وزارت خارجه چین پس از قوت گرفتن احتمال اخراج خبرنگاران چینی از خاک ایالات متحده در پی امتناع واشنگتن از تمدید روادید آن‌ها، رسماً از اقدام متقابل خبر داد.

آمریکا به دنبال اخراج خبرنگاران چینی

علوی/

وزارت خارجه چین پس از قوت گرفتن احتمال اخراج خبرنگاران چینی از خاک ایالات متحده در پی امتناع واشنگتن از تمدید روادید آن‌ها، رسماً از اقدام متقابل خبر داد. به گزارش فارس، «وانگ وِنبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری گفت از تمدید نشدن روادید خبرنگاران چینی مستقر در ایالات متحده، پس از تصویب قانون محدود کردن روادید خبرنگاران چینی به ۹۰ روز توسط واشنگتن در ماه مه، مطلع است. ونبین در ادامه توضیح داد: «ما از آمریکا می‌خواهیم که سرکوب سیاسی رسانه‌های چینی و خبرنگارانش را متوقف کند یا اینکه مجبور خواهیم شد اقدام‌های مناسب و ضروری را برای حفاظت از منافع مشروع خود انجام دهیم».

این دیپلمات چینی سپس به موضوع تصمیم آمریکا برای تحریم شرکت‌های نرم‌افزاری چینی و به صورت خاص نرم‌افزار شبکه اجتماعی «تیک‌تاک» پرداخته و این اقدام واشنگتن را «زورگویی آشکار» توصیف کرد. ونبین روز گذشته نیز ضمن اعلام مخالفت جدی پکن با این تصمیم دولت آمریکا، گفت: «سیاست‌های تبعیض‌آمیز واشنگتن باید متوقف شود». هفته پیش نیز گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی مدعی شدند چین تلاش می‌کند تا با استفاده از نرم‌افزار شبکه اجتماعی «تیک‌تاک»، بر انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر امسال در این کشور تأثیر بگذارد. تیک تاک یک شبکه اجتماعی چینی است که در سال 2016 در چین و یک سال بعد در کشورهای دنیا و به 75 زبان عرضه شد. این شبکه در جهان بیش از یک میلیارد کاربر دارد و تنها اپلیکیشنی است که به این سرعت همه‌گیر شده است. رویکرد مقابله‌ای تیم ترامپ در کاخ سفید علیه چین امروز به نرم‌افزارهای چینی هم رسیده و آمریکا از هر دستاویزی برای مقابله با چین و قدرت روز افزون آن استفاده می‌کند.

برچسب‌ها