حجت الاسلام عباس عزیزی با اشاره به اینکه اهمیت عید غدیر در اهمیت رهبری و امامت جامعه اسلامی است تآکید کرد به بیان پیامبر(ص)، حضرت(ع) در هفت ویژگی نسبت به سایر صحابه برتر بوده‌اند.

اهمیت غدیر در اهمیت رهبری جامعه اسلامی است/ چرا به امیرالمؤمنین(ع) یعسوب‌الدین می‌گویند؟

حجت الاسلام عباس عزیزی کارشناش امور دینی در گفت‌گو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به اینکه عید غدیر در بین شیعیان با عنوان "عیدالله الاکبر" یاد می شود به تبیین اهمیت غدیر پرداخت و گفت: اهمیت عید غدیر در اهمیت رهبری و امامت جامعه اسلامی است؛ با توجه به آموزه های دینی و به فرموده امام صادق(ع) مَثل امام مثل یعسوب یا همان ملکه در بین زنبورهای عسل است؛ مادامی که زنبور عسل حضور و فعالیت دارد، هر زنبوری وظایف خود را می‌داند، به موقع آن را انجام می‌دهد و به آن نتیجه‌ای که دنبالش هستند، می‌رسند. 

حجت الاسلام عزیزی افزود: در روایات هم داریم که می‌فرمایند امیرالمؤمنین(ع) یعسوب الدین است، یعنی جایگاه امام این است که جلودار، راهبر، بزرگ و سید و یا به تعبیری همان ملکه باشد. در واقع جایگاه امام به منزله آن نخی است که دانه‌های تسبیح را کنار هم نگه می‌دارد و آن وقت است که آن دانه ها مثمر ثمر هستند، اگر امام نباشد میان امت گسستگی و شکاف ایجاد می شود. همانطور که وجود مغز به عنوان فرمانده و هدایتگر سایر اعضای بدن ضروری است و اگر نباشد  دیگر اعضای بدن به درستی کار نخواهند کرد، وجود ولی و امام به عنوان رهبر و هدایتگر انسان‌ها واجب و لازم است؛ لذا باید به مسئله غدیر پرداخته شود، چون خدای سبحان در آن روز مسئله امامت و زعامت پس از پیامبر گرامی اسلام(ص) را روشن فرموده‌اند. 

کارشناس امور دینی در پاسخ به این سوال که چرا پس از پیامبر امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) از طرف خداوند به امامت منصوب شدند، به بیان خصوصیات و فضایل ایشان که موجب حصول این مقام شده پرداخت و گفت: آنچه مسلم است اینکه هیچ امتی نمی‌تواند بدون امام باشد و همه ادیان و مذاهب روی این مسئله اتفاق نظر دارند. دوم اینکه در جامعه اسلامی همه مذاهب قبول دارند که امام باید مورد مرضی رضای خدا باشد. اهل سنت هم با استدلال به آیه شریفه «وامرهم شوری بینهم» می گویند با مشورت یک نفر به عنوان جانشین پیامبر انتخاب شد و چون مشورت مورد رضای خداست این فرد هم مورد رضایت خداوند است. 

وی اضافه کرد: اکنون که همه مذاهب در مورد وجوب امامت و مورد مرضی بودن آن امام در نزد پروردگار متفق القول هستند، باید به سراغ قرآن که کلام خداست برویم تا ببینیم چه کسی مورد مرضی الهی است. خداوند می فرماید: «هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون» یعنی کسانی می‌دانند از کسانی که نمی دانند برتر هستند. خداوند بین حکیم و سفیه، حکیم را انتخاب می کند و می‌فرماید: «ومن یؤتی الحکمة فقد اوتی خیرا کثیرا» به هرکه حکمت داده شود خیر کثیر به او داده شده است. به عنوان مثال خداوند بین حق و باطل کدام را برمی‌گزیند؟ قطعاً کسی که اهل حق است لذا می‌فرماید: «قل جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا»و.... باتوجه به این فرمایش‌های خداوند پس امام مورد مرضی خدا باید یک انسان عالم حکیم عادل سالم هادی اهل حق باشد.

حجت الاسلام عزیزی ادامه داد: ممکن است بگویند خوب تمام صحابه پیامبر(ص) این خصوصیات را داشتند، درست است، اما باز سیره خداوند در قرآن کریم اینگونه است که از میان خوبان، خوبتر را انتخاب می‌کند. مثلاً می‌فرماید: «قل لعبادی یقول التی هی احسن» به بندگان من بگو بهترین حرف را بزنند. یا می فرماید: «بشر عبادی الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه» بشارت ده به بندگان من که سخنان را می‌شنوند و به دنبال بهترین آن می‌روند. یا اینکه اگر می‌خواهید چیزی را بگیرید بهترینش را بگیرید. می‌فرماید: «وأمر قومک یأخذو باحسنها» یا پاسخ خوبی دیگران را از او بهتر بدهید. «اذاحییتم بتحیة فحیوا باحسن منها» اگر کسی به شما سلام داد، بهتر ازآن به او پاسخ دهید. بنابراین خدایی که به ما می‌گوید بهترین را انتخاب کنید و انجام دهید، چگونه می تواند خود به امامت غیر احسن راضی شود؟ 

کارشناس امور دینی در رد این شبهه که ممکن است باز افرادی بگویند خوب بهترین و احسن افراد همان کسی بود که در شورا انتخاب شد پاسخ داد: خود ائمه و تاریخ نگاران اهل سنت بارها اذعان کرده‌اند که امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) از سایرین برتر و  در میان صحابه احسن بوده است؛ مثلا ابن ابی الحدید معتزلی در مقدمه شرح نهج البلاغ می گوید: "الحمدالله الذی قدم المفضول عل الفاضل" می‌گوید ما می‌دانیم که علی ابن ابیطالب افضل است اما چه کنیم، خداوند دیگری اول را جلو انداخت. 

وی تصریح کرد: نکته دوم در مسند احمد بن همبل شیبانی که جزو معتبرترین کتب اهل سنت است آمده است که پیامبر اکرم(ص) خطاب به امیرالمؤمنین فرموده است که علی جان تو هفت خصوصیت داری که در امت اسلامی هیچکس این خصوصیات را ندارد. "انت اولهم ایمانا بالله" ایمان تو به خداوند از همه زودتر بود، "اعدلهم فی الرعیة" از همه عادل تر هستی، "ابصرهم بالقضیة" تو در قضاوت از همه تیزبین تر هستی، "اقسمهم بالسویة" هیچکس نمی‌تواند به مانند تو بیت‌المال را تقسیم کند، "اوفی‌هم بعهد الله" از همه نسبت به عهدی که با خداوند بسته ای وفادارتری، "اقومهم بامرالله" پای امر خداوند، اهل رودربایستی و پارتی بازی نیستی، "اعظمهم عندالله مزیة" در خوبی‌ها نزد پروردگار از همه برتری. خلاصه آنچه گفتیم اینکه هیچ انسان منصفی شک ندارد که امت نیازمند امام است که این امام باید مرضی رضای خدا باشد، با توجه به آیات قرآن خداوند به کسی رضایت می دهد که آن صفات را داشته باشد و در میان همه کسانی که این صفات را دارند برتر و احسن باشد که به شهادت پیامبراعظم(ص) که خود اهل سنت نقل کرده‌اند، امیرالمؤمنین(ع) احسن و برترین فرد در امت اسلامی بوده و بنابراین ایشان باید پس از پیامبر(ص) امام امت باشند. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها