در راستای ارتقاء فکری جامعه، واحد برنامه ریزی پژوهشی در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس راه ‌اندازی شد.

واحد برنامه ریزی پژوهشی در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس راه ‌اندازی شد

به گزارش قدس آنلاین، امیر سلمانی رحیمی، مدیر این واحد، با اشاره به توسعه و تقویت این واحد بیان کرد: تولیت آستان قدس رضوی نسبت به کارهای پژوهشی و فرهنگی به ویژه در راستای ارتقاء معرفت زائران اهتمام بسیاری دارند و این مسئله را بارها مورد تاکید قرار داده اند.
وی ابراز کرد: یکی از تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی توجه به کیفیت و اهمیت آن در مقایسه با کمیت است و همواره بر این نکته تاکید دارند که آثار منتشر شده درمجموعه‌های فرهنگی، باید امتداد اجتماعی داشته باشد، به این معنی که ضریب نفوذ آن در جامعه افزایش پیدا کرده وجامعه کتابخوان ما بیشتر به مطالعه ترغیب شوند؛ از همین رو آثار باید به گونه ای باشد که مشتاقان و علاقه مندان بیشتری را به خود جذب کند.
این پژوهشگر تصریح کرد: برای نمونه ایشان به طور خاص به مسئله فلسفه اشاره کردند و معتقدند فلسفه اسلامی تنها در سطح حوزه ها و دانشگاه های ما مطرح است درحالی که در اروپا مهم ترین مسائل فلسفی را به صورت اجتماعی بیان می کنند و آن را در قالب رمان و کتاب هایی که برای عموم قابل استفاده است در دسترس مردم قرار می دهند از این رو باعث ارتقاء پایگاه فکری جامعه و امتداد اجتماعی می شوند.
وی افزود: در همین راستا تولیت آستان قدس رضوی در دوازدهمین جشنواره کتاب سال رضوی که اخیرا برگزار شده است، بر این موضوع تاکید کرده و بیان کردند لازم است نسبت به کارعمیق فرهنگی چه برای زائران و چه برای عموم جامعه کتابخوان، اقدامات جدی تری صورت گیرد؛ در همین راستا بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، واحدی مستقل را با عنوان واحد برنامه ریزی پژوهشی تعریف کرده است.
مدیر واحد برنامه ریزی پژوهشی بنیاد در خصوص فعالیت هایی که در این بخش انجام می شود، گفت: با توجه به اینکه معاونت پژوهشی بیشتر فعالیت خود را در حوزه های پژوهشی متمرکز می کند و نه برنامه ریزی، امیدواریم با توسعه و تقویت این واحد و برنامه ریزی های صورت گرفته، چشم اندازی منطبق با رویکردهای تعالی بخش فرهنگی که مورد تاکید تولیت است را دنبال کنیم.
این پژوهشگر همچنین مسئولیت دیگر این واحد را پایش و نظارت دانست و گفت: در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس ۸ گروه پژوهشی مشغول به فعالیت هستند و بیش از ۱۰۰ طرح پژوهشی در دست کار است، به تعبیری ما در این بنیاد یک شبه هسته دانا و یک شبکه توانا داریم.
وی خاطر نشان کرد: شاید شمار پژوهشگرهای این مرکز به ۷۰ تن هم نرسند اما بنیاد پژوهش های اسلامی مرکزی است که می تواند با بهره مندی از ظرفیت های موجود در حوزه علمیه و دانشگاه و همچنین ظرفیتی که در پژوهشگران و محققان این بنیاد مشاهده می شود، بتوانیم با حمایت و هدایت آن ها، آثار پژوهشی که در راستای سیاست های این مرکز است را به فرجام برسانیم و آنها را منتشر کنیم.
سلمانی رحیمی ادامه داد: برای رسیدن به این مهم، نیاز به پایش مستمر، به روزرسانی پژوهش ها و سرعت بخشیدن به فعالیت های پژوهشی داریم از همین رو شوراهای علمی، گروه های پژوهشی و نشست های علمی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، برای اینکه بتوانند ما را به هدف های پیش بینی شده نزدیک تر کنند، نیاز به برنامه ریزی بیشتری دارند.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها