باتوجه به فرارسیدن عید سعید غدیر، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، آثار منتشر شده خود را با موضوع سیره و زندگانی حضرت علی(ع) معرفی کرد.

نگاهی به آثار بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با محوریت امام علی(ع)

به گزارش قدس آنلاین، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، تاکنون ۱۴ اثر با موضوع سیره و زندگانی امام علی(ع) را منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

«علی(ع) و قریش»، «علی آینه جمال و جلال»، «شمائل علی فی القرآن و السنة»، «راه علی(ع)»، «حکومت امام علی(ع)»، «حکومت اسلامی و رفتار کارگزاران با مردم از دیدگاه امام علی(ع)»، «امام علی(ع) و خلفا»، «امام علی(ع) نماد حکومت حق» برخی از عناوین کتاب‌هایی است که با محوریت امام اول شیعیان انتشار یافته است.

«النص الجلی فی اثبات ولایة علی(ع)»، «الحکم من کلام الإمام امیرالمؤمنین علی(ع)»، «اسما و القاب امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع)»، «از علی آموز اخلاص عمل»، «اخلاص عمل، ترجمه و شرح ۱۱۰ کلام علی(ع)» و «علی از زبان علی (درسهایی از نهج البلاغه، ۳۵)» نیز از دیگر آثار منتشر شده این مرکز علمی، پژوهشی است.

کتاب «علی و قریش» نوشته حسام شحاده، در ۹۰۰ صفحه، گذری بر تاریخ اسلام از آغاز تا خلافت حضرت علی(ع) و نقش برجسته ایشان در جای جای تاریخ اسلام دارد.

در این اثر، سیاست قریش در برابر رسول ‌الله(ص)، به تمسخر گرفتن و سحر و جادو خواندن رسالت پیامبر اکرم(ص)، ستیزه‌جویی و درشت‌گویی نسبت به خاتم پیامبران، موضع سازش‌ناپذیر حضرت علی(ع) در برابر دشمنان بیرونی و درونی، لیله‌الفداء، جان‌فشانی علی(ع) در میدان‌های مختلف جنگ احد، احزاب، بدر و خیبر، مهاجران و علی(ع)، انصار و علی(ع)، موضع‌گیری علی(ع) پس از به خلافت رسیدن عثمان و... به صورت موشکافانه بررسی شده و در هر یک از این حوادث تاریخی، نقش علی(ع) و تأثیر ایشان بر رویدادها بررسی شده است.

کتاب «علی و قریش» دربردارنده ۵ باب است که تاریخ اسلام را از ابتدا تا زمان تولد، خلافت و امامت حضرت علی(ع) و برکناری ایشان از خلافت و... بحث می‌کند. این کتاب، اثری تحقیقی است که نویسنده سعی کرده نکته‌هایی را که در کتب تاریخی باز گفته نشده، بیان کند.

کتاب «امام علی(ع) و خلفا؛ نقدها و تمایزها» نیز از دیگر آثار انتشار ر یافته از سوی این مرکز است. این اثر، در کنار پرداختن به نقدهای امام علی(ع) برخلفا با استفاده از منابع معتبر اهل سنت، برخی شیوه‌ها و شاخص های مدیریتی آن حضرت را با حاکمانی که پیش از ایشان صدرنشین خلافت بودند، به طور کوتاه و گذرا مقایسه کرده است.

این کتاب، افزون بر نشان دادن تصویری گویا و روشن از حوادث و رویدادهای آن عصر، زمینه آشنایی با سیره عملی امام، به ویژه در حوزه تمایزها و چالش ها با نظام خلافت را فراهم می کند تا این بخش از مکتب علوی با همه اهمیت آن، در فراز و فرودهای روزگار و دگرگونی های آن، دچار آسیب و کم توجهی نشود.

کتاب «امام علی(ع) و خلفا؛ نقدها و تمایزها» نوشته اکبر احمدپور از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد در قطع وزیری و در یک هزار نسخه توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها