کرمان- مردم روستایی مناطق محروم جنوبی استان کرمان ازجمله«قلعه گنج» که در فصل تابستان هرروز چشم‌به‌راه از راه رسیدن تانکرهای آب‌رسانی هستند برای دریافت ۱۵ لیتر سهمیه آب شرب هستند در مردادماه امسال در اتفاقی غیرمنتظره سیل از راه رسید و دسترنج بسیاری از آن‌ها را با خود برد.

جنوب کرمان در محاصره سیل و کرونا؛ آبخیزداری دغدغه روستائیان سیل زده

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگرچه سیل نتوانست خسارت چندانی به خانه‌های حصیری این روستائیان وارد کند اما واقعیت این است که سیلاب همان اندک کشت تابستانه مردم این منطقه را شست.

مردم قلعه گنج که هرسال خشک‌سالی تابستان و نبود آب شرب بهداشتی آن‌ها را بی‌تاب می‌کند امسال با بیماری کرونا همراه و سیل پنجه در پنجه شدند.

این مردمان در مردادماه امسال با فعالیت سامانه «مونسون» یا همان جریان‌های استوایی و اقیانوس هند روبرو شدند که جاری شدن این‌همه روان آب هیچ تأثیری در زندگی آن‌ها ندارد زیرابه دلیل نبود تأسیسات نگهداری و ذخیره آب تمامی این روان آب‌ها از دسترس آن‌ها خارج‌شده و تنها به تخریب محصول آن‌ها منجر می‌شود.

درحالی‌که بسیاری از مردم این مناطق برای تأمین آب شرب وابسته به آب‌رسانی سیار و با تانکر هستند اما بارش‌های ناگهانی موجب بروز سیلاب‌های عظیم می‌شود که درنهایت این آب نیز به دلیل عدم استحصال راهی کویر می‌شود و تنها چیزی که به‌جا می‌مانند خسارت‌های سنگین ناشی از سیل است.

امیدهایی که فروریخت

در راستای استحصال آب‌های ناشی از بارندگی در بالادست طی سال‌های اخیر ساخت سدهای کوچک در دستور کار قرارگرفته است که ازجمله این سدها می‌توان به سد سیمانی «دهندران» اشاره کرد، سدی که دو سال قبل ساخته شد اما پس از نخستین سیلاب گسترده دچار ترک‌خوردگی شد و این سازه آبی شکست و متأسفانه مزارع کشت تنباکو را با خود غرق کرد.

مردم قلعه گنج که هرسال خشک‌سالی تابستان و نبود آب شرب بهداشتی آن‌ها را بی‌تاب می‌کند امسال با بیماری کرونا همراه و سیل پنجه در پنجه شدند

دو سال قبل روی رودخانه «دهندران» سدی سیمانی برای مهار سیلاب ساخته شد که مسئولان مهم‌ترین دلیل ساخت این سیل بند را جلوگیری از آب‌گرفتگی خانه‌های مردم روستاها و مناطق مسکونی اطراف رودخانه عنوان کردند اما این سد براثر بارندگی ۱۰ روز پیش شکست و آبی که قرار بود موجب افزایش ذخیره آب‌های زیرزمینی و تأمین آب کشاورزی شود نخلستان‌ها را در خود غرق کرد و بر اندوه مردم این منطقه افزود.

البته بنا بر گفته مردم محلی سد روستاهای «چاهان» که از بزرگ‌ترین سدهای منطقه «رمشک» و چهار روستا پایین‌دست این سد است نیز به گفته مردم محلی دچار ترک‌خوردگی شده است و این نگرانی وجود دارد که با ادامه بارش‌های تابستانه که اکثراً سهمگین و سیل‌آسا هستند این سد نیز دچار شکست شود

حادثه تکراری

سیل هفته گذشته تنها مصیبت وارده در این مدت نیست بلکه در فروردین‌ماه امسال نیز بارش‌های سیل‌آسا بیشترین آسیب را به مردمان این منطقه وارد کرد.

بهار امسال سیل به ترتیب بیشترین خسارات بخش کشاورزی را به شهرستان‌های رودبار جنوب، کهنوج، قلعه گنج، فاریاب، عنبرآباد، جیرفت و منوجان وارد کرد تا چایی که سعید برخوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان  اعلام کرد: سیل کشاورزی این منطقه را نابود کرده است.

متأسفانه سیل محصولات کشاورزی گندم، گوجه، جو، هندوانه، محصولات گلخانه‌ای، سبزی و صیفی را با خود غرق کرد و به بیش از ۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی جنوب کرمان سیب زد.

استحصال آب حیاتی است

در همین راستا فرماندار قلعه گنج استحصال آب‌های ناشی از بارندگی‌ها با توجه به اقلیم خشک منطقه را بسیار مهم می‌داند و می‌گوید: در خصوص این حادثه و ترمیم فوری سد سیمانی در تلاش هستیم.

مهدی شهسواری بیان می‌کند: با پیگیری‌های صورت گرفته و هم‌چنین هماهنگی‌های لازم برای ترمیم فوری بند سنگ و سیمانی دهندران اقدام شده و انشالله طی روزهای آینده عملیات‌ترمیم با اختصاص بودجه موردنیاز آغاز می‌شود.

وی عنوان می‌کند: بارندگی‌های تابستانه در جنوب کرمان سیل‌آسا و ناگهانی هستند به همین دلیل از مردم می‌خواهیم از حضور در مسیل‌ها و مناطق پایین‌دست سدها جدا خودداری کنند.

شهسواری در خصوص خسارت وارد به تنباکو کاران و کشاورزان «رمشک» نیز براثر این حادثه نیز عنوان می‌کند: پیگیری لازم برای جبران خسارت‌های مردم انجام می‌شود.

وی تأکید می‌کند: آب به‌عنوان مهم‌ترین عامل اشتغال و توسعه در این منطقه محسوب شده و لذا استحصال آب‌های جاری در منطقه برای کشاورزان عاملی حیاتی محسوب می‌شود.

خسارت‌های سال گذشته پرداخت شد

مردم روستایی جنوب کرمان که حالا چشمشان به بیمه اراضی کشاورزی و پرداخت خسارت‌ها از طرف دولت دوخته‌شده است درخواست کمک از دولتمردان برای بازسازی سیل بندها  و هم‌چنین جبران خسارات وارده هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان در این رابطه می‌گوید: سیلاب فروردین‌ماه سال به بخش کشاورزی منطقه جنوب کرمان ۵۲۶ میلیارد و ۳۶۹ میلیون تومان خسارت وارد  کرد که تاکنون هیچ اعتباری در این زمینه پرداخت‌نشده است.

سعید برخوری می‌افزاید: البته  خسارت‌های وارده ناشی از سیل سال گذشته به کشاورزان پرداخت‌شده است در این رابطه توضیح می‌دهد: بابت خسارت‌هایی که سیل سال گذشته به بخش کشاورزی این منطقه وارد کرد ۱۱۳ میلیارد و ۵۹۴ میلیون تومان به کشاورزان تاکنون پرداخت‌شده است.

خسارت سیلاب در فروردین‌ماه سال گذشته به بخش کشاورزی منطقه جنوب کرمان ۷۶ میلیارد و ۵۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده که  با حمایت‌های دولت ۶ میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان از اعتبارات تملک برای بازسازی زیرساخت‌های بخش کشاورزی منطقه جنوب کرمان اختصاص یافت.

برچسب‌ها