شهردار مشهد با اشاره به اینکه من هم از زمان صدور پروانه رضایت ندارم، گفت: از مدیرکل شهرسازی استان قول گرفته‌ایم که ۱۵ آبان‌ ماه سامانه صدور پروانه ساختمانی را تحویل بگیریم.

صدور پروانه ساختمان‌ سیستمی می‌شود/فکر نمی‌کنم فضای مشهد امکان صدور مجوز برج‌سازی داشته باشد

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا کلائی در لایو اینستاگرامی خود که برای پاسخ به پرسش‌های شهروندان مشهدی برگزار کرد، در خصوص پارک ملی چهل‌بازه اظهار کرد: نقشه‌های پارک ملی چهل‌بازه در حال نهایی شدن است و من امیدوارم فاز وضعیت فعلی این پارک تا پل ستاری را ظرف ۲ هفته آینده آغاز کنیم؛ به شرط آن‌که مشاوران خوش‌قول باشند. همچنین توافقی بین ما و ۲ یا سه مالک اصلی در این خصوص انجام می‌شود. همانطور که می‌دانید بخشی از این مالکین تعاونی‌هایی هستند که اعضای زیادی دارد و خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شده، آن‌ها نیز به حق و حقوق خود می‌رسند و برای مردم مشهد نیز پارکی با مساحت بیش از ۱۰۰ هزار هکتار ایجاد خواهد شد.

وی درخصوص دوچرخه‌سواری بانوان بیان کرد: فکر می‌کنم دادستان به عنوان متولی این موضوع روشن‌گری‌های لازم را انجام داده‌اند. اصولا وظیفه ما آماده‌سازی زیرساخت‌هاست به طوری که مجموع خطوط دوچرخه‌سواری که در سال ۱۳۹۸ ایجاد شد، برابر با کل خطوطی است که در سال‌های قبل از آن ایجاد شده‌ است. فکر می‌کنم در این زمینه کار خود را انجام داده‌ایم. خوشبختانه دادستان نیز نکات را بسیار روشن و شفاف بیان کردند که در واقع برخلاف چیزی بود که قبلا گفته ‌می‌شد.

شهردار مشهد درخصوص آزمون‌های استخدامی شهرداری تصریح کرد: آزمون استخدامی توسط شهرداری‌ها برگزار نمی‌شود بلکه وزارت کشور آن‌ را برگزار می‌کند. حدود ۷ سال است که شهرداری‌ها از این موضوع محروم هستند و مجوز برگزاری آزمون استخدامی توسط وزارت کشور صادر نمی‌شود. سال گذشته با توجه به نیاز فوری آتش‌نشانی مشهد، به سختی تلاش کردیم آزمون برگزار کنیم. در این فرایند بیش از ۵۰۰ نفر در آزمون‌های نظری و عملی دشوار پذیرفته شدند که مراحل کار آن‌ها در حال انجام است اما خارج از این موضوع، نمی‌توانیم مجوزی برای برگزاری آزمون دریافت کنیم و وزارت کشور در این خصوص بسیار سخت‌گیر است.

وی در مورد الیت خاطرنشان کرد: ضرورت راه‌اندازی الیت این است که شهروندان بتوانند زمان محدودی برای پارک خودروی خویش داشته‌ باشند؛ به طوری که بیش از زمان مزبور اعداد به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد. چند موضوع آزاردهنده در این زمینه وجود داشت؛ مانند این که پارک‌بان به شهروندان بگوید همین الآن هزینه را پرداخت کنند که خوشبختانه این موضوع حل شد. دومین موضوع الکترونیکی شدن پرداخت بود که اتفاق افتاد و نکته سوم نیز ایجاد سامانه‌ خوداظهاری بود که این زیرساخت نیز در برخی مناطق ایجاد شده ‌است و در برخی مناطق دیگر تا پایان سال اتفاق خواهد افتاد.

الیت سودده نیست؛ ضرورت‌های ترافیکی فعالیت آن را ایجاب می‌کند

شهردار مشهد ادامه داد: اگر از جنبه مدیریت شهری نگاه کنیم، شرکت الیت، شرکت سوددهی نیست؛ به این معنی که هزینه‌های این خدمت از درآمد آن بیشتر است و علی‌رغم اینکه ما سعی کرده‌ایم نیروهای این شرکت را تعدیل کرده و به حوزه‌های دیگر مدیریت شهری منتقل کنیم اما همچنان این شرکت، شرکت سوددهی نبوده و تنها ضرورت ترافیکی فعالیت این شرکت را توجیه می‌کند. مسیرهایی که در آن الیت وجود دارد، عموما پرتردد بوده و تقاضا برای پارک در این خیابان‌ها بسیار زیاد است. با توجه به شرایط به وجود آمده ناشی از کرونا حدود ۵ ماه است که هزینه‌ای کسر نمی‌کنیم.

کلائی درباره منظره مسیر میدان امام حسین(ع) تا پل فجر در خیابان ۱۰۰ متری که محل تجمع معتادان شده، تصریح کرد: راهور نیروی انتظامی به شدت با این موضوع مساله دارد و متاسفانه تعداد کشته‌ها نیز در این منطقه بسیار زیاد است. ما سال ۹۸ فرماندهی کاهش تصادفات را بر عهده گرفتیم و ۸ درصد از تصادفات و ۱۰ درصد از فوتی‌ها کاهش یافت اما متاسفانه امسال به دلیل اینکه معتادان در آیلند میانی مواد مصرف می‌کنند و با وضعیت نامناسب و حالت گیج به بزرگراه می‌آیند، تصادفات رانندگی در این مطنقه رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: در مرحله اول به درخواست راهور، هماهنگی‌هایی انجام شد و شمشادهای آن منطقه را کوتاه کردیم اما موثر واقع نشد و عملا ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز خیلی نمی‌توانست این افراد را کنترل کند. گذاشتن نرده راه‌ حل دیگری بود که انجام دادیم اما باز هم افاقه نکرد؛ آخرین راه ‌حل نرده‌گذاری در ۲ سوی آیلند است که انشاءالله اگر مفید واقع شود، امکان حضور معتادان در این منطقه و حادثه‌آفرینی کمتر می‌شود.

راه‌اندازی دوباره سامانه ایده شهر

شهردار مشهد در خصوص بانک ایده‌های مردم عنوان کرد: در دوره مهندس پژمان، شهردار اسبق مشهد، سامانه‌ای به نام «ایده شهر» راه‌اندازی شد که شهروندان ایده‌های خود را در آن بیان می‌کردند. من فکر می‌کردم این سامانه هم‌چنان وجود دارد اما متوجه شدم این سامانه مدت‌هاست جمع‌آوری شده؛ لذا تاکید کردم که این سامانه دوباره راه‌اندازی شود. از همکاران هم قول گرفته‌ام که این سامانه تا آخر هفته آینده فعال شود.

کلائی درباره روشنایی معابر و کوچه‌های مشهد نیز اظهار کرد: شرکت برق منطقه‌ای خراسان متولی این موضوع است. البته با توجه به همکاری‌هایی که با هم داریم، گاهی ما درختانی که مانع روشنایی می‌شود را هرس می‌کنیم و گاهی نیز شرکت برق هرس‌ها را انجام می‌دهد. به هر حال ما سعی می‌کنیم روشنایی شهر را بهبود ببخشیم اما در اصل متولی این موضوع شرکت برق منطقه‌ای استان است که دوستان فعال در این شرکت نیز گزارشات لازم را خواهند داد.

وی در خصوص پیشرفت‌های عملیات عمرانی تونل نماز بیان کرد: زمانی که مطالعات زیست‌محیطی این طرح را آغاز کردیم، متوجه شدیم در برخی نقاط به تعدادی چشمه‌ برخورد می‌کنیم. به همین دلیل آغاز عملیات به تعویق خواهد افتاد ولی امیدوارم زمانی که جواب مطالعات زیست‌محیطی را بگیریم، عملیات را آغاز کنیم.

کلائی در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: کمربند جنوبی، کوه‌پارک و... تابعی از مطالعات زیست‌محیطی است و برای سرعت بخشیدن به روند عملیات اجرایی آن، دوستان ما تمام تلاش خود را می‌کنند. سازمان پارک‌ها و فضای سبز یک هویت حقوقی چندین ساله است و براساس آمار و ارقام‌ (و حس کلی) خدمات شهری مشهد مانند نظافت، فضای سبز و گل‌آرایی رتبه اول را دارد. این موفقیت به دلیل این است که کارشناسان خوبی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: ما به شدت مراقب محیط‌زیست و فضای سبز مشهد هستیم و عموما برای جابه‌جایی، درختان روتبار می‌شود اما گاهی بنا به ضرورت و با توجه به اینکه هر درختی عمر مشخصی دارد، ممکن است تخریب صورت گیرد.

شهردار مشهد در خصوص زمان صدور پروانه بیان کرد: من هم از زمان صدور پروانه رضایت ندارم اما خیلی اوقات ناآشنا بودن با فرایند نیز بر این زمان اثرگذار است. به هر حال ۲ گام اساسی در این زمینه وجود دارد که یکی از این گام‌ها که انشاءالله هفته آینده به همت دوستان شهرسازی به نتیجه خواهد رسید، شکل‌گیری یک وحدت رویه است که باعث شفاف‌سازی و کاهش بروکراسی بین مناطق خواهد شد.

کلائی در مورد افزایش حقوق کارمندان شهرداری اظهار کرد: بخشی از افزایش حقوق مربوط به حق مسکن و... است که ابلاغ آن هنوز صورت نگرفته‌ ولی هر زمان که ابلاغ آن انجام شود، طبیعتا هر معوقه از ابتدای امسال واریز خواهد شد.

وی درمورد بنرهای هشدار برای کرونا بیان کرد: ما پس از اسفندماه و در موج دوم کرونا مرحله دوم نصب بنرهای هشدار کرونا را انجام دادیم اما با توجه به نظرسنجی، مردم اظهار کردند که نصب این بنرها هیچ اثری ندارد و پروتکل‌ها بازهم رعایت نمی‌شود. به این ترتیب بهتر است درآمدهای شهر را هدر ندهیم اما من مجددا از دوستان خواستم که بررسی دقیق‌تری انجام دهند چون دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز این درخواست را از ما داشت.

شهردار مشهد تصریح کرد: نظر دانشگاه این است که ۴ موضوع زمینه‌ای اضطراب، افسردگی، وزن بالا و اختلال خواب نقش پررنگی در گسترش ویروس کرونا دارد. نظر آن‌ها این است که در ۲ زمینه وزن بالا و اختلال خواب کار شود که البته تهیه محتوای مناسب در مورد وزن بالا زمان‌بر است اما نداشتن اختلال خواب به شدت می‌تواند با کرونا مقابله کند که قرار شد طراحی آن‌ها انجام شود و انشاءالله بعد از دهه ولایت این کار را شروع خواهیم کرد.

کلائی درخصوص مجوزهای برج‌سازی در مشهد تصریح کرد: در این زمینه ما تابع طرح تفصیلی هستیم؛ البته پیوست بلندمرتبه‌سازی در مشهد نیز به وزارت راه‌وشهرسازی ابلاغ شده که درج آن در طرح تفصیلی زمان‌بر است. به طور کلی فکر نمی‌کنم فضای کلی موجود در شهر مشهد امکان صدور این مجوزها را فراهم کند.

وی ادامه داد: بلوار نماز، بلوار بسیار خوبی است که در بلندمدت نیز خیلی بهتر خواهد شد. این بلوار برای دوچرخه‌سواری نیز بسیار مناسب بوده که کار مربوط به زیرساخت آن آغاز شده ‌است؛ به طوری که انشاءالله هر ۲ طرف بلوار نماز، مسیر دوچرخه خواهد داشت. همان‌طور که می‌دانید برای ایجاد مسیر مناسب دوچرخه‌سواری علاوه بر مسیر، اتصال مسیرها نیز اهمیت دارد.

شهردار مشهد با اشاره به احداث بلوار از طبرسی شمالی به رسالت افزود: این بلوار از موضوعاتی است که چندین سال سابقه دارد. روی آن تمرکز شده و بودجه مشخصی نیز به آن اختصاص یافته ‌است اما متاسفانه موضوع آن همزمان با عید و افزایش قیمت‌ها شد؛ هم‌چنین ۲۸۹ ملک در این مسیر قرار دارد که باید فروخته شود اما متاسفانه صاحبان آن‌ با قیمت کارشناسی این کار را انجام نمی‌دهند.

کلائی در مورد سبد کالای کارمندان شهرداری بیان کرد: حدود ۶۰۰۰ نفر از کارکنان شهرداری قرارداد رسمی هستند و ۲۶ هزار نفر هم در قالب قراردادهای پیمانکاری با ما همکاری دارند. ما سعی کرده‌ایم در این مسائل به عموم کامندان توجه کنیم.

وی عنوان کرد: جهاد دانشگاهی یک آزمون آتش‌نشانی برگزار کرد و پس از آن نیز تست سنگینی از شرکت‌کنندگان گرفته شد. باید توجه داشت به دلیل اینکه هیات مرکزی گزینش را انجام می‌دهد، اعلام نتایج قطعی حدود ۲ تا ۳ ماه دیگر زمان ببرد.

شهردار مشهد درباره شرایط نامناسب آسفالت‌ها ادامه داد: ما دستگاهی که ساخت کاناداست را برای اسکن آسفالت خیابان‌ها آورده‌ایم و فکر می‌کنم اخیرا اسکن همه خیابان‌ها تمام شده ‌است. در حال حاضر آنالیز دقیق همه کوچه‌ها و خیابان‌های مشهد را در دست داریم؛ با انجام این فرایند از بانک اطلاعاتی خوبی برخوردار شده‌ایم. البته برخی موارد معدود وجود دارد که ممکن است مشکلی در آُفالت و خیابانی بروز کند که سامانه ۱۳۷ برای همین موارد تعریف شده است. به‌سازی آسفالت‌های نامناسب در سطح کلان براساس اسکن لیزری که انجام شده، اولویت‌بندی خواهد شد.

دفاتر پیشخوان باید الکترونیکی شود

شهردار مشهد اضافه کرد: به نظر من دفاتر پیشخوان باید از حالت مراجعه حضوری به الکترونیکی تغییر ماهیت دهد. به شدت اعتقاد دارم که هر شهروندی با استفاده از اپلیکیشن و از طریق موبایل باید بتواند امور خود را پیگیری کند.

کلائی تشریح کرد: خیابان‌های صفی‌آباد، جلدک و... در دعوا بین محدوده و حریم مشهد و طرقبه و شاندیز است که گره آن‌ها به دست استاندار و وزارت کشور باز خواهد شد اما من هم موضوع را پیگیری خواهم ‌کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها