در روز غدیر خم که پیامبر اسلام(ص) به دستور خداوند، ولایت امیرالمؤمنین(ع) را آشکار کرد، مسیر بشریت به سوی فلاح و رستگاری و رسیدن به سرزمین آرمانی ظهور و حکومت حقه الهی هموار شد. یکی از ابلاغات پیامبر گرامی اسلام(ص) اتصال جریان غدیر به مهدویت بود آنجا که فرمود: همانا آخرین امام، قائم مهدی از ماست، او بر تمامی ادیان چیره خواهد بود.

مهدویت در غدیر

قدس آنلاین: در روز غدیر خم که پیامبر اسلام(ص) به دستور خداوند، ولایت امیرالمؤمنین(ع) را آشکار کرد، مسیر بشریت به سوی فلاح و رستگاری و رسیدن به سرزمین آرمانی ظهور و حکومت حقه الهی هموار شد. یکی از ابلاغات پیامبر گرامی اسلام(ص) اتصال جریان غدیر به مهدویت بود آنجا که فرمود: همانا آخرین امام، قائم مهدی از ماست، او بر تمامی ادیان چیره خواهد بود.

برای درک بیشتر پیوند غدیر و مهدویت با حجت‌الاسلام سیدمجتبی فلاح، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم به گفت‌وگو پرداختیم. او تأکید می‌کند اسلام با غدیر، امامت و ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) کامل شد و با حجت ‌بن الحسن العسکری(عج) بر همه جهان غالب و چیره خواهد شد.

مهدویت با غدیر آمیخته است

حجت‌الاسلام فلاح با بیان اینکه رابطه بین غدیر و مهدویت را در عرصه‌های گوناگونی می‌توان مورد تحلیل و بررسی قرار داد، می‌گوید: ترویج فرهنگ مهدویت با غدیر آمیخته است. پیامبر اکرم(ص) در دو فراز از خطبه شریف غدیر مهدویت را مورد توجه قرار داد؛ در فراز نخست، خطبه امام مهدی(عج) توسط پیغمبر اکرم(ص) این گونه معرفی می‌شود: ای مردمان! نور از سوی خداوند در جان من، سپس در جان علی بن ابیطالب، آن گاه در نسل او تا قائم مهدی(عج) تجلی پیدا می‌کند. پیامبر(ص) در این فراز امام مهدی(عج) را وارث نور الهی معرفی می‌کند که از جانب خدای تبارک و تعالی در وجود پیغمبر(ص) تجلی پیدا کرده است. آیات متعدد قرآن کریم نیز این نکته را گوشزد می‌کند که خدای تبارک و تعالی، پیامبر اکرم(ص) را به عنوان نور خدا روی زمین قرار داده است.

او به آیات ۴۵ و ۴۶ سوره احزاب نیز اشاره کرده و بیان می‌کند: خداوند فرموده است که ای پیغمبر(ص) ما تو را به عنوان شاهد و انذاردهنده روی زمین فرستادیم. تو به اذن الهی دعوت‌کننده به سوی خدا هستی. همچنین سراج منیر و چراغ روشن الهی روی زمین هستی. برای نور خدا که در وجود پیامبر(ص) تجلی پیدا کرده ویژگی‌های متعددی در قرآن ذکر شده است. نوری که خاموش شدنی نیست و وسیله حکمرانی پیامبران الهی است.

این کارشناس علوم دینی یادآور می‌شود: از این فراز خطبه غدیر متوجه می‌شویم که پیغمبر اکرم(ص) در پرتو نور الهی که خاستگاه و منشأ ربوبی خداست به هدایتگری رسیده و پس از او امیرالمؤمنین(ع) و هر کدام از ائمه معصوم(ع) به این جایگاه می‌رسند تا در نهایت به وجود نازنین امام مهدی(عج) ختم شود.

مشخصات منجی ادیان در خطبه غدیریه پیامبر(ص)

حجت‌الاسلام فلاح ادامه می‌دهد: اما پیامبر(ص) تنها به بیان نام مبارک حضرت مهدی(عج) بسنده نکرد و در فراز دیگر این خطبه به تفصیل درباره ویژگی‌های آن امام منتظر سخن گفت. این فراز خطبه که حاوی ویژگی‌های حضرت مهدی(عج) است یکی از بهترین منابع کسب معرفت نسبت به امام عصر(عج) به شمار می‌رود. پیامبر(ص) در روز غدیر ضمن معرفی امیرالمؤمنین(ع) به عنوان جانشین خود و اشاره به ۱۱ امام پس از او، صفات آخرین وصی خود را بیان کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح می‌کند: خبر دادن از منجی اسلام و ادیان، برای مردمی که قبول ولایت امیرالمؤمنین(ع) برایشان سخت بود، نشان از آینده‌نگری پیامبر اسلام و برنامه بلندمدت دین الهی برای مسلمین و تمام مردم دارد. به همین دلیل در خطبه غدیر، حجه‌الوداع و برای مسلمانانی که از همان جا باید منتظر امام مهدی(عج) در پایان تاریخ باشند و خود را آماده کنند تا امام(عج) را یاری برسانند جملاتی درباره حضرت(عج) و توصیف ویژگی‌های حاکمیتی او ذکر شده است.

او به بیان این ویژگی‌ها پرداخته و توضیح می‌دهد: در این فراز از خطبه غدیر آمده است که بدانید آخرین امامان، مهدی قائم(عج) از ماست. او بر تمام ادیان پیروز است. در آیه ۳۳ سوره توبه و آیه ۹ سوره صف نیز به آن اشاره شده و جهانی بودن حکومت حضرت مهدی(عج) را مورد توجه قرار داده است. حکومتی جهانی که در ادامه حکومت نبوی هست و از مدینه و مکه پی‌ریزی شده است.

فلاح می‌افزاید: اوست خدایی که رسول خود را برای هدایت و معرفی دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان عالم تسلط و برتری دهد هر چند مشرکان ناراضی و مخالف باشند. پیغمبر(ص) یادآور می‌شود که امام مهدی(عج) انتقام‌گیرنده از ظالمان و ستمگران است. او فاتح قلعه‌ها و منهدم‌کننده آن‌هاست. پیروز بر هر قبیله‌ای از اهل شرک و هدایت‌کننده آنان است.

ظهور یعنی دین از سیاست جدا نیست

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت به ویژگی‌های دیگر مهدی(عج) در خطبه غدیر اشاره کرده و می‌گوید: در این خطبه همچنین آمده است که بدانید او گیرنده انتقام همه خون‌های اولیای خدا و یاری‌دهنده دین خداست. او استفاده‌کننده از دریای عمیق است. هر صاحب فضیلتی را به قدر فضلش و هر صاحب جهالتی را به قدر جهلش نشانه می‌دهد. شایسته‌سالاری در دوره امام مهدی(عج) نمایان می‌شود. او انتخاب شده و اختیار شده خداوند است. وصایت پیغمبر اکرم(ص) به انتصاب خدای تبارک و تعالی و اختیار اوست.

او اضافه می‌کند: همچنین آمده است آگاه باشید که دوازدهمین وصی، وارث هر علمی و احاطه دارنده به هر فهمی است. اوست خبردهنده از پروردگارش و بالابرنده آیات الهی. او هدایت یافته محکم بنیان است و کارها به او سپرده شده است. آگاه باشید اوست که پیشینیان به او بشارت داده‌اند. او به عنوان حجت باقی می‌ماند و پس از او حجتی نیست. اوست که هیچ حقی نیست مگر همراه او و هیچ نوری نیست مگر نزد او. او کسی است که غالبی بر او نیست و کسی بر ضد او یاری نمی‌شود. آگاه باشید که اوست ولی خدا در زمینش، حاکم او در میان خلقش و امین او در نهان و آشکارش.

این پژوهشگر دینی در تفسیر این ویژگی‌ها بیان می‌کند: شخص مسلمان و پایبند به غدیر نمی‌تواند به خودش بقبولاند که دین از سیاست جداست. همان طور که پیامبر(ص) وقتی به پیامبری مبعوث شد، این بعثت با پایه‌گذاری حکومت اسلامی در مدینه همراه بود. جریانی که ادامه پیدا خواهد کرد تا در حکومت امام مهدی(عج) آن حضرت حکومت جهانی را تشکیل داده و به عنوان متدین‌ترین مخلوق خدای تبارک و تعالی حکمرانی کند.

حجت‌الاسلام فلاح در پایان تأکید می‌کند: ظهور امام عصر(عج) انتهای تفصیلی صراط مستقیم غدیر و تجلی کامل تعالی بشر است. اسلام بدون غدیر و غدیر بدون ظهور متجلی نمی‌شود. آن کمال اعلام شده در دین و آن نعمت به اوج رسیده در ولایت، تنها با ظهور عملی می‌شود. طبق آنچه در آیه ۳ سوره مائده آمده، الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ و آن را آیه اکمال دین می‌دانیم و بر پایه تصریح خطبه غدیریه پیامبر(ص) تنها دینی مورد قبول خداوند است که امامت امام علی(ع) تا امام مهدی(عج) را در بر گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها