتاب اجازه نمی‌دهد که به شهر مراجعه کنند و کتاب مورد نیاز خود را تهیه کنند لذا می‌طلبد خیران شهرستان و استان و بنیاد برکت به منظور رفع تبعیض و بهبود شرایط و تامین نیازهای فرهنگی مردم منطقه در زمینه احداث کتابخانه اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با راه‌اندازی کتابخانه سیار می‌توان مشکل نبود کتابخانه روستایی را در شهرستان رفع کرد ادامه داد: کتابخانه سیار به‌طور هم‌زمان می‌تواند چند روستا را زیرپوشش قراردهد.

رییس اداره کتابخانه های عمومی خلیل آباد گفت: در این خصوص دستکم به ۴۰۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است که برای تامین آن باید خیران پای کار بیایند.

وی افزود: در حال حاضر ۷۵۰ مترمربع فضای کتابخانه در خلیل‌آباد وجود دارد که به ازای هر ۱۰۰ نفر ۱۴۵ سانتیمتر است البته با اتمام طرح توسعه کتابخانه بحرالعلوم ۷۶ متر مربع به این رقم افزوده می‌شود.

احمدی با بیان اینکه با وجود ۴۰ هزار منبع، به ازای هر ۱۰۰ نفر در خلیل‌آباد ۷۶ منبع وجود دارد ادامه داد: در حال حاضر بیشترین اعضای کتابخانه در رده سنی کودکان و نوجوانان هستند.

وی با بیان اینکه شهرداری خلیل‌آباد و کندر در پرداخت نیم درصد سهم شهرداری‌ها به خوبی اقدام کرده‌اند گفت: با توجه به استقبال شهروندان از فعالیتهای فرهنگی می‌طلبد انجام فعالیت‌های فرهنگی با جدیت دنبال شود.

وی افزود: مردم منطقه به کتاب و کتابخوانی علاقه‌مند هستند به طوریکه در برنامه پویش خانواده کتابخوان در ایام کرونا، در شهرستان استقبال خوبی صورت گرفت و خلیل آباد از نظر میزان مشارکت رتبه دوم استان را کسب کرد.

چرخش کتاب 

کمتر کسی پیدا می‌شود که به اهمیت کتاب و کتابخوانی واقف نباشد، کتاب یار مهربانی که به گفته رهبر معظم انقلاب "غذای روح است و اگر این غذا مقوی باشد، روح را تقویت می‌کند." با این حال گاه شرایطی فراهم می‌شود که به این یار مهربان بی‌مهری شود و در غربت باشد.

خلیل‌آباد یکی از آن شهرهاست که کتاب در آن غریب است از این روست که فرماندار خلیل‌آباد تاکید کرد: انجمن کتابخانه‌های  این شهرستان به دنبال سیاست‌گذاری‌هایی است که نهاد کتابخانه‌ها بتواند به نحو احسن در جامعه جایگاه کتاب و کتابخوانی را ارتقا دهد و همچنین  جهت بسترسازی فرهنگ مطالعه اقدام کند.

ابراهیم قاسم پور افزود: اگر به معنی اصلی کتاب بپردازیم هیچ تاریخی بدون کتاب و کتابخوانی قابل بررسی نیست و هرگاه حرفی از شخصیت‌های تاریخی به زبان می‌آید به پشتوانه کتاب است و وارد هر کتابخانه‌ای که می‌شویم هزاران دانشمند در قالب کتاب با ما سخن می گویند.

وی با بیان اینکه کتابخانه های سیار و پیک کتاب باید در این شهرستان فعال شوند تا به چرخش کتاب در خلیل آباد کمک کنند، ادامه داد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، ظرفیت خوبی برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌تواند بازوی توانمند برای نهاد کتابخانه‌های عمومی، آموزش و پرورش، بهزیستی و کمیته امداد در شهرستان باشد که با پیگیری‌های انجام شده ساختمان این کانون در حال احداث است و امیدواریم به زودی شاهد بهره‌برداری و راه‌اندازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان باشیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها