نگرانی‌ها از بابت احتمال شدت یافتن شیوع کرونا در فصول سرد سال بار دیگر نگرانی ها از بابت کمبود احتمالی الکل و مواد ضدعفونی کننده بار دیگر افزایش یافته است اما به گفته مقامات مسئول هیچ نگرانی در رابطه با تولید الکل و مواد ضدعفونی کننده در پاییز و زمستان وجود ندارد.

مردم نگران نباشند؛ الکل موجود کفاف مصرف ۲ سال کشور را می‌دهد

قدس آنلاین؛  با شیوع ویروس کرونا و افزایش مصرف مواد ضدعفونی‌کننده در کشور، مصرف الکل به عنوان ماده اولیه تولید در واحدهای تولیدکننده مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده به شدت افزایش یافت. 

پیرو این افزایش مصرف، برخی استانداران و مسئولان در راستای مصرف الکل در واحدهای تولیدی استان خود، از خروج الکل از استان تحت مسئولیت خود ممانعت کردند که این امر موجب دپوی الکل در برخی استان‌ها و کمبود الکل در برخی استان‌های دیگر شد و به این ترتیب مشکلاتی برای واحدی تولیدی ایجاد شد که الکل کمتری به آنها می‌رسد. 

کمبود الکل و به طبع آن کمبود مواد ضدعفونی کننده موجبات نگرانی شدید مردم را در روزها و ماه‌های ابتدایی شیوه بیماری کرونا فراهم آورد؛ کمبودی که به گفته «محمد باقر ضیا» رییس انجمن داروسازان ایران نه به دلیل کمبود منابع در کشور، بلکه به دلیل عدم  هماهنگی در شرایط بحران ایجاد شده است.

در ادامه راه اما با پای کار آمدن ارگان‌های مختلف و هماهنگی های صورت گرفته بین وزارت خانه‌های اقتصاد، صمت و بهداشت و دیگر مراکز ذی‌ربط مشکلات تولید الکل اتانول به عنوان ماده پایه تولید مواد ضدعفونی کننده اعم از تولید الکل و در ادامه تولید مواد ضدعفونی کننده برطرف شد.

این روزها اما نگرانی‌ها از بابت احتمال شدت یافتن شیب این بیماری در فصول سرد سال و کمبود احتمالی الکل و مواد ضدعفونی کننده بار دیگر بالا گرفته است؛ نگرانی‌های مردم زمانی رو به افزایش می‌گذارد که برخی داروخانه‌ها و فروشندگان تولیدات الکلی و مواد ضدعفونی کننده به مردم نسبت به خرید و دپوی الکل و محصولات ضدعفونی کننده هشدار می‌دهند و دلیل این هشدار را کمبود و یا گرانی احتمالی این اقلام مهم مصرفی عنوان می‌کنند.

خبرنگار قدس آنلاین برای روشن تر شدن مسئله و رفع نگرانی های احتمالی موضوع را با مقامات مسئول و درگیر در امر تولید الکل و مواد ضدعفونی کننده در میان گذاشته است.

به شرط تأمین اتانول مورد نیاز مشکلی بابت تولید مواد ضدعفونی کننده نخواهیم داشت

«ناصر ضیایی» مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدکننده مواد ضدعفونی در رابطه با آخرین وضعیت تولید مواد ضدعفونی کننده به قدس آنلاین گفت: در حال حاضر تمام شرکت‌های تولیدکننده مواد ضدعفونی به تولید مواد ضدعونی کننده دست و سطوح ادامه می‌دهند و حتی برخی از این شرکت‌ها به صورت ۳ شیفت به تولید مشغول هستند.

ضیایی با اشاره به این مسئله که پایه مواد ضدعفونی کننده الکل اتانول است، تأکید کرد: تولیدکنندگان محلول‌های ضدعفونی کننده دست و سطوح در حال حاضر با قدرت به تولید ادامه می‌دهند به این شرط که سازمان غذا و دارو و به خصوص وزارت صمت الکل اتانول را با نرخ مصوب دولتی بدهد. اگر الکل تأمین شود ما مشکلی برای تولید مواد ضدعفونی کننده نخواهیم داشت. تا جایی که من اطلاع دارم تولیدکنندگان حوزه دپوی استراتژیک خوبی هم دارند و در شرایط کنونی تولید داخل کفاف بازار را می‌دهد و حتی تولیدکنندگان ما برای به دست آوردن سهم بزرگ تری از بازار با یکدیگر رقابت می‌کنند.

وی تصریح کرد: به شرط تأمین اتانول مورد نیاز ما هیچ نگرانی از بابت تولید مواد ضدعفونی کننده در فصل پاییز و زمستان نخواهیم داشت.

افزایش ۲۰۰ هزار لیتر ی دپوی الکل کشور تا ۲۰ روز آینده

 «مهدی شاهمرادی مقدم»، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و مدیر شرکت دانش‌بنیان تولید مواد ضدعفونی کننده نیز در این رابطه به خبرنگار قدس آنلاین گفت: طی جلسه‌ای که روز گذشته(دوشنبه) با حضور دکتر محمدی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو داشتیم، ایشان عنوان کردند ظرفیت الکل به شدت افزایش پیدا کرده است و طی ۲۰ روز آینده با توجه به صدور پروانه‌های جدید تولید الکل، ظرفیت موجود الکل کشور تا ۲۰۰ هزار لیتر دیگر نیز افزایش خواهد داشت بنابراین به نظر می رسد مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

جای هیچ نگرانی وجود ندارد/ الکل موجود کفاف مصرف ۲ سال کشور را دارد

دکتر «سید حیدر محمدی»  مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در رابطه با اینکه آیا میزان تولیدات و دپوی مواد ضدعفونی کننده و الکل اتانول جوابگوی پاییز و زمستان کرونایی کشور خواهد بود یا نه، به قدس آنلاین  گفت: در دوران ابتدایی شیوع کرونا در کشور به دلیل افزایش مصرف ناگهانی میزان الکل در کشور با کمبودها و مشکلاتی در این رابطه مواجه شدیم و مجبور به واردات شدیم اما در حال حاضر ما به هیچ وجه اجازه صادرات الکل را نمی‌دهیم و طبق دستوراتی که به تولیدکنندگان الکل داده شده است، در حال حاضر دپوی الکل قابل توجهی داریم.

محمدی با اعلام اینکه دپوی کنونی الکل پاسخگوی نیاز ۲ سال آینده را خواهد داشت، گفت: البته از آنجایی که دپو و نگهداری الکل خطرناک است ما بخشی از الکل تولیدی را در اختیار بخش‌هایی همچون صنایع غذایی و تولید عطر و دیگر حوزه‌ها گذاشته‌ایم که در ۳ ماه ابتدای سال الکل دریافت نمی‌کردند اما ذخیره کنونی ما به میزان کافی موجود است.

وی در رابطه با نحوه توزیع الکل که از سوی تولیدکنندگان الکل به عنوان تنها مشکل در زمینه تولید مواد ضدعفونی کننده مطرح است، نیز گفت: درواقع مشکلی در این زمینه وجود ندارد، تولیدکنندگان مواد ضدعفونی کننده انتظاری که دارند این است که ما به هر میزان الکلی که آنها درخواست می‌کنند در اختیارشان قرار دهیم اما ما برای این حوزه سهمیه در نظر گرفته‌ایم. براین اساس ما سامانه‌ای درنظر گرفته‌ایم که تولیدکنندگان می‌توانند با مراجعه به آن درخواست خود را ثبت کنند و وزارتخانه درخواست‌ها را بررسی و به میزان لازم الکل در اختیار آنها قرار خواهد داد. از این طریق تولیدکنندگان می‌توانند از تخفیف هم برخوردار شوند؛ درواقع مشکلی در این زمینه وجود ندارد و مسئله مقاومتی است که برخی تولیدکنندگان به دلیل عادت به شیوه سنتی قبلی در برابر شیوه سیستماتیک کنونی از خود نشان می‌دهند.

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با تکذیب هرگونه افزایش قیمت مواد ضدعفونی کننده تاکید کرد: هیچ نگرانی در رابطه با تولید الکل و مواد ضدعفونی کننده وجود ندارد و کمبود یا گرانی این مواد کذب است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها