مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بیش از ۱۱۰۰ کارخانه صنایع تبدیلی از سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی پروانه گرفته‌ و برای بیش از ۱۶ هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد کرده‌اند، سازمان صمت نیز به بیش از ۱۳۰۰ کارخانه پروانه داده و برای حدود ۱۵ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده‌ است.

اشتغال بیش از ۳۰ هزار نفر در کارخانجات صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، مجید رضایی ‌فریمانی در خصوص مهم‌ترین مشکلات صنایع تبدیلی و غذایی کشاورزی، اظهار کرد: از انتهای سال ۹۵ صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی را به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کردند. در ادامه نیز قرار بود کدهای آیسیک به جهاد کشاورزی انتقال پیدا کند، اما هنوز این کدها به درستی انتقال پیدا نکرده است. یعنی وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی هر دو پروانه صادر می‌کنند. اتفاقی که در خراسان رضوی برای برخی از صنایع تبدیلی رخ داده، صدور پروانه بیش از ظرفیت موجود است.

وی افزود: به عنوان مثال در حوزه لبنیات، در سازمان جهاد کشاورزی برای یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن پروانه صادر کرده‌ایم. سازمان صمت نیز برای ۹۵۰ هزار تن پروانه صادر کرده که در مجموع دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن پروانه صادر شده، در حالی که تمام ظرفیت تولید شیر استان بیش از یک میلیون تن است. از همین رو در بسیاری از کارخانه‌ها جذب مواد خام انجام نمی‌گیرد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در بسیاری از مواقع اصرار داریم که سرمایه‌گذاران به دلیل صدور پروانه بیش از اندازه در صنعتی خاص، به دنبال آن نروند. تولید شیر استان اندازه مشخصی دارد. اگر کسی بخواهد در بخش لبنی فعالیت داشته باشد به سهمیه شخص دیگری لطمه وارد می‌کند و باعث ایجاد رقابت ناسالم در صنایع استان می‌شود. بسیاری از افراد مقاومت کرده و موافق این موضوع نیستند که کار جدیدی راه‌اندازی کنند. بیشترین ظرفیت صدور پروانه در بخش‌های لبنی، خوراک دام، رب و کنسرو بوده است.

رضایی ‌فریمانی در خصوص تعداد صنایع تبدیلی خراسان رضوی و میزان فراهم‌آوری اشتغال این صنایع، گفت: بیش از ۱۱۰۰ کارخانه از سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی پروانه گرفته‌ و در زمینه‌های مختلف فعالیت دارند که برای بیش از ۱۶ هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد کرده‌اند. بیش از ۱۳۰۰ کارخانه نیز از سوی سازمان صمت استان پروانه گرفته و برای حدود ۱۵ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند. از وضعیت کارخانه‌ها اطلاعات دقیقی نداریم، اما در در حوزه سازمان جهاد کشاورزی همکاران‌ ما مراجعه و بازدید کرده و گزارش تولید جمع‌آوری می‌کنند.

وی اضافه کرد: فرایندی تعیین کرده‌اند که پروانه این صنایع را از سازمان صمت به سازمان جهاد کشاورزی انتقال دهند. گاه برخی از این کارخانه‌ها برای نوسازی، بهسازی و توسعه فرایند خود، وام و تسهیلات دریافت می‌کنند. در سال گذشته حدود ۳۰ کارخانه پروانه خود را از سازمان صمت به سازمان جهاد کشاورزی استان انتقال داده‌اند. ارتباط صنایع با سازمان جهاد کشاورزی معمولا برای دریافت وام و تسهیلات است، وگرنه این صنایع با توجه به تولیدات خود، بیشتر با سازمان محیط زیست، نظارت بر غذا و دارو و اداره کل دامپزشکی در ارتباط هستند.

کرونا بر ۳۰ تا ۴۰ درصد تولیدات صنایع تبدیلی و غذایی خراسان رضوی تاثیر داشته است

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به تاثیرات کرونا بر تولیدات صنایع تبدیلی استان، تصریح کرد: پیش از کرونا کارخانه‌جات وضعیت خوبی داشتند، اما برخی صنایع با از دست دادن بازار هدف خود دچار مشکل شدند. در حال حاضر شیوع ویروس کرونا، تحریم‌ها و افزایش تورم در ۳۰ تا ۴۰ درصد تولیدات صنایع تبدیلی و غذایی خراسان رضوی تاثیر داشته است.

رضایی‌ فریمانی در خصوص میزان تولیدات صنایع تبدیلی خراسان رضوی، عنوان کرد: ظرفیت کارخانه‌های سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی حدود ۵/۶ میلیون تن در سال است، اما اگر بازار کشش داشته و تقاضا وجود داشته باشد، کارخانه‌ها می‌توانند ظرفیت خود را تا چهار برابر افزایش دهند.

وی در مورد افزایش تعداد صنایع تبدیلی و غذایی خراسان رضوی، بیان کرد: نقش شرکت‌های دانش‌بنیان پررنگ‌تر از گذشته شده و مردم نیز متوجه سرمایه‌گذاری در این بخش و ایجاد اشتغال پایدار شده‌اند. به عنوان مثال یک شرکت دانش‌بنیان چای کله‌مورچه ایرانی تولید می‌کند و می‌تواند حداقل از ۵۰ درصد واردات چای جلوگیری کند، اما افرادی که در واردات دست دارند و از این قضیه ضرر خواهند کرد، از این شرکت‌ها حمایت نمی‌کنند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: فرهنگ مردم نسبت به سرمایه‌گذاری در حال تغییر است. بسیاری از متقاضیان احداث کارخانه پزشک بوده که به دنبال فعالیت در زمینه گیاهان دارویی و صنایع غذایی هستند. مهم‌ترین مشکل در جذب سرمایه‌گذار نرخ بالای بهره‌های بانکی است. مردم انگیزه‌ای ندارند که در صنایع تبدیلی سرمایه‌گذاری کرده و اشتغال جدید ایجاد کنند، بنابراین پول و سرمایه خود را در جایی استفاده می‌کنند که مولد تولید حضور ندارد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها